Harry Brown

Harry Brown (2009)

| DVD
  • 2

Michael Caine on fasistinen Harry Brown, entinen merijalkaväen mies, joka lähtee kostoretkelle.

julkaistu 2010-09-13 / päivitetty 27.10. klo 09:09

KUVA 4

Michael Caine
Michael Caine 

KUVA 3

Sean Harris ja Michael Caine
Sean Harris ja Michael Caine 

KUVA 2

Emily Mortimer
Emily Mortimer 

KUVA 1

Michael Caine
Michael Caine 

Harry Brown

Ohjaus Daniel Barber
Näyttelijät Michael Caine, Emily Mortimer, Charlie Creed-Miles, David Bradley, Iain Glen, Sean Harris, Ben Drew, Liam Cunningham
Maa Iso-Britannia
Pituus 105 min
Ikäraja 15 vuotta
Lisätietoja IMDb / Kuvien ©
  • Kuva 5
  • Ääni 5
  • <li><span class="arvot">Ekstrat</span> <span class="pisteet p00-5">00</span></li> <li><a href="#levytiedot">Lisää alla</a></li>

DVD

Harry Brown poster

Trilleri ei muistuta edeltäjiään vigilanttigenressä. Ankea realismi ja vastenmielinen väkivalta palvelevat kuitenkin samaa herraa. Yhteiskunnalliselle analyysille ei anneta tilaa, vaan viitteet syihin ja seurauksiin häivytetään taka-alalle, nekin myönnytyksinä demokraattisille sensibiliteeteille. Harry Brown (Michael Caine) on Travis Bickle ilman satiiria. Vaikuttavasti kerrottu elokuva edustaa taantumuksellisia arvoja.

Harry Brown on leski ja eläkeläinen. Hän asuu Lontoon esikaupungin slummiutuneella alueella, jossa nuoret juurettomat rikolliskokelaat myyvät huumeita kadulla ja pahoinpitelevät asukkaita omaksi ilokseen. Entinen merijalkaväen sotilas uskoo vielä yhteiskunnan rakenteisiin, mutta horjuvasti. Parhaan ystävän kuolema pikkurikollisten käsissä saa hänet kuitenkin pahasti tolaltaan. Suru kääntyy vihaksi ja viha väkivallaksi.

Järjestyksen rappiosta ja oman käden oikeudesta tehtiin aikanaan koko joukko elokuvia eksploitaatiogenressä. Dirty Harry on vain hieman hienostuneempi kuvaus samoista aiheista. Scorsesen Taksikuski on edellä mainittujen antiteesi, vaikkeivat kaikki sitä käsitäkään.

Iso-britannialaistuotantoa oleva Harry Brown ei juuri muistuta edeltäjiään tyylissä. Kuvaus ja näyttely on arkista realismia ja ohjaaja Daniel Barberin lähestyminen harkitun etäännyttävä. Päähenkilön sielunmaisemaan ei tunkeuduta, eikä kohtauksia juuri mausteta musiikilla.

Elokuvan ensimmäinen kohtaus on väkivaltainen jengi-initiaatio, jota seuraa kännykkäkameraestetiikalla kuvattu satunnaisen ohikulkijan ampuminen. Varsin omituisesti, tästä yhteiskunnallisten rakenteiden tematiikasta ei kuulla myöhemmin juuri mitään, sen sijaan vain kännykameroista.

Päähenkilölle vanhuuden paino ja elinympäristön luisuminen kaaokseen on elokuvan alussa pikemmin hiljaisen epätoivon lähde, kuin riittävä motiivi veritöille. Tappamisen polulle Cainen vanhus ajautuu puolivahingossa ja ympäripäissään, se käy epämiellyttävän helposti.

Erilaisista premisseistä huolimatta Harry Brown vaipuu nopeasti puolustamaan oman käden oikeutta. Päähenkilö on vanha, siis melkein jo kuollut, hänen sielustaan ei olisi niin väliä. Väkivallanteot ovat silti elokuvallisesti hyvin perusteltuja, aina tapettujen rikollisten groteskia ulkonäköä ja perversioita myöten. Se on liian helppoa, vaikka väkivalta onkin tehty keskivertokatsojalle iljettäväksi.

Käsikirjoitus pyrkii pitkään teeskentelemään, ettei se seiso päähenkilönsä tekojen takana. Lopulta kortit paljastetaan; poliisilaitos on vain omia intressejään ajava väkivaltakoneisto, jossa hyvät poliisit (Emily Mortimer) siivotaan siisteihin sisätöihin. Kun ihmisarvoja puolustava Mortimerin poliisi vielä nollataan moraalisesti laittamalla fasistinen päähenkilö pelastamaan hänet toisen vielä pahemman miehen käsistä, on tehty selväksi kenen joukoissa seisotaan.

Loppukuvissa steriili kaupunki näyttäytyy ratkaisuna, ei osana ongelmaa. Kun vain kaikki saasta saataisiin pestyä kaduilta.

DVD:Nordisk Filmin julkaisu on teknisesti laadukas. Anamorfinen 2.35:1-laajakuva on formaatissaan todella tarkka, joskin hieman ylivalottunut. Dolby Digital 5.1 (lisäksi DTS) -ääniraita on terävä ja huippuhetkin jykevä. Ei lisämateriaalia.

Teksti: © 2010 Aleksi Salonen

Seuraa meitä

PINNALLA

Hytti nro 6

| 28.10.

Kuosmasen lämmin ja vilpitön ihmisyysusko kolahtaa kroppaan ja sydämeen petollisen vaatimattomassa Cannes-junassa.

Lue lisää »

The Last Duel

| 17.10.

Kuka uskoisi raiskattua naista keskiajan armottomassa oikeuskulttuurissa?

Lue lisää »

007 No Time to Die

| 29.09.

Daniel Craig päättää salaisen agentin kiertopestinsä spektakulaariseen, tunteikkaaseen ja tyylikkään perinnetietoiseen pamaukseen.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

Luetuimmat – 12KK

Jodie Comer ja Ryan Reynolds

Free Guy Lue arvio »

Nick Cheung ja Yang Zi

Bodies at Rest Lue arvio »

Bae Doona

Barking Dogs Never Bite Lue arvio »

Scarlett Johansson ja Florence Pugh

Black Widow Lue arvio »

Margot Robbie, Daniela Melchior, Idris Elba ja David Dastmalchian

The Suicide Squad: Suicide Mission Lue arvio »

Liam Neeson ja Laurence Fishburne

The Ice Road Lue arvio »

Shailene Woodley ja Callum Turner

Ole niin kiltti, älä rakasta häntä Lue arvio »

Samuli Jaskio ja Petri Poikolainen

Sokea mies joka ei halunnut nähdä Titanicia Lue arvio »

Lashana Lynch ja Daniel Craig

007 No Time to Die Lue arvio »

TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo
Filmgoer.fi 1999–2022
ISSN 1798-7202