Drew Barrymoren esikoisohjaus on teinitytön kasvutarina, jossa yritetään löytää oma paikka.
Bliss Cavendar (Ellen Page), teksasilaisen Bodeenin pikkukaupungin tyttö, on kyllästynyt elämäänsä. Hänellä ei ole minkäänlaista käsitystä mitä hän tulevaisuudeltaan tahtoo. Hänen äitinsä Brooke (Marcia Gay Harden) toivoisi tyttärensä seuraavan jalanjälkiään ja olevan kaupungin seuraava kauneuskuningatar. Kauneuskilpailut ja hyväntekeväisyystilaisuudet eivät kuitenkaan ole Blissin mieleen, hän kun itse käyttäisi mieluummin pitkävartisia Doc Martenseja kukkamekkojen sijaan. Elämä saa uuden suunnan Blissin liittyessä Hurl Scouts -rullaluistelujoukkueeseen. Hänestä tulee peloton Babe Ruthless, joka kylvää tuhoa luistelukaukalossa.
Näyttelijänä paremmin tunnetun Drew Barrymoren esikoisohjaus Roller Girl (2009) on teinitytön kasvutarina, jossa yritetään löytää niin omaa paikkaa kuin myös se identiteetti. Barrymore on saanut aikaan energisen, helposti lähestyttävän ja poikatyttömäistä seksikkyyttä huokuvan elokuvan.
Vaikka Roller Girlissä nähdäänkin hotteja naisia pikkuruisissa asusteissaan, elokuva pitää kiinni kolmannen polven feminismistä eikä käännä tarinaa miesten fantasiaksi. Elokuvasta löytyy niin kepeyttä kuin hauskuuttakin, mutta ennen kaikkea se omaa vahvan asenteen. Shauna Crossin kirjoittama käsikirjoitus perustuu hänen omaan romaaniinsa Derby Girl (2007).
Roller Girliä ei voi sanoa kovin omaperäiseksi, sillä siitä löytyy kaikki ne klassiset kliseet, joita tämänkaltaiselta elokuvalta voi vaan odottaa: surkea joukkue saa uuden jäsenen, jonka avulla päästään finaaleihin asti. Elokuvan päättää totta kai ”se suurin kilpailu ikinä”, jossa jyvät erotetaan akanoista. Edellä mainituista seikoista huolimatta Roller Girl on kuitenkin enemmän kuin urheiluelokuva muiden joukossa. On rujoa kielenkäyttöä, ylitsehuokuvaa tyttöenergiaa ja pientä romanssin poikaakin.
Elokuva on hitusen liian turvallinen, sillä kaavasta ei ole uskallettu poiketa. Ohjaajalla on ollut käytössään ryhmä ammattilaisia, joiden rahkeet olisivat riittäneet loistavaan elokuvaan. Nyt valitettavasti tyydytään olemaan vain ”hyvä”. Barrymore kuitenkin vakuuttaa esikoiselokuvallaan. Sama pirtsakkuus ja omaperäisyys näkyy niin kameran edessä kuin myös sen takanakin.
Teksti: © 2010 Nanna Yli-Hukka
Kuosmasen lämmin ja vilpitön ihmisyysusko kolahtaa kroppaan ja sydämeen petollisen vaatimattomassa Cannes-junassa.
Lue lisää »Kuka uskoisi raiskattua naista keskiajan armottomassa oikeuskulttuurissa?
Lue lisää »Daniel Craig päättää salaisen agentin kiertopestinsä spektakulaariseen, tunteikkaaseen ja tyylikkään perinnetietoiseen pamaukseen.
Lue lisää »Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
PÄÄTOIMITTAJA