Zhang-ke Jian terävä yhteiskunnallinen rikosdraama on kiinalaisen nykyelokuvan merkkiteos.
Kahden vuosikymmenen uran jälkeenkin varsin tuntemattoman Zhang-ke Jian yhteiskunnallinen rikosdraama vie ohjaajan yllättäville uomille. Jia on aiemmissa töissään tutkinut kotimaansa hallitsematonta vyöryä valtionkapitalismiin seesteisten, arkkitehtonisten vertauskuvien kautta. Nyt kiinalaismestari astuu kylmän väkivallan purskahduksin rytmitetyllä työllään Kiinan kuudennen sukupolven radikaalimmalle laidalle.
A Touch of Sin tuntuu yhtäläisyydestä huolimatta mullistavalta avaukselta ja säröltä suhteessa Kiinan elokuvan rikkaaseen lähimenneisyyteen. Se on synteesi yhtäältä esimerkiksi Beijing Bastardsissä kuvatun väkivallan ja sosiaalisen konfliktin, sekä toisaalta Taiwanin toiselle uudelle aallolle ominaisen marmorisen, pitkälle hiotun runollisen estetiikan välillä.
Synteesin hedelmä on uusi kylmäävä, vastaansanomaton toteavuus maailman suurimman valtion kipupisteistä. Aasialaisen elokuvan tuntijoille A Touch of Sin on viime vuosien tapauksia, mutta sen julmankaunis suorapuheisuus iskee kanvaasiin varmasti muutkin.
Teksti: 2014 Aleksi Salonen
Kuosmasen lämmin ja vilpitön ihmisyysusko kolahtaa kroppaan ja sydämeen petollisen vaatimattomassa Cannes-junassa.
Lue lisää »Kuka uskoisi raiskattua naista keskiajan armottomassa oikeuskulttuurissa?
Lue lisää »Daniel Craig päättää salaisen agentin kiertopestinsä spektakulaariseen, tunteikkaaseen ja tyylikkään perinnetietoiseen pamaukseen.
Lue lisää »Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
PÄÄTOIMITTAJA