Blomkvist ja Salander kohtaavat viimeisen kerran Millennium-trilogian päätösosassa.
Stieg Larssonin Millenium -trilogian viimeinen osa Pilvilinna joka romahti jatkaa siitä, mihin Tyttö joka leikki tulella päättyi. Kaksi vakavasti loukkaantunutta henkilöä, kahdesta murhasta syytetty Lisbet Salander (Noomi Rapace) ja entisen Neuvostoliiton aikainen palkkamurhaaja ja Salanderin isä Alexander Zalatšenko (Georgi Staykov), kiidätetään sairaalaan.
Tästä alkaa 2,5 tunnin mittainen kissa-hiiri -leikki hyvien ja pahojen välillä. Kuolleista noussutta ja päähän ammuttua Salanderia syytetään murhista varsin vedenpitävin todistein. Millennium-lehden toimittaja Mikael Blomkvist (Michael Nyqvist) aikoo todistaa Salanderin syyttömyyden ja puhdistaa tämän maineen kirjoittamalla reportaasin, joka paljastaa Ruotsin turvallisuuspoliisin ja hallituksen mädänneisyyden.
Miehet jotka vihaavat naisia ja Tyttö joka leikki tulella -elokuvissa nähtiin varsin raivokasta toimintaa, kun taas Pilvilinna joka romahti panostaa enemmän puhtaaseen kerrontaan psykologisine trillerimäisine piirteineen. Toimintaa toki nähdään, mutta ei niin suuressa mittakaavassa – pääosa ajasta kun kuitenkin menee Salanderin sairasvuoteen vieressä. Salanderin oikeudenkäynnin alkaessa tarina saa vauhtia ja palaset loksahtavat paikoilleen. Dramaattisen oikeudenkäynnin aikana valheet murenevat ja pahuudelle annetaan kasvot.
Pilvilinna joka romahti on kirjasarjan vaativin teos, se on tulvillaan tarkkoja yksityiskohtia ja sivujuonteita. Elokuvan käsikirjoittajat Jonas Frykberg ja Ulf Ryberg ovatkin joutuneet riisumaan juonikuvioita ja tarinaa varsin rohkealla kädellä, jolloin monet mielenkiintoiset sivujuonteet ovat jääneet pois. Lukuisien henkilöhahmojen yhtäkkinen ilmaantuminen ilman taustatarinaa saa katsojan varsin hämilleen. Elokuvan seuraaminen on paikka paikoin hankalaa, varsinkin jos kirjasarja ja aikaisemmat filmatisoinnit eivät ole tuttuja.
Daniel Alfredson tekee varmaa työtä elokuvan parissa, joka muistuttaa ruotsalaista dekkarisarjaa jännitteen pysyessä kasassa alkuminuuteista lähtien. Valitettavasti nopea aikataulu näkyy elokuvan lopputuloksessa, sillä se raapaisee kevyesti vain pintaa. Pilvilinna joka romahti päättää kuitenkin varsin kelvolla tavalla Millennium-elokuvien sarjan sitoen Lisbetin tarinan langat yhteen.
DVD: Nordisk Filmin julkaisun 1.77:1 -laajakuva toistaa värit kirkkaana, musta on mustaa eikä varjokuvia ole havaittavissa. Ääniraitana tarjotaan mahtipontinen Dolby Digital 5.1.
Lisämateriaalina on tarjolla todella niukasti: trilogian ensimmäisen ja toisen filmatisoinnin trailerit. Päätösosassa olisi mieluusti katsonut useammankin dokumentin produktion tekemisestä.
Teksti: © 2010 Nanna Yli-Hukka
Kuosmasen lämmin ja vilpitön ihmisyysusko kolahtaa kroppaan ja sydämeen petollisen vaatimattomassa Cannes-junassa.
Lue lisää »Kuka uskoisi raiskattua naista keskiajan armottomassa oikeuskulttuurissa?
Lue lisää »Daniel Craig päättää salaisen agentin kiertopestinsä spektakulaariseen, tunteikkaaseen ja tyylikkään perinnetietoiseen pamaukseen.
Lue lisää »Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
PÄÄTOIMITTAJA