Pirulliset

Les diaboliques (1955)

| DVD
  • 5

Naiset punovat täydellisen murhan päästäkseen eroon sadistisesta miehestä Henri-Georges Cloutzotin klassikossa.

julkaistu 2009-08-02 / päivitetty 12.11. klo 19:07

KUVA 4

Aviomies ja hänen rakastajattarensa: Michel (Paul Meurisse) ja Nicole (Simone Signoret)
Aviomies ja hänen rakastajattarensa: Michel (Paul Meurisse) ja Nicole (Simone Signoret)  

KUVA 3

Jälkipuinti: Christina (Véra Clouzot) ja Nicole (Simone Signoret)
Jälkipuinti: Christina (Véra Clouzot) ja Nicole (Simone Signoret) 

KUVA 2

Pasifisti päissään, jota ei bussi huolinut
Pasifisti päissään, jota ei bussi huolinut 

KUVA 1

Suunnittelu: Christina (Véra Clouzot) ja Nicole (Simone Signoret)
Suunnittelu: Christina (Véra Clouzot) ja Nicole (Simone Signoret) 

Pirulliset

Ohjaus Henri-Georges Clouzot
Näyttelijät Simone Signoret, Véra Clouzot, Paul Meurisse
Maa Ranska
Pituus 112 min
Lisätietoja IMDb
Kuvat © 1955 Filmsonor, Vera Films ja Atlantic Film.
  • Kuva 3
  • Ääni 3
  • <li><span class="arvot">Ekstrat</span> <span class="pisteet p00-5">00</span></li> <li><a href="#levytiedot">Lisää alla</a></li>

DVD

Henri-Georges Cloutzotin Pirulliset (Les diaboliques, 1955) alkaa maalaustaiteen filosofiaa käsittelevällä lainauksella: ”Maalaus on aina opettavainen, jos se on traaginen ja näyttää kuvaamansa asian hirvittävänä.” Idean juonne paljastuu. Pirullinen on kertomus täydellisen murhan itseriitaisuudesta, jossa päänvaivaa ei aiheuta klassinen ruumiin hävitys, vaan ruumiin katoaminen. Mysteeri ei tapa, vaan mysteerin paljastuminen silmänkääntötempuksi.

Poikien yksityistä sisäoppilaitosta johtava dickensiläinen tyranni Michel (Paul Meurisse) hakkaa vaimoansa Christinaa (Véra Clouzot) ja makaa saman koulun opettajattaren Nicolen (Simone Signoret) kanssa. Tilanne on itseriittoinen. Kumpikin nainen saa osansa nyrkistä ja halveksunnasta, joka ei tunnu pursuavan mistään muusta kuin sadistin pahantahtoisuudesta. Elliptisellä kerronnalla — oikeaan kohtaan katkaistulla, mutta tarpeeksi rivien välistä vihjaavalla leikkauksella — Michel kuvataan jopa raiskaajaksi.

Piskuinen Christina ei voi erota. Hän on nunnien kasvattama. Avioliitto on pyhä sakramentti. Helvetti on totta. Lisäksi avioero tahraisi koulun maineen — kuka haluaisi enää tuoda lapsensa synninpesään? Sen sijaan blondi Nicole on lähes maskuliininen toimija. Hän on itsevarma, polttaa tupakkaa ja osaa pitää malttinsa kiperissäkin tilanteissa.

Cloutzot on mestari kiristämään jännitystä. Pianonkieli kietoutuu kuin huomaamatta kaulan ympärille. Mahdollisen murhan tuloon viitataan pienillä eleillä. Naiset, joiden uskoisi olevan vihamiehiä, liittoutuvat. Luokasta taskuun eksyy pullo ja kokemuksista pahoja ajatuksia. He matkustavat salaa Pariisiin, Nicolen asuntoon. Auton takakontissa on suuri kori. Nicole ostaa kalliin konjakkipullon ja vedenpitävän pöytäliinan. Michelille viritetään ansa. Michel saapuu kaupunkiin. Michel juo myrkyn. Odotetaan. Kiskotaan mies koriin, ajetaan takaisin sisäoppilaitokseen. Ja huomataan jossakin vaiheessa, että ruumis onkin kadonnut. Asettelu ja saalistus on tarkasti kuvattu kuin valaanpyynti Moby Dickissa.

Kuollut mies kävelee. Michel ilmestyy pikkupojalle ja haamuna valokuvaan. Hän lähettää puvuntakkinsa pestynä ja silitettynä pesulan kautta. Ei niinkään syyllisyys vaan mysteeri painaa. Päätös, totuus, olisi hyvä saada. Hermoheikon Christinan sydän alkaa reistailla. Ystävyydeksi kutsuttu rikostoveruus Nicolen kanssa hajoaa — kumpikaan ei halua olla oppilaitoksessa, mutta Christinan on omistajana pakko. Painetta kasvattaa eläkkeelle jäänyt tunkeileva rikospoliisi. Columbomaiseen tapaan hän vuolee pienistäkin vihjeistä nauloja naisten yhteiseen arkkuun.

Pirulliset ei ole aivan yhtä huippuunsa viritetty teos kuin Cloutzotin aikaisempi Pelon palkka (Le salaire de la peur, 1953), jossa jännitystä luodaan nitroglyseriiniä kuljettavien rekkojen matkasta halki kivikkoisen maan. Hienoja momentteja kyllä on. Talonmies kulkee uima-altaan, Michelin ”haudan”, äärellä ja naiset katsovat herkeämättä, milloin hän huomaa ruumiin. Mutta hajamielinen työmies poimii mutaisesta vedestä vain pari roskaa. Luokkahuoneessa taivutetaan englannin verbiä find juuri silloin, kun allasta ollaan tyhjentämässä.

Pirullisten pohjana on Pierre Boileaun ja Thomas Narcejacin kirjoittama romaani. Niin ikään Alfred Hitchcockin Vertigo (1958) perustuu erääseen heidän romaaniinsa. Molemmissa mysteeri säilyy viime sekunteihin saakka ja molemmat toimivat samankaltaisella logiikalla. Kaukana ei myöskään olla peribrittiläisestä dekkarikirjallisuudesta, kuten Agatha Christiestä.

Harvoin on nähty yhtä rujoa loppua, ja toisaalta elokuvaa, joka jo nimessään tiivistää sen hahmojen jakaman ajatusmaailman. Se on saalistajan näkökulma ihmissuhteiden viidakosta.

DVD: Atlantic Filmin suomalainen julkaisu on kuvanlaadultaan keskitasoa — tosin on otettava huomioon elokuvan ilmestymisajankohta, 50-luvun puoliväli. Kuva on 4:3 eli täysikuva. Ääniraitana on 2.0 ranska.

Sen sijaan Atlantic Filmin toimittama kopio oli toimivuudeltaan hieman ongelmallinen. Se hyytyi sekä tietokoneen että DVD-soittimen asemassa pariin kertaan. Kuva alkaa pätkiä ja pysähdellä. Eteenpäin ei pääse kuin hyppäämällä pari kohtausta eteenpäin ja sitten kelaamalla taaksepäin. Ärsyttävimmillään tämä on juuri elokuvan lopussa, kun tarkoitettu jännitysmomentti on suurimmillaan eikä kohtauksia pääse kunnolla katsomaan.

Ei sisällä lisämateriaalia.

Teksti: © 2009 Jaakko Kuitunen

Seuraa meitä

PINNALLA

Hytti nro 6

| 28.10.

Kuosmasen lämmin ja vilpitön ihmisyysusko kolahtaa kroppaan ja sydämeen petollisen vaatimattomassa Cannes-junassa.

Lue lisää »

The Last Duel

| 17.10.

Kuka uskoisi raiskattua naista keskiajan armottomassa oikeuskulttuurissa?

Lue lisää »

007 No Time to Die

| 29.09.

Daniel Craig päättää salaisen agentin kiertopestinsä spektakulaariseen, tunteikkaaseen ja tyylikkään perinnetietoiseen pamaukseen.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

Luetuimmat – 12KK

Jodie Comer ja Ryan Reynolds

Free Guy Lue arvio »

Nick Cheung ja Yang Zi

Bodies at Rest Lue arvio »

Bae Doona

Barking Dogs Never Bite Lue arvio »

Scarlett Johansson ja Florence Pugh

Black Widow Lue arvio »

Margot Robbie, Daniela Melchior, Idris Elba ja David Dastmalchian

The Suicide Squad: Suicide Mission Lue arvio »

Liam Neeson ja Laurence Fishburne

The Ice Road Lue arvio »

Shailene Woodley ja Callum Turner

Ole niin kiltti, älä rakasta häntä Lue arvio »

Samuli Jaskio ja Petri Poikolainen

Sokea mies joka ei halunnut nähdä Titanicia Lue arvio »

Lashana Lynch ja Daniel Craig

007 No Time to Die Lue arvio »

TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo
Filmgoer.fi 1999–2022
ISSN 1798-7202