Enter the Void

Enter the Void (2009)

| DVD
  • 4

Gaspar Noén kolmas on huimaava sukellus naimisen, huumeiden ja neonvalojen syövyttämään Tokioon.

Anton Vanha-Majamaa
julkaistu 2011-02-17 / päivitetty 16.05. klo 14:02

KUVA 4

Satunnainen pariskunta
Satunnainen pariskunta 

KUVA 3

Paz de la Huerta ja Cyril Roy
Paz de la Huerta ja Cyril Roy 

KUVA 2

Nathaniel Brown
Nathaniel Brown 

KUVA 1

Neon-Tokion srtippiluolassa.
Neon-Tokion srtippiluolassa. 

Enter the Void

Ohjaus Gaspar Noé
Näyttelijät Nathaniel Brown, Paz de la Huerta, Cyril Roy, Olly Alexander
Maa Ranska / Saksa / Italia
Pituus 140 min
Ikäraja 18
Lisätietoja IMDb / Kuvien ©
  • Kuva 5
  • Ääni 5
  • <li><span class="arvot">Ekstrat</span> <span class="pisteet p1-5">1</span></li> <li><a href="#levytiedot">Lisää alla</a></li>

DVD

Enter the Void

Gaspar Noén kolmas pitkä ohjaus, Enter the Void, on huimaava sukellus seksin, huumeiden ja neonvalojen syövyttämään Tokioon. Kamera-ajot ja happoharhat ovat komeaa pintaa, mutta filmi ei jää pelkäksi tripiksi.

Oscar (Nathaniel Brown) on siskonsa Lindan (Paz de la Huerta) kanssa Tokiossa asuva huumediileri ja -käyttäjä. Rutiinitoimitus menee kuitenkin vikaan, kun poliisit ryntäävät paikalle. Oscar pakenee ravintolan käymälään, mutta saa luodin rintaansa ja menehtyy.

Päähenkilön kuolema on vain alkua: sitä seuraa hurjalla visuaalisella vimmalla kerrattu matka, joka polveilee surmatun Oscarin muistoissa ja mielikuvissa LSD-höyryisen nyrjähtäneellä logiikalla.

Elokuva etenee ensimmäisen puolituntisen Oscarin silmin. Surmaluodin jälkeen kamera irtautuu ruumiista, mutta säilyttää subjektiivisuutensa: kuvan voi nyt ajatella seurailevan miehen ruumiista irtautuvan sielun liikkeitä.

Idea tulee Tiibetiläisestä kuolleiden kirjasta, jota Oscar on ystävänsä suosituksesta lukenut. Keskeinen ajatus on kuoleman ja jälleensyntymisen välinen tila, jossa sielu harhailee. Erään hahmon sanoin: kuolema on äärimmäisin trippi.

Matkan pontimena on huolenpito nuoremmasta Lindasta. Sisaruksia yhdistää lapsuudentragedia, jonka myötä Oscar on luvannut seurata ja pitää huolta siskostaan – kuolemansa jälkeenkin.

Noén kolmas elokuva on ohjaajansa hallituin: Irréversiblen vapaasti poukkoileva kamera on jalostettu tyylikkäästi pitkin Tokion alamaailmaa vaeltavaksi entiteetiksi, kamera-ajot ovat häkellyttäviä. Uudelleensyntymän tematiikkaa pyörittävä kerronta huumaa ja huikaisee, mutta myös haastaa: 2,5-tuntisena elokuvan ”kaupallinen” versiokin on raskas.

Rakenteissa lepää kehityskulku, joka alkoi Irréversiblessä: ohjaajan pyrkimys hajottaa draamaelokuvan ajallisuus, hämärtää rajanveto menneen ja tulevan, tapahtuneen ja tapahtumattoman välillä. Oscar vaeltaa kuoleman ja uudelleensyntymän välitilassa ajasta ja paikasta välittämättä, kamera ajaa hetkestä ja sijainnista toiseen löyhän assosiaation voimin.

Kuva on samaan aikaan vieraannuttava ja häkellyttävän intiimi. Jälkimmäinen näkyy viimeisessä näytöksessä: filmissä vahvasti läsnä oleva ruumiillisuus konkretisoituu, kun kamera sukeltaa hahmojensa sisälle seksuaalisen kliimaksin hetkellä.

Se, löytyykö sisältä otsikon lupaama tyhjyys, jää kyseenalaiseksi — ehkä Oscar siirtyy uuteen elämään. Teesi on kuitenkin kylmäävä. Ihmiselämän mitättömyys valkenee Oscarille, joka on sysätty äärimmäiseen limboon: tietoisuuteen siitä, ettei elämän kiertokulku koskaan katkea, ja seuraava jakso on yhtä merkityksetön kuin sitä edeltänytkin.

Lue myös Jaakko Kuitusen muutama merkintä Gaspar Noésta.

DVD: Pan Visionin julkaiseman DVD:n kuva (anamorfinen 2.35:1-laajakuva) on tarkka ja väreiltään täyteläinen sekä rikas, ääniraita (DD 5.1) toistuu tarkkana jokaisesta kanavasta.

Levyltä löytyy sekä teatteri- että ohjaajan versio. Jälkimmäinen tuo elokuvaan muutaman lisäkohtauksen, jotka venyttävät sen keston reiluun kahteen ja puoleen tuntiin. Paremmuutta kahden version välillä on vaikea julistaa, mutta Noén alkuperäinen visio päässee oikeuksiinsa ohjaajan versiossa.

Lisämateriaali tuottaa pettymyksen, levyltä löytyy vain teasereita ja traileri.

Teksti: © 2010-11 Anton Vanha-Majamaa

Seuraa meitä

PINNALLA

Hytti nro 6

| 28.10.

Kuosmasen lämmin ja vilpitön ihmisyysusko kolahtaa kroppaan ja sydämeen petollisen vaatimattomassa Cannes-junassa.

Lue lisää »

The Last Duel

| 17.10.

Kuka uskoisi raiskattua naista keskiajan armottomassa oikeuskulttuurissa?

Lue lisää »

007 No Time to Die

| 29.09.

Daniel Craig päättää salaisen agentin kiertopestinsä spektakulaariseen, tunteikkaaseen ja tyylikkään perinnetietoiseen pamaukseen.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

Luetuimmat – 12KK

Jodie Comer ja Ryan Reynolds

Free Guy Lue arvio »

Nick Cheung ja Yang Zi

Bodies at Rest Lue arvio »

Bae Doona

Barking Dogs Never Bite Lue arvio »

Scarlett Johansson ja Florence Pugh

Black Widow Lue arvio »

Margot Robbie, Daniela Melchior, Idris Elba ja David Dastmalchian

The Suicide Squad: Suicide Mission Lue arvio »

Liam Neeson ja Laurence Fishburne

The Ice Road Lue arvio »

Shailene Woodley ja Callum Turner

Ole niin kiltti, älä rakasta häntä Lue arvio »

Samuli Jaskio ja Petri Poikolainen

Sokea mies joka ei halunnut nähdä Titanicia Lue arvio »

Lashana Lynch ja Daniel Craig

007 No Time to Die Lue arvio »

TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo
Filmgoer.fi 1999–2022
ISSN 1798-7202