War zone - elämän reunalla

The War Zone (1999)

| DVD
  • 3

Tim Rothin esikoisohjaus on puolifreudilainen juttu insestistä ja tabujen rikkomisesta.

julkaistu 2011-08-19 / päivitetty 25.08. klo 01:01

KUVA 4

The War Zone
The War Zone 

KUVA 3

The War Zone
The War Zone 

KUVA 2

The War Zone
The War Zone 

KUVA 1

The War Zone
The War Zone 

War zone - elämän reunalla

Ohjaus Tim Roth
Näyttelijät Ray Winstone, Lara Belmont, Freddie Cunliffe
Maa Italia / Iso-Britannia
Pituus 98 min
Ikäraja 15 vuotta
Lisätietoja IMDb / Kuvien ©
  • Kuva 3
  • Ääni 3
  • <li><span class="arvot">Ekstrat</span> <span class="pisteet p00-5">00</span></li> <li><a href="#levytiedot">Lisää alla</a></li>

DVD

War Zone poster

Paremmin näyttelijänä tunnetun Tim Rothin esikoisohjaus The War Zone (1999) on puolifreudilainen juttu insestistä ja tabujen rikkomisesta ydinperheessä.

Normaali perhe. Isä, äiti; isosisko, pikkuveli. Kolmas tulossa. Isän työ liittyy jotenkin antiikkiin, äiti on raskaana. Juuri muutettu Lontoosta landelle. Ulkokuvilla kerrotaan: Englanti on tuulen ja sateen hyinen maa.

Onnellista on, ja onnea. Auton lentämisestä katolleen selvitään laastareilla. Tyttövauva, jota oltiin matkalla synnyttämään, säilyy ehjänä. Mutta teini-ikäinen poika, joka teini-ikäisyytensä vuoksi hiippailee ja tirkistelee, alkaa epäillä siskonsa ja isänsä välillä olevan seksisuhde. Todisteitakin hän löytää.

Elokuva on häiriintynyt, useimmiten juuri viitteellisesti. Patologisessa perhedynamiikassa nojataan tavallaan freudilaisuuteen. Isä himoitsee tytärtään, koska kaiketikin hän on vaimon nuorempi kopio. Teini-ikäinen poika himoitsee äitiään ja siskoaan, joista molemmista isä kilpailee.

Todelliset motiivit jätetään sopivasti auki, millä paetaan mustavalkoista lokerointia susiin ja lampaisiin sekä jäljitellään luodun vyyhdin aitoja psykologisia ulottuvuuksia. Ehkä sisko käyttääkin isäänsä…

Kerronta on vähäeleistä, vailla aitoa huumoria, jatkuvasti partaveitsen terä ranteessa kiinni. Välillä kerronta on valittu sen turvallisuuden tähden: tältä vakavan draaman täytyy näyttää, synkältä ja ilottomalta ja itsetarkoituksellisen hallitulta. Mukavuusalueen ulkopuolelle ei poistuta.

Teinipoika on päähahmo, jonka finnistä naamaa kuvataan kuin monumenttia, aivan liikaa. Tilanteesta toiseen ilmeettömänä pysyvien kasvojen on teoriassa määrä toimia kuin peili, ei-mitään eli siis aivan kaikkea heijastaen, mutta tyhjät ne ovat.

Elokuva on parhaimmillaan alussa, kun läsnä on subjektiivisen kokijan tuntu eikä kuvalliseen tyylittelyyn ole vielä turtunut. Ulkona on koiranilma, pahempikin, sisällä teinipojan silmä ja mieli hakeutuvat jokaiseen näkyvään rintapariin, äidin, siskon ja siskon kaverin.

Hetken koossa on tila, jossa poika voisi syyllisyydentuntoisena projisoida sopimattomat insestiset ajatuksensa siskoon ja isään. Pojasta näet luodaan kuva kyseenalaisena tapauksena.

Muutamassa kohtauksessa käytetään hyväksi rantakallioiden ja valkokankaan pinta-alaa niin, että ihmishahmo pelkistyy muutamaksi ääriviivaksi. Irtiottoja televisiokerronnasta — jutun mitoittaminen televisioruutuun — toivoisi näkevän lisää.

Kuviltaan ladattu on myös kalliolla seisova betonibunkkeri. Taustan kapeat ikkunat muuttuvat valvoviksi silmiksi, jotka todistavat lattialla tapahtuvaa isän ja tyttären yhdyntää.

Näkökulma tapahtumaan on raosta tuijottavan teinipojan. Epäjohdonmukaisesti kameraa ei tajuta pitää staattisesti yhdessä paikassa, vaan kasvoihin liimaudutaan lähikuvilla. Silmän eli näkemisen optiikkaa simuloiva tirkistelyvaikutelma katoaa.

Lara Belmont isosiskona on vaikeassa roolissaan täydellinen, Ray Winstone isänä kiihtyessään uskottava kaiken kieltävänä hirviönä. Teinipoikaa esittävän Freddie Cunliffen tunnerekisteri on tarkoituksella leikattu, joten hän jää flegmaattiseksi tuijottajaksi. Tilda Swinton äitinä on taustalle vauvaan sidottu. Hänen selkänsä takana kolmiodraamaa käydään.

The War Zonen vastaanotto oli kiittävä. Outoa onkin, ettei Roth ole jatkanut ohjaajana. Sen verran heikkoa on ollut leipätyö näyttelijänä, että vaihdoksen luulisi olevan paikallaan.

DVD: Elokuvan suomalaisen laitoksen on julkaissut Pan Vision (vko 33/2011). Kuva on hieman epäterävä ja väriltään haalea 16:9, ääniraitana on 2.0 englanti. Ei sisällä lisämateriaalia.Katso pakkaamattomat kuvakaappaukset: kuva 1, kuva 2, kuva 3, kuva 4 ja kuva 5.

Teksti: © 2011 Jaakko Kuitunen

Seuraa meitä

PINNALLA

Hytti nro 6

| 28.10.

Kuosmasen lämmin ja vilpitön ihmisyysusko kolahtaa kroppaan ja sydämeen petollisen vaatimattomassa Cannes-junassa.

Lue lisää »

The Last Duel

| 17.10.

Kuka uskoisi raiskattua naista keskiajan armottomassa oikeuskulttuurissa?

Lue lisää »

007 No Time to Die

| 29.09.

Daniel Craig päättää salaisen agentin kiertopestinsä spektakulaariseen, tunteikkaaseen ja tyylikkään perinnetietoiseen pamaukseen.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

Luetuimmat – 12KK

Jodie Comer ja Ryan Reynolds

Free Guy Lue arvio »

Nick Cheung ja Yang Zi

Bodies at Rest Lue arvio »

Bae Doona

Barking Dogs Never Bite Lue arvio »

Scarlett Johansson ja Florence Pugh

Black Widow Lue arvio »

Margot Robbie, Daniela Melchior, Idris Elba ja David Dastmalchian

The Suicide Squad: Suicide Mission Lue arvio »

Liam Neeson ja Laurence Fishburne

The Ice Road Lue arvio »

Shailene Woodley ja Callum Turner

Ole niin kiltti, älä rakasta häntä Lue arvio »

Samuli Jaskio ja Petri Poikolainen

Sokea mies joka ei halunnut nähdä Titanicia Lue arvio »

Lashana Lynch ja Daniel Craig

007 No Time to Die Lue arvio »

TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo
Filmgoer.fi 1999–2022
ISSN 1798-7202