Kahdeksan Oscaria voittanut elokuva intialaisesta slummien kasvatista, joka osallistuu suosittuun tietokilpailuun.
Kenties hieman yllättäen hulppeat kahdeksan Oscar-palkintoa (muun muassa paras elokuva ja paras ohjaus) voittanut Slummien miljonääri seuraa suurkaupungin slummeista elämään ponnistavaa Jamal Malikia (Dev Patel), joka kaikkien odotusten vastaisesti menestyy huippusuositussa Haluatko miljonääriksi -ohjelmassa. Apupoikana työskentelevä Jamal etenee kysymys kysymykseltä yhä hulppeampiin rahasummiin Intian pidättäessä hengitystään. Samalla epäilykset vilpistä heräävät ja pian slummien kasvatti joutuu selittämään yksityiskohtaisesti tarinan kunkin oikean vastauksen takana. Kasvukertomuksen keskeisiksi hahmoiksi nousevat Jamalin veli Salim (Madhur Mittal) sekä poikien turvaa hakeva Latika (Freida Pinto). Tilinteon muassa poliisipäällikkö (Irrfan Khan) saa kuulla köyhyydestä, menetyksestä, fyysisestä väkivallasta ja kaipauksesta. Jamalin tarina asettaa suurennuslasin alle tavan, jolla elämän varrella kohtaamamme ihmiset ja asiat vaikuttavat valintoihimme ja identiteetteihimme. Ne muovaavat kohtaloitamme syöpyen väistämättä mieleen symbolisina kiinnityskohtina.
Slummien miljonääri on erittäin viihdyttävä elokuva, joka välittää katsojalle runsauden ja liikkeen tunnetta. Elokuva saa kiittää dynaamisuudestaan erityisesti kolmea seikkaa: ohjausta, musiikkia ja leikkausta, jotka yhdessä muodostavat sykkivän ja vetoavan kokonaisuuden. A.R. Rahmanin vastuulla oleva soundtrack esittelee ahkerasti tradition ja länsimaalaisten vaikutteiden värittämää Bollywood-henkeä, sekä kontrastien Mumbaita. Paikoin musiikki tuntuu suorastaan salpaavan hengityksen.
Kokemus toimintakohtausten saralla näkyy selkeästi ohjauksessa. Danny Boyle jatkaa aiempien elokuviensa linjalla hyödyntäen uutterasti sekä vaihtuvia kuvakulmia että liikkeen, leikkauksen ja musiikin keskinäistä rytmiikkaa. Lisäksi Boyle on onnistunut kiitettävästi vaikuttavien kuvallisten asetelmien luomisesta ja löytämisestä yhteistyössä kuvausryhmän kanssa. Etenkin yksilön pienuutta ja inhimillisen yhteyden löytämisen tärkeyttä korostettaessa on paikoin hyödynnetty hyvinkin voimakkaita rajauksia ja fyysisen ympäristön kovuutta kontrastina ihmisruumiin heikkouksiin. Kuitenkin Slummien miljonäärissä on kaiken kaikkiaan onnistuttu yhdistämään muun muassa värikylläisyyttä ja karua ympäristöä tavalla, joka toisaalta korostaa kontrasteja, mutta samalla pakenee yltiöpäistä tyylittelyä ja eksotisointia, joiden vaarat ovat ilmeisiä. Elokuvan realismi tuntuu siten kumpuavan todellisuudesta itsestään ilman alleviivauksia ja kauhistelua, kunnioittavasti.
Monet henkilöhahmoista ovat jokseenkin karrikoituja eikä näyttelijöiden riveistä nouse esille erityisiä tähtiä. Sanottakoon kuitenkin, että varsinaista moitteenkaan sijaa työskentelystä on vaikea löytää. Elokuvan lapsinäyttelijät onnistuvat takuuvarmasti pelkällä olemuksellaan varastamaan suuren yleisön sydämet. Nuorimpia Jamalia, Salimia ja Latikaa, joita näyttelevät nappisilmäiset Ayush Mahesh Khedekar, Azharuddin Mohammed Ismail ja Rubina Ali, tuntuvat lisäksi kohtaavan kovimmat elämän realiteetit. Kontrastit lapsenomaisuuden ja leikin sekä aikuisten maailman brutaaliuden ja kurjuuden välillä korostuvat, mutta muistuttavat samalla ihmisen selviytymisvaiston, tahdon ja hetkessä elämisen voimakkuudesta. Avustavaksi ohjaajaksi lopputuotannon aikana nostettu Loveleen Tandan on vastuussa etenkin lasten kanssa toteutetuista hindinkielisistä kohtauksista. Elokuvasta n. viidesosa on näytelty hindin kielellä. Kaksikielisyys on toteutettu tavalla, joka ei yllättäen vaikuta päälle liimatulta, vaan tuntuu päinvastoin tekevän palapelistä yhtenäisen.
Tärkeänä punaisena lankana juonessa on kasvukertomus, jossa veljesten tekemät valinnat ja persoonalliset eroavaisuudet korostuvat vuosi vuodelta. Päällisin puolin toiminnantäyteinen ja raakakin Slummien miljonääri seuraa lisäksi häpeilemättömän uskollisesti Bollywood-elokuville tyypillistä tarinaa vastoinkäymisten riivaamasta, mutta ehdottomasta rakkaudesta. Se johtaa toisaalta jossain määrin harmittavaan juonelliseen arvattavuuteen, mutta tuottaa myös tyydytystä tutun narratiivin täyttymyksen myötä sulkeutuen lopulta hellyydellä ja huumorilla toteutettuun tanssikohtaukseen. Tämä saa takuulla yhden jos toisenkin kollageenit venymään kohti poskipäitä.
Etenkin kun elokuvaan kohdistuu kahdeksan Oscarin verran odotuksia, voidaan lopuksi todeta, että jossain määrin klassikkoelokuvan projekti jää Slummien miljonäärin kohdalla hieman vajaaksi. Slummien miljonääri kiehtoo ja kutsuu, muttei onnistu täysin vangitsemaan katsojaa kaikista selkeistä avuistaan huolimatta. Valittu tie asettaa tiettyjä rajoituksia. Kaiken kaikkiaan on kuitenkin kyseessä hieno elokuva, joka ansaitsee tulla katsotuksi ja on, kuten sanotaan, ilo silmälle.
Blu-Ray: FS Filmin julkaisulta tullaan odottamaan paljon kuvan ja äänen laadun suhteen. Siksi on kerrassaan käsittämätöntä miten epätasaista kuvanlaatua elokuvassa nähdään. 1080p teräväpiirtolaajakuva 2.40:1 kuvasuhteella piirtyy vastaanottimen ruudulle ajoittain huikean tarkkana ja elokuvan upeaa visuaalista ilmettä tukien ja seuraavassa hetkessä huomiota herättävän epätarkkana ja rakeisena. Laadullinen vaihtelu saa epäilemään paitsi käytettävän laitteiston asetuksia (joiden säätäminen ei kuitenkaan tunnu tuovan merkittäviä parannuksia) myös mahdollista rikkonaisuuden tarkoituksenmukaisuutta. Kuvallisen epätasaisuuden epälooginen esiintyminen poistaa kuitenkin pian nämä ajatukset, ja katsojan on vain pyrittävä keskittymään tarinaan. Kuvasta annettu arvosana ei liiemmin tee oikeutta helmille, joita kuvamateriaalista löytyy, eikä toisaalta paljasta pahimpien kohinakohtien aiheuttamaa närkästystä, vaan on ennen kaikkea keskiarvo.
Ääniraitojen suhteen on valinnanvaraa DTS-HD Master Audio 7.1:n ja DD 5.1:n välillä, joista ei onneksi kuvanlaatua vastaavaa valitettavaa löydy. Muhkeat bassosoundit kietovat katsojan osaksi sykkivää Mumbaita.
Ekstroja on julkaisulla kiitettävä määrä. Useiden kommenttiraitojen ja lukuisten poistettujen kohtausten ohella mukaan on liitetty muun muassa Making of -kooste, joka valottaa suurkaupungin kaduilla kuvatun elokuvan tekemiseen liittyneitä haasteita. Musiikkivideoiden hyödyntäessä surutta menestyneen elokuvan materiaalia julkaisulle tallennettu intialainen lyhytelokuva Manjha esittää puolestaan katulasten karua elämää. Tässä kontrastissa tuntuu kiteytyvän yhtäältä Slummien miljonäärin kaupallinen menestys ja toisaalta Oscar-huuman yhteydessä mylvinyt julkinen keskustelu lapsitähtien oikeuksista elokuvan hedelmiin.
Teksti © 2009 Marjo Eskola
Kuosmasen lämmin ja vilpitön ihmisyysusko kolahtaa kroppaan ja sydämeen petollisen vaatimattomassa Cannes-junassa.
Lue lisää »Kuka uskoisi raiskattua naista keskiajan armottomassa oikeuskulttuurissa?
Lue lisää »Daniel Craig päättää salaisen agentin kiertopestinsä spektakulaariseen, tunteikkaaseen ja tyylikkään perinnetietoiseen pamaukseen.
Lue lisää »Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
PÄÄTOIMITTAJA