Life and Death of Peter Sellers maalaa kuvan yhdestä kaikkien aikojen mestarillisimmista näyttelijöistä.
Life and Death of Peter Sellers (2004 Iso-Britania, Yhdysvallat) maalaa kuvan yhdestä kaikkien aikojen mestarillisimmista näyttelijöistä. Se tekee sen muistuttamalla hyvistä hetkistä, mutta ennen kaikkea raadollisuuden nimissä. Elokuva käy Sellersin elämän merkkipaalut läpi, mutta varsinaista yhteyttä katsojaan ei synny. Katsojaa pidetään etäisyyden päässä tuosta miehestä, jolla ei ollut omaa minuutta, vaan joka oli pelkästään kuori josta suunnaton määrä hahmoja pulppusi ulos. Stephen Hopkins on yrittänyt selkeästi välttää kaikki elämäkertaelokuvan tuomat ansat ja sen näkee. Valitettavasti kokonaisuus on kahden tunnin mittainen tv -elokuva.
Australialaissyntyinen Rush on tullut varsin tunnetuksi kyvystään muuntautua Sellersin tavoin keneksi tai miksi vaan. Hänen nimensä alla on jo Sellersin lisäksi mm. sellaisia nimiä kuin Leo Trotski, Markiisi de Sade ja Oscarin arvoinen tulkinta pianisti David Helfgottista. Sellersin rooli oli kuin räätälöity hänelle. Hän sai esitellä loistavaa muuntautumiskykyään esittämällä Sellerisiä, mutta myös hänen esittämiään hahmoja ja lisäksi hieman muitakin rooleja, joilla tehostettiin elokuvan teemaa.
Kuvauksessa on hyödynnetty Sellersin intohimoista suhtautumista valokuvaukseen ja omien kotivideoiden tekemiseen kuvaamalla paljon materiaalia mustavalkoisella kaitafilmillä. Edetessä 60 -luvulle kuvauksessa tulee esille enemmänkin ajan räikeys, jota on tehostettu digitaalisesti rakennetulla autokauppaosiolla. Kun kaitafilmikuvaus on hyvä veto, niin vastaavasti digitaalitekniikan käyttö hieman häiritsee.
Elokuva on rakennettu niin kuin perfektionistinen Sellers olisi sen itse tehnyt. Hän olisi ottanut mukaan kaiken, ylä- ja alamäet. Pääosassa onkin yksinäinen Sellers, jota avioliitot ja ristiriitaisuudet riepottelevat puolelta toiselle ja jolla ei ollut varsinaista omaa identiteettiä, vaan joka heräsi eloon uudestaan uusien hahmojen kautta. Tuodakseen tämän näkökulman esille Stephen Hopkins rikkoo jatkuvuuden asettamalla Rushin esittämän Sellersin puhumaan muiden roolihenkilöiden vaatteissa. Tämä tyylikeino erottaa elokuvan hiuksenhienosti tv-elokuvasta, jota se muuten olisi.
Hienojen taide-elokuvan tyylikeinojen alla pilkistelee kuitenkin tv -elokuva, jonka päätuottajia ovat BBC ja HBO. Taiteelliset valinnatkaan eivät pelasta elokuvaa, vaan se ikävä kyllä sortuu muiden elämäkertaelokuvien suureen kuoppaan.
Elokuvassa on varsin terävä kuva ja hyvät äänet, mutta kylmiä väreitä ne eivät kuitenkaan saa aikaan. Ekstroja levyllä on muutama kommenttiraita, dokumentti ja trailereita. Elämäkertaelokuvan ekstroihin olisi toivonut jonkinlaista historiallista katsausta oikeaan Sellersiin.
teksti: © 2005 Otto Kylmälä
Kuosmasen lämmin ja vilpitön ihmisyysusko kolahtaa kroppaan ja sydämeen petollisen vaatimattomassa Cannes-junassa.
Lue lisää »Kuka uskoisi raiskattua naista keskiajan armottomassa oikeuskulttuurissa?
Lue lisää »Daniel Craig päättää salaisen agentin kiertopestinsä spektakulaariseen, tunteikkaaseen ja tyylikkään perinnetietoiseen pamaukseen.
Lue lisää »Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
PÄÄTOIMITTAJA