Inception

Inception (2010)

| Blu-ray
  • 3

Christopher Nolanin vauhdikas, hallittu ja mutkikas ryöstöelokuva sijoittuu mielen syövereihin.

julkaistu 2010-12-07 / päivitetty 10.12. klo 00:12

KUVA 4

Inception
Inception 

KUVA 3

Leonardo DiCaprio ja Marion Cotillard
Leonardo DiCaprio ja Marion Cotillard 

KUVA 2

Ken Watanabe ja Lukas Haas
Ken Watanabe ja Lukas Haas 

KUVA 1

Inception
Inception 

Inception

Ohjaus Christopher Nolan
Näyttelijät Leonardo DiCaprio, Ken Watanabe, Joseph Gordon-Levitt, Marion Cotillard, Ellen Page, Tom Hardy, Cillian Murphy, Tom Berenger, Michael Caine
Maa Yhdysvallat
Pituus 148 min
Ikäraja 13 vuotta
Lisätietoja IMDb / Kuvien ©
  • Kuva 5
  • Ääni 5
  • <li><span class="arvot">Ekstrat</span> <span class="pisteet p3-5">3</span></li> <li><a href="#levytiedot">Lisää alla</a></li>

Blu-ray

Inceptionposter

Christopher Nolanin vauhdikas, hallittu ja mutkikas ryöstöelokuva sijoittuu mielen syövereihin. Nyky-Hollywoodin näyttävin kuvakerronta saa vaatimattoman dramaattisen aiheiston tuntumaan pohjattoman kiehtovalta. Fantastisen elokuvan suurin illuusio on vaikutelma syvyydestä.

Ohjaaja Nolanin tuotannossa erottuu selvä johtolanka. Teokset Mementosta Yön Ritariin uppoutuivat kaikki samaan aiheeseen. Inception, jonka Nolan on myös käsikirjoittanut, on näistä kaikkein ilmeisimmin tutkimusmatka ihmismieleen.

Dom Cobb (Leonardo DiCaprio) johtaa ryhmää epätavallisia teollisuusvarkaita. Laitteella, joka mahdollistaa tunkeutumisen ihmismieleen, varastetaan kaikkein arvokkainta, salattua tietoa. Cobbin iskujoukko sieppaa kohteen, saattaa lääkenarkoosiin ja kaappaa kontrollin tämän alitajunnasta. Arkkitehtuuri ja ympäristöt ovat kaappareiden hallussa, mutta siepattu täyttää maailman ihmisillä alitajunnastaan, heijastumilla, kuten dialogi kyllästymiseen asti kertaa.

Juju on siinä, ettei tilanteen uniluonne saa paljastua kohteelle, muuten mentaaliset puolustusvoimat käyvät armotta tunkeutujien kimppuun. Lisäkierteen tarjoaa viimeinen keikka, jossa DiCaprion univarkaalla panoksena on jälleennäkeminen lasten kanssa. Tehtävä on mentaalinen istutus kuolevan teollisuuspohatan pojan (Cilian Murphy) mieleen. Kilpailija energia-alalla (Ken Watanabe) haluaa, että poika hajottaa isänsä imperiumin.

Jotta istutus olisi pysyvä, on kaapatun uskottava, että idea on oma. Niinpä Cobbin on koottava huippuryhmä luomaan kaikkien aikojen illuusio: uni, jonka sisällä on uni, jonka sisällä on uni. Monimutkaisuutensa vuoksi panokset ovat myös ryhmälle kovemmat. Toisin kuin yleensä, kuolema unessa merkitsee juuttumista limboon, Cobbin mielen rajaseudulle.

Monitasoinen käsikirjoitus yhdistää populaaripsykoanalyyttisen scifisafarin ryöstöelokuvan kerronnallisiin kaavoihin huomattavalla vaivattomuudella. Elokuvan ensimmäinen ekspositorinen tunti esittelee kädestä pitäen unimaailman säännöt, ryöstön kulun ja nuoren arkkitehdin (Ellen Page), joka palkataan suunnittelemaan sisäkkäiset unimaailmat. Toinen puoli on rinnakkaiskerronnan juhlaa. Ylätason unista uppoudutaan yhä syvemmälle, tarinan laukatessa parhaimmillaan neljällä toisistaan riippuvaisella unitasolla.

Nolanin kyky hallita pitkää ja kiemurtelevaa kertomusta on poikkeuksellinen. Yön Ritarista poiketen keronnassa on selvä keskiö ja suunta. Tähän on päästy tavoilla, jotka kertovat paljon koko elokuvasta. Inceptionissa on nimittäin kyse ainoastaan syvyyden vaikutelmasta.

Nolan on tietysti Cobb, mutta hänen punomansa illuusio koostuu päällekkäisistä pinnnoista, jotka simuloivat syvyyttä. Kun joka unitasolla tapahtuu jotain, ei millään niistä tarvitse olla mitään kovin merkittävää. Kun iskulauseita menneisyys, anteeksianto ja heijastuma toistetaan riittävän usein, ei yhdestäkään tarvitse sanoa juuri mitään. Dialogi on ilmeinen ongelmakohta; se alleviivaa ja kertaa kuvien tapahtumia. Elokuvassa unista ei olisi vaaraksi, jos katsoja hetkeksi eksyisi kyydistä. Varsinkin kun kyyti on tämän päivän näyttävintä jättielokuvaa.

Vaikka tarinassa liikutaan unimaailmassa, on ympäristö tyylikästä Vertov-riffiä lukuunottamatta kovin sanitoitu. Mielen turvajoukot ovat unessa – tylsästi – aseistettuja turvajoukkoja. Kaikesta esittelystä ja alleviivaamisesta huolimatta Nolanilla ei taida olla omaa sanottavaa ihmismielestä. Psykoanalyyttinen kehittely on Batmanien tapaan lähinnä pintakoristetta. Suuria yhteiskuntatieteilijöitä kompataan ajatuksella ideasta kaikkein vastustuskykyisimpänä viruksena.

Roolitus on kaikkiaan onnistunut. Ellen Page nousee tässä myös kassamagneettiluokan näyttelijäksi. DiCaprion suoritus on tutun oloinen vaikkapa Suljetusta saaresta. Marion Cotillard pääsee irrottelemaan Cobbin vihaisena alitajunnan rakastettuna. Tuttujen yhteistyökumppaneiden kuvaus (Wally Pfister) ja leikkaus (Lee Smith) ovat huipputasoa ja tehosteita käytetään hyvällä maulla.

Blu-ray: Warner Home Video Finlandin julkaisun 1080p 2.40:1-laajakuva on huippulaadukas: terävä ja värintoistoltaan moitteeton. DTS 5.1 HD-ääni tekee niinikään täyttä oikeutta tehostevyörytykselle: bassot ovat fyysisiä ja tilavaikutelma vakuuttava. Warnerin Combo Pack julkaisussa lisäksi myös DVD ja Digital Copy -tallenteet elokuvasta.

Lisämateriaalista (yhteensä noin 43 min) käy hyvin selväksi, kuinka teknisesti haastavasta projektista on kyse. Kulissien takaa oleva materiaali on kiinnostavaa ja esittelyn tyyli asiallinen. Etenkin pyörivän käytäväkohtauksen kuvaaminen on kiehtova. Osa 13 esittelyjaksoista on turhan lyhyitä.

Teksti: © 2010 Aleksi Salonen

Seuraa meitä

PINNALLA

Cruella

| 28.05.

De Vil verhoutuu Westwoodiin: ikoninen Disney-pahis saa piristävän synkän ja provokatiivisen punk rock-käsittelyn.

Lue lisää »

Army of One

| 10.05.

Kirveen ja jousen kanssa hurjana ramboilevaa Ellen Hollmania et halua korvessa kohdata.

Lue lisää »

Kuka pelkää puudelia

| 23.05.

Infantiili ihmissusianimaatio kaipaa vähemmän Boltia ja enemmän Larry Talbotia.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

Army of One

| 10.05.

Kirveen ja jousen kanssa hurjana ramboilevaa Ellen Hollmania et halua korvessa kohdata.

Lue lisää »

Kuka pelkää puudelia

| 23.05.

Infantiili ihmissusianimaatio kaipaa vähemmän Boltia ja enemmän Larry Talbotia.

Lue lisää »

Cruella

| 28.05.

De Vil verhoutuu Westwoodiin: ikoninen Disney-pahis saa piristävän synkän ja provokatiivisen punk rock-käsittelyn.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

After We Collided

| DVD | 03.05.

Nuorten aikuisten Fifty Shades of Greyssä tapellaan ja nussitaan, mutta mitään ei tapahdu.

Lue lisää »

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

Luetuimmat – 12KK

Caleb Landry Jones ja Henry Hughes

The Outpost Lue arvio »

Gerard Butler

Greenland Lue arvio »

Russell Crowe

Rattiraivo Lue arvio »

Gugu Mbatha-Raw ja Gemma Arterton

Kesämaa Lue arvio »

Devin France

Wendy Lue arvio »

Inja Zalta, Emilia Ares ja Ronen Rubinstein

Follow Me Lue arvio »

Josephine Langford ja Hero Fiennes Tiffin

After We Collided Lue arvio »

Ellen Hollman

Army of One Lue arvio »

TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2021
ISSN 1798-7202