Crime and Punishment

Crime and Punishment (1935)

| DVD
  • 3

Fedor Dostojevskin klassikko on tässä vuoden -35 filmatisoinnissa filosofisesti puutteellinen, mutta toimii tunnetasolla.

julkaistu 2009-04-30 / päivitetty 30.04. klo 16:04

KUVA 3

Edward Arnold ja Peter Lorre
Edward Arnold ja Peter Lorre 

KUVA 2

Peter Lorre ja Marian Marsh
Peter Lorre ja Marian Marsh 

KUVA 1

Peter Lorre
Peter Lorre 

Crime and Punishment

Ohjaus Josef von Sternberg
Näyttelijät Peter Lorre, Maria Marsh, Edward Arnold
Maa Yhdysvallat
Pituus 84 min
Lisätietoja IMDb
Kuvat © 1935-2009 B.P. Schulberg Productions, Columbia Pictures Corporation
  • Kuva 4
  • Ääni 3
  • <li><span class="arvot">Ekstrat</span> <span class="pisteet p0-5">0</span></li> <li><a href="#levytiedot">Lisää alla</a></li>

DVD

On oikeastaan merkillistä, että Fedor Dostojevskin tuotannosta juuri Rikos ja Rangaistus on saanut niin suuren määrän filmatisointeja, televisiointeja ja teatteriversioita. Psykologisen kuvauksen mestari Dostojevski erottelee klassikossaan parhaaseen venäläiseen tapaan päähenkilönsä, kriminologian opiskelija Raskolnikovin sielunliikkeitä tarkkuudella, joka uhmaa jopa todellisuutta itseään. Miksi siis muuntaa niin ominaislaatuisesti kirjallinen teos toiseen muotoon? Syynä on osin varmasti juuri haaste, yhä uudet tekijät ovat halunneet osoittaa että taidemuodon rajat eivät pidättele todellisia taitureita. Moni yritys on epäonnistunut yhdistämään päähenkilön ajatukset ja kirjan filosofiset ulottuvuudet kertovaan ja sujuvasti etenevään kuvalliseen muotoon.

Josef von Sternbergin varsin teatterillinen tulkinta vuodelta 1935 siirtää tapahtumat melko huomaamattomasti Suuren Laman Yhdysvaltoihin, mutta pysyttelee keskeisiltä linjauksiltaan uskollisena lähdeteokselle, kenties tarpeettomasti aina joitakin translitteroituja venäläisnimiä myöten, jotka eivät tahdo istua englanninkieliseen puheeseen. Alun perin anakronistisesti, nietzscheläisiä herramoraalin kudelmia hahmotellut Raskolnikov (Peter Lorre) on köyhä, palavasieluinen vastavalmistunut oikeustieteen maisteri – kirjassa opinnot keskeytyivät – jonka älyllisiä lahjoja pidetään ylivertaisina. Elokuvassa alityöstetty näkökulma on Rodjan perheen ja tämän hyvän ystävän palvova asenne piinattuun ja sarkastiseen mieheen. Kun rakas sisko on naimaisillaan rikkaan typeryksen elättääkseen äitinsä ja itsensä, ja panttilainaamolla tavattu nuori hyväsydäminen perheestään huolehtiva Sonya (kirjassa Sofia, Marian Marsh) harras uskovainen ja prostituoitu pakon edessä, kärsii kurjuudessa, päätyy Raskolnikov äärimmäiseen tekoon.

Kirjassa huomattavasti kehittelyä vaatinut rikos, säälimättömän panttilainaajaeukon murha, osaksi rahan, osaksi yli-ihmisteorian testaamiseksi, tulee elokuvassa vastaan nopeasti. Vaikka elokuvan tarinankerronnan ekonomisuus on huomattavaa, ja Sonyan ja Raskolnikovin ensikohtaaminen hyvinkin liikuttava, ei tarvittavaa jännitettä yksinkertaisesti ehditä kehittämään murhaan mennessä. Sternberg on päättänyt välttää sisäisiä monologeja ja on täten vaikeuksissa motiivin kunnollisessa esittelyssä. Psykologisen tutkielman terävin kärki on poissa ja Dostojevskin osuva analyysi ajan – 1800-luvun jälkipuolen Venäjän – hengestä, Jumalan filosofisesta kuolemasta ei pääse oikeuksiinsa. Jäljelle jää toki vahva moraliteetti ja itsenäisenä teoksena pienen budjetin elokuva toimii tällä vaatimattomammalla tasolla.

Voimakkailla kontrasteilla valaistu, kolkoilla tiloilla lavastettu Crime and Punishment lepää Peter Lorren varassa, ja tämän ahdistuneet kasvot, täynnä epätoivoa ja epäuskoa maailmaa kohtaan kantavat. Lorren valinta Raskolnikoviksi on erinomainen osuma. Saavutettuaan ensimmäisen henkisen voittonsa, ollessaan kerrankin rahoissaan, Raskolnikov esittelee pilkallisen älynsä voimaa elokuvan ehkä parhaissa kohtauksissa; ajaessaan siskonsa moukkamaisen kosijan tiehensä ja mitellessään poliisipäällikkö Porfiryn (Edward Arnold) kanssa. Kun Porfiry iskee silmäänsä osoittaakseen olevansa jäljillä nuoren maisterin teosta, Lorren Raskolnikov vastaa jäänkylmästi: ”Is there something the matter with your eye?”

Edward Arnoldin Porfiry on pieni pettymys, eikä hahmon voimistuva läsnäolo Raskolnikovin vainoharhaisessa tietoisuudessa lopulta välity riittävästi suorituksessa. Ajan säästämiseksi kirjan hahmogalleriaa on karsittu rajusti ja monet merkittävät kehityslinjat jäävät elokuvassa viittauksenomaisiksi tai kokonaan pois. Henkilösuhteiden välisten jännitteiden rakentaminen on virtaviivaistettu vähäiseksi, eivätkä muut hahmot Raskolnikovista poiketen muodostu psykologisesti kokonaisiksi. Myös Sonyan ja Raskolnikovin rakkaus kehittyy liian kiireellä, vaikka Marian Marshin roolisuoritus onkin onnistunut. Joitakin kenties liian synkiksi koettuja tapahtumia kirjasta on liuotettu käsikirjoituksessa, esimerkiksi Svidrigailovin itsemurha muuttuu elokuvassa toiseen muotoon. Myös kirjallisuustutkijoiden huomion kiinnittänyt rakenteellinen symmetrisyys on elokuvassa hävitetty yksinkertaisemman tragedian tieltä.

Puutteistaan huolimatta Sternbergin versio ottaa yhden tason Dostojevskin merkkiteoksesta, sen klassisen tragedian, ja tiivistää siitä emotionaalisesti vaikuttavan kokonaisuuden. Käsikirjoitus osoittaa lopussaan draamantajua, paljon kiistelty epilogi on poistettu yksinkertaisen, jopa vähäeleisen lopun tieltä. Dostojevskin uskonnollista sanomaa ei ole ylikorostettu ja tarina saa elokuvassa inhimillisen, konkreettisemman tulkinnan.

DVD: Sonyn 1.33:1 mustavalkokuva on ymmärrettävästi erittäin kohiseva, mutta muuten alkuperäiskopio vaikuttaa hyvälaatuiselta. Monoäänessä alkuperäisnauhoitteen soundi on oletettavan purkitettu. Levyllä ei ole lisämateriaalia.

Teksti: © 2009 Aleksi Salonen

Seuraa meitä

PINNALLA

Mank

| Netflix | 19.01.

Hullu ja masentunut Hollywood synnytti Citizen Kanen, jonka myyttinen auteur saa Fincheriltä isällisen avokämmenen.

Lue lisää »

Wendy

| DVD | 27.02.

Peter Panin päivitys kaivaa keijupölyn alta keskiöön tarinamallin eksistentiaaliset väristykset aikuistumisesta.

Lue lisää »

Kesämaa

| Blu-ray | 04.02.

Kotoilun lämmin ja pehmeä kaima The Blitzin ajoilta maalaa miedon lesbosuhteen.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

Follow Me

| Blu-ray | 31.03.

Somen sairaalloisuuteen herättelevässä pakohuoneessa eivät palaset loksahda paikoilleen.

Lue lisää »

After We Collided

| DVD | 03.05.

Nuorten aikuisten Fifty Shades of Greyssä tapellaan ja nussitaan, mutta mitään ei tapahdu.

Lue lisää »

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

Luetuimmat – 12KK

Amit Rahav ja Shira Haas

Unorthodox - harvinaislaatuinen hasididraama erilaisesta nuoresta huomioi hienosti historian Lue arvio »

Caleb Landry Jones ja Henry Hughes

The Outpost Lue arvio »

Gerard Butler

Greenland Lue arvio »

Russell Crowe

Rattiraivo Lue arvio »

Gugu Mbatha-Raw ja Gemma Arterton

Kesämaa Lue arvio »

Devin France

Wendy Lue arvio »

Inja Zalta, Emilia Ares ja Ronen Rubinstein

Follow Me Lue arvio »

Josephine Langford ja Hero Fiennes Tiffin

After We Collided Lue arvio »

TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2021
ISSN 1798-7202