Disgrace

Disgrace (2008)

| DVD
  • 3

Nobelisti J. M. Coetzeen samannimisen romaanin filmatisoinnissa kohdataan apartheidin jälkeinen rikkinäinen Etelä-Afrikka.

julkaistu 2009-09-11 / päivitetty 12.11. klo 15:03

KUVA 4

Kosto
Kosto 

KUVA 3

Hakattuna
Hakattuna 

KUVA 2

Silmäilyä
Silmäilyä 

KUVA 1

Kävely kohti tuomiota
Kävely kohti tuomiota 

Disgrace

Ohjaus Steve Jacobs
Näyttelijät Paula Arundell, Scott Cooper, Eriq Ebouaney, Antoinette Engel, Jessica Haines, John Malkovich, Fiona Press, Monroe Reimers, Charles Tertiens
Maa Australia / Etelä-Afrikka
Pituus 119 min
Lisätietoja IMDb
Kuvat © 2008 Fortissimo Films, Sherman Films, Whitest Pouring Films, Wild Strawberries ja FS Film.
  • Kuva 4
  • Ääni 5
  • <li><span class="arvot">Ekstrat</span> <span class="pisteet p4-5">4</span></li> <li><a href="#levytiedot">Lisää alla</a></li>

DVD

“Jokainen seutu jonka halki marssin pyssyni kanssa muuttuu seuduksi, joka irtautuu menneisyydestä ja siirtyy tulevaisuuteen.” — J. M. Coetzee: Hämärän maat (1974)

J. M. Coetzee (s. 1940) on nykyajan tärkeimpiä kirjailijoita. Hän on voittanut kahdesti arvostetun Booker-palkinnon, joka myönnetään vuosittain parhaasta englanninkielisestä romaaniteoksesta. Vuonna 2003 hänelle myönnettiin Nobelin kirjallisuuspalkinto, kenties suurin kunnianosoitus, mitä kirjailija voi saada. Viime vuonna filmatisoitiin hänen keskeinen romaaninsa Häpeäpaalu (Disgrace, 1999).

Häpeäpaalun kohun seurauksena eteläafrikkalainen kirjailija päätyi Australiaan. “Kohu” on oikeutettua, kun tarinankaarta peilaa Etelä-Afrikan kipeään menneisyyteen. Sen kronikoinnin Coetzee aloitti jo ensimmäisellä romaanillaan Hämärän maat (Dusklands, 1974). Kahdesta osasta koostuvassa kirjassa tutkitaan Vietnamin sotaa ja Etelä-Afrikan kolonisaatiota.

Disgrace (2008) seuraa tarkasti alkuperäisteosta. David Lurie (aksentilla puhuva John Malkovich) on keski-ikäinen professori, Coetzeen proosassa toistuva hahmo. Lurie elää kuin tavalla, jolla hän tulkitsee erästä Byronin runoa: Miehen teot ovat moraalin tuolla puolen. Hän on impulssien vietävissä. Tästä osoituksena sänkyyn kaatuu nuori opiskelijatar, jonka elämä romuttuu ainakin hetkellisesti.

Virka-asemaansa väärin käyttänyt Lurie potkitaan yliopistosta. Miestä vievää libidoa valotetaan jo aloituskohtauksessa, kun hän yrittää luoda turhan intiimiä omistussuhdetta prostituoituun. Asiakkaan ja myyjän välinen sovinnainen raja ylitetään, eivätkä he koskaan enää tapaa.

Romaanissa tämä ja useampi muukin kohtaus on tiheämmin kerrottu. Filmatisointi ei pääse hahmojen nahan sisään ja jää hieman etäiseksi. Proosan puolella Lurie on hahmona itsekriittisempi. Hänen tekonsa ovat epäsoveliaita, mutta toiminnansyyt analysoidaan ilman, että sävy muuttuu narsistiseksi. Hyvä kertoja saa lukijan antamaan anteeksi asioita, joita ei ehkä pitäisi, kun hän kykenee luomaan ihmisen muotokuvan — siis hyvin ristiriitaisen kokonaisuuden.

Kertomuksen taustapaine on yhteiskunnan tila ja Etelä-Afrikan menneisyys. Paariaksi kertaheitolla leimattu Lurie matkaa Johannesburgista tyttärensä maatilalle. Mustien miesten jengi käy heidän kimppuunsa. Hyökkäys on brutaali, kuin sotanäyttämöltä.

Kyse on voimasuhteiden kääntymisestä. Ennen mustat olivat valkoisten kuormajuhtia. Nyt ihmisoikeuksien saapumisen jälkeen pitäisi kuin silmänräpäytyksestä elää sopusoinnussa ja unohtaa “rodullinen” jännite — huolimatta siitä, että apartheidin ongelmia ei ole korjattu. Siirtomaaisäntien jälkeläisiltä haetaan väkivaltaisesti sovitusta. Toinen puoli haluaa palata vanhoihin hyviin aikoihin. Isien teot kostautuvat.

Lopussa Disgrace muuttuu symboliselta voimaltaan helvetilliseksi väännöksi. Lurie yrittää saattaa vastuuseen heitä vastaan rikkoneita. Häpäisty tytär näkee, että on annettava anteeksi ja jatkettava elämää. On ymmärrettävä vallitsevat realiteetit. Lurie ei ole oppinut mitään, vaan jatkaa sekaantumista muiden ihmissuhteisiin. Hän ryhtyy vapaaehtoistyöhön eläinklinikalle. Sen polttouunissa palaa kodittomia koiria, joille ei löydy sijaa tästä maailmasta.

Banaalia on mainita, kuinka kirja on parempi, mutta se on totuus. Filmatisointi ei ole huono, muttei toisaalta saavuta mitään, mitä romaani ei olisi jo saavuttanut. Sisältö on siirretty taiteenlajista toiseen, mutta uusi muoto, elokuva, ei asetu viitekehyksensä yläpäähän kuten romaani.

Toivottavasti katsojat löytävät filmatisoinnin kautta J. M. Coetzeen samalla tavoin kuin Menetetty maa (2007) sai ihmiset kiinnostumaan Cormac McCarthysta.

Teksti: © 2009 Jaakko Kuitunen

DVD: FS Filmin julkaiseman dvd:n kuvaformaatti on anamorfinen 2.35:1 laajakuva, ääniraitana Dilby Digital 5.1 / englanti. Kuva on tarkka ja virheetön, äänimaailma on selkeä.

Lisämateriaalia on kiitettävästi. Perinteisen kaavan mukaan nähdään elokuvan tekijöiden haastattelut. Tuottaja ja käsikirjoittaja Anna-Maria Monticellin kertoo projektin alkuunpanemisesta, sekä kirjan ja elokuvan eroavaisuuksista. Hän myös valottaa näyttelijävalintoja. Tuottaja Emile Sherman, ohjaaja Steve Jacobs ja pääkuvaaja Steve Arnotd puolestaan valottavat projektin haasteellisuutta, taustoja ja itse tekotapaa eli miten elokuva on saatu tehtyä. Kukin näyttelijä kertoo oman näkemyksensä elokuvasta ja haasteista, työskentelystään ohjaajan kanssa sekä valottavat henkilöhahmojensa taustoja.

Behind the scenes – kooste kulissien takana pitää sisällään nimensä mukaisesti kierroksen kulisseissa. Nähdään muun muassa miten kaikki suunnitellaan ennen toteutusta, minne lavasteet rakennetaan, miten asusteet valitaan ja kuinka kuvaukset ja elokuvan musiikki oikein toteutetaan.

B-roll footage – B-materiaali on tehty käsivaralla ja valottaa itse kuvauksia sekä kohtauksia.

Bonusmateriaali kattaa hienosti elokuvan tekemisen alusta loppuun asti. Kiitosta on annettava siitä, että lisämateriaali on tekstitetty suomeksi.

DVD teksti: © 2009 Nanna Yli-Hukka

Seuraa meitä

PINNALLA

The Suicide Squad: Suicide Mission

| 06.08.

DC-roistojen likainen tusina levittää verta ja suolenpätkiä räävittömän tautisessa sarjakuvafilmatisoinnissa.

Lue lisää »

Barking Dogs Never Bite

| 11.07.

Miksi julmuus eläimiä kohtaan provosoi, mutta ihmisten kaltoinkohtelu ei hetkauta, kysyy Bong Joon-hon sysimusta esikoiskomedia.

Lue lisää »

Hiljainen paikka Osa 2

| 11.06.

Hiljaisuus on yhä kultaa teattereihin tarkoitetun kauhuhitin jatko-osassa, josta sopii pitää ääntä.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

Free Guy

| 10.08.

Kesän todellisessa yllättäjässä pelimies kyllästyy vähäpätöiseen sivurooliin.

Lue lisää »

The Suicide Squad: Suicide Mission

| 06.08.

DC-roistojen likainen tusina levittää verta ja suolenpätkiä räävittömän tautisessa sarjakuvafilmatisoinnissa.

Lue lisää »

The Ice Road

| 26.08.

Vaikka jää pettää rekkakuski-Neesonin rutiininomaisen toimintatrillerin alta, vihainen harmaakarhu ei osoita hiipumisen merkkejä.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

Luetuimmat – 12KK

Caleb Landry Jones ja Henry Hughes

The Outpost Lue arvio »

Gerard Butler

Greenland Lue arvio »

Russell Crowe

Rattiraivo Lue arvio »

Gugu Mbatha-Raw ja Gemma Arterton

Kesämaa Lue arvio »

Devin France

Wendy Lue arvio »

Inja Zalta, Emilia Ares ja Ronen Rubinstein

Follow Me Lue arvio »

Josephine Langford ja Hero Fiennes Tiffin

After We Collided Lue arvio »

Ellen Hollman

Army of One Lue arvio »

TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2021
ISSN 1798-7202