Lapsuuden loppu

Liam (2000)

| DVD
  • 4

Stephen Frearsin kuva lamasta. 30-luvun Liverpoolissa perheet oireilevat ja radikalismi nostaa päätään.

julkaistu 2010-11-14 / päivitetty 02.12. klo 19:07

KUVA 4

Fasistit hakemassa nostetta
Fasistit hakemassa nostetta 

KUVA 3

Koulussa
Koulussa 

KUVA 2

Anthony Borrows, Claire Hackett
Anthony Borrows, Claire Hackett 

KUVA 1

Anthony Borrows
Anthony Borrows 

Lapsuuden loppu

Ohjaus Stephen Frears
Näyttelijät Ian Hart, Claire Hackett, Anthony Borrows, David Hart, Megan Burns
Maa Iso-Britannia / Saksa / Ranska
Pituus 90 min
Ikäraja 13 vuotta
Lisätietoja IMDb / Kuvien ©
  • Kuva 3
  • Ääni 3
  • <li><span class="arvot">Ekstrat</span> <span class="pisteet p00-5">00</span></li> <li><a href="#levytiedot">Lisää alla</a></li>

DVD

Hittinsä 2000-luvulla ohjanneen Stephen Frearsin historiallinen draama Lapsuuden loppu (2000) on kaksiosainen juttu: alkuperäisessä nimessä esiintuodun pikkupoika Liamin (Anthony Borrows) elämää varjostaa 30-luvun suurlama, joka koettelee kädestä suuhun eläviä duunariperheitä.

Maailmaa katsotaan pahasti änkyttävän Liamin silmin. Koulussa häntä ollaan pelkotaktiikalla koulimassa kohti siirtymäriittiä, ensimmäistä katolisen kirkon ehtoollista. Pedagogisesti kehno yritys tuottaa jumalaa pelkääviä kansalaisia synnyttää lähinnä traumoja.

Synneillään Jeesukselle aiheuttamista tuskista ja helvetin liekeistä hallusinoiva Liam on taikauskoinen kuin vanhempansa. Molemmat polvet ovat käyneet läpi sadistisen kasvatuksen, jossa sama toimija sekä istuttaa herranpelon että tarjoaa korjaavan vapautuksen.

Taloudelliseen kurimukseen ajettu isäukko (Ian Hart) kylläkin kyseenalaistaa kirkon juonena, josta hyötyy vain rahaa ruinaava pappi. Äiti (Claire Hackett) taas puolustaa kirkkotilaisuuksia niiden sosiaalisen merkityksen tähden: köyhälläkin on oikeus pukeutua kauniisti ja näyttäytyä ihmisten ilmoilla.

Toinen taso on Liamin perspektiiviä määräävämpi. Se on se ajankuva ja ajan henki, jona maailma natisi liitoksissaan ja toista maailmasotaa alettiin kylvää. Eletään 1930-lukua Liverpoolissa. Pörssi on romahtanut. Taantuma ja sitten suurlama iskevät. Työttömyys kasvaa. Yhteiskuntamoraalin murtumakohdissa ääriryhmät fasisteista kommunisteihin alkavat saada kannatusta.

Kirkko hallitsee sosiaalista kenttää, ylpeys ei anna periksi elannon kerjäämiseksi ja työ määrittäessään identiteetin antaa viime kädessä olemassaolon syyn. Juuri siksi Liamin isä tuntee itsensä syrjäytetyksi. Telakalta on annettu potkut eikä satamaan pääse kuin harvat valitut. Sen sijaan esikoispojalla (David Hart) on töitä. Oireilu kulminoituu liittymisenä fasistirintamaan.

Pelkästään tämän episodin vuoksi elokuva on katsomisen ja muistamisen arvoinen. Epätoivo ajaa epätoivoisiin ratkaisuihin, sivistyneiksi voidaan alkaa vasta kun tarpeet on tyydytetty. Ei hän pahuuttaan degeneroidu ääripatriootiksi. Se vain tuntuu selviytymiskeinolta.

Englannissa kitukasvuiseksi lopulta jääneen fasismin nousu kuvataan näyttämällä ne lähellä olevat kohteet, joihin pahoinvointi voidaan purkaa. Ensimmäiseksi maalitauluksi otetaan irlantilaiset, jotka uhkaavat ”vallata” Englannin ja jotka kilpailevat samoista työpaikoista.

Juutalainen on sekä vuokraisäntä että panttilainaamon omistaja. Juutalaisia ovat myös Liamin siskolle (Megan Burns) töitä tarjoavat rikkaat, joiden palvelijatar hänestä tulee. Samalla kun ”oikeat englantilaiset” näkevät nälkää, ”kartanon irstailijat” ovat heittämässä syömäkelpoista lihaa roskiin.

Opetus on kelpo. Laman seurannaisilmiöt luovat linssin, jonka läpi satoja vuosia vanhan luokkayhteiskunnan rakenteet nähdään uudessa valossa. Kansankiihottajat löytävät syyllisiksi muualta tulleet, tietysti, sillä pahuus täytyy ulkoistaa. Se antaa vipuvoiman, jolla päästään ketterästi valtaan demokratiassakin.

Itse lopetus on kuitenkin tarpeettoman karu, koska se kääntää elokuvan kurssin kohti moraliteettia. Lisäksi siinä rangaistaan jo rangaistuksensa saanutta ja myös tyystin syytöntä, alleviivauksen vuoksi. Seassa on iloisiakin hetkiä, mutta aika onneton tämä kujajuoksu on. Liam kerkeää kasvamaan aikuiseksi juuri maailmansotaa varten, jos spekuloida tahtoo.

DVD: Elokuvan suomalaisen laitoksen on julkaissut Atlantic Film. Kuvasuhde ei taida vastata ilmoitettua oikeaa (16:9) ja kuva on muutenkin aika raikea. ääniraitana on 2.0 englanti. Ei sisällä lisämateriaalia.

Teksti: © 2010 Jaakko Kuitunen

Seuraa meitä

PINNALLA

The Suicide Squad: Suicide Mission

| 06.08.

DC-roistojen likainen tusina levittää verta ja suolenpätkiä räävittömän tautisessa sarjakuvafilmatisoinnissa.

Lue lisää »

Barking Dogs Never Bite

| 11.07.

Miksi julmuus eläimiä kohtaan provosoi, mutta ihmisten kaltoinkohtelu ei hetkauta, kysyy Bong Joon-hon sysimusta esikoiskomedia.

Lue lisää »

Hiljainen paikka Osa 2

| 11.06.

Hiljaisuus on yhä kultaa teattereihin tarkoitetun kauhuhitin jatko-osassa, josta sopii pitää ääntä.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

Free Guy

| 10.08.

Kesän todellisessa yllättäjässä pelimies kyllästyy vähäpätöiseen sivurooliin.

Lue lisää »

The Suicide Squad: Suicide Mission

| 06.08.

DC-roistojen likainen tusina levittää verta ja suolenpätkiä räävittömän tautisessa sarjakuvafilmatisoinnissa.

Lue lisää »

The Ice Road

| 26.08.

Vaikka jää pettää rekkakuski-Neesonin rutiininomaisen toimintatrillerin alta, vihainen harmaakarhu ei osoita hiipumisen merkkejä.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

Luetuimmat – 12KK

Caleb Landry Jones ja Henry Hughes

The Outpost Lue arvio »

Gerard Butler

Greenland Lue arvio »

Russell Crowe

Rattiraivo Lue arvio »

Gugu Mbatha-Raw ja Gemma Arterton

Kesämaa Lue arvio »

Devin France

Wendy Lue arvio »

Inja Zalta, Emilia Ares ja Ronen Rubinstein

Follow Me Lue arvio »

Josephine Langford ja Hero Fiennes Tiffin

After We Collided Lue arvio »

Ellen Hollman

Army of One Lue arvio »

TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2021
ISSN 1798-7202