Natsizombiet kiusaavat lomailijoita norjalaiselokuvassa, joka toimii vain paikoin.
Kun Marko Mäkilaakson War of the Dead jumittaa yhä jälkituotantohelvetissä, tuodaan Norjasta DVD-levitykseen toinen natsizombie-elokuva. Dead Snow paljastuu kököstä kansitaiteesta huolimatta yllättävän siedettäväksi splatter-pastissiksi, kunhan siltä ei odota mitään.
Juoni saattaa kuulostaa tutulta. Ryhmä nuoria vetäytyy erämökille pääsiäisenviettoon. Yöllä ovea kolkuttaa omituinen vieras, vanha mies, joka kertoo lähiseuduilla lurkkivasta pahasta. Käy ilmi, että alue on 1940-luvulla ollut natsisaksalaisten hallussa, eivätkä kaikki SS-soltut ilmeisesti jatkaneet matkaansa sodan päätyttyä.
Mies jatkaa matkaansa, ja nuoret ensisäikähdyksen laannuttua palaavat ryypiskelyn ja naiskentelun pariin. Pian alkaa kuitenkin tapahtua: kavereita raahataan yön pimeyteen, ovia ja ikkunoita rikotaan ja kohta vuotaa veri.
Hiljattain DVD:lle tuli suomalaisvoimin kokoonkyhätty Skeleton Crew, jota mekin sivusimme Rakkautta & Anarkiaa -festareiden yhteydessä. Kyseessä oli aivoton näennäiskunnianosoitus kauhugenrelle: laiskat viitteet carpentereihin ja raimeihin nivoutuivat peruskauhistelua pontevampaan juonelliseen kikkailuun, joka ei tosin tuonut keitokseen mitään uutta. Katsomossa tuntui siltä että tekijöiden oma kädettömyys verhotaan campiksi, jottei sisällön onttous häiritse.
Dead Snow on tyyliltään lähellä sitä: elokuvaviittauksesta toiseen etenevä juoni nojaa täysin siihen harhaluuloon, että natsizombie on tuore ja toimiva idea. Intertekstuaalisuutta korostetaan liiaksikin: mukana on esimerkiksi ylipainoinen elokuvanörtti, Erlend, joka on oma erityislaatuinen tyyppinsä vain siksi, että tämä tietää kertoa Evil Dead 2:n olleen oikeastaan remake.
Hahmon viljelemän knoppitiedon ja leffalainausten ohella viitataan liki kaikkeen mihin voisi kuvitella, Perjantai 13:nnesta Evil Deadiin ja muihin genren keskeisteoksiin. Tekijöiden oma ääni hukkuu alle: Erlend on helppo kuvitella heidän omakuvakseen.
Efektien puolesta Dead Snow on salonkikelpoinen. Sydäntä lämmittää erityisesti pari vahanukein tehtyä efektiä, ja muutenkin kiitettävän suuri osa splatterista on käsityötä. Hitaasti käynnistyvä elokuva myös pääsee vauhtiin hurjassa finaalissaan, jolloin natsit lopulta vyöryvät täysin mitoin sankareidensa ylle. Viimeisen näytöksen verikekkerit ja ylilyöty ruumiillinen komiikka paikkaavat paljon elokuvan ilmeisiä puutteita. Ja onhan siihen maskeeraukseen selvästi käytetty aikaa ja vaivaa.
DVD: Pan Visionin julkaiseman DVD:n kuva (anamorfinen 1.85:1-laajakuva) ja ääni (DD 5.1) ovat hyvää perustasoa, moitittavaa ei juuri löydy.
Lisämateriaalina tarjotaan behind the scenesiä, sundance-koostetta ja trailereita, mutta valitettavasti ekstroja ei ole tekstitetty lainkaan. Raivostuttava puute, joka härnäsi myös taannoisen Pedon verta -elokuvan DVD-julkaisua. Vain norjaa taitaville siis.
Huom! Dead Snow on alkuun myynnissä vain Anttiloissa. Myyntiä laajennetaan muihin liikkeisiin toukokuun alkupuolella.
Teksti: © 2010 Anton Vanha-Majamaa
Kuosmasen lämmin ja vilpitön ihmisyysusko kolahtaa kroppaan ja sydämeen petollisen vaatimattomassa Cannes-junassa.
Lue lisää »Kuka uskoisi raiskattua naista keskiajan armottomassa oikeuskulttuurissa?
Lue lisää »Daniel Craig päättää salaisen agentin kiertopestinsä spektakulaariseen, tunteikkaaseen ja tyylikkään perinnetietoiseen pamaukseen.
Lue lisää »Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
PÄÄTOIMITTAJA