Justin Timberlake on kelpo tien varaan rakentuvassa draamassa, joka ei oikein sano mitään mistään.
Tuntemattoman Michael Meredithin toinen pitkä ohjaus on tarina elämän eri valinnoista ja itsensä löytämisestä. Näin sanoo takakansi, ja ympäripyöreä summaus kertookin oleellisen. Avoin tie on hajuton ja mauton perhedraama, jonka potentiaali vesittyy kehnoon käsikirjoitukseen.
Pesäpallosta elantonsa saava Carlton (Justin Timberlake) haaveilee kirjailijan ammatista. Päiväkirjaansa ahkerasti rustaava skribentti tekee päivätyönsä puolivaloilla, josta seuraa kitkaa valmentajan (Ted Danson) kanssa. Pesiksen takia mies jätti aikanaan ex-tyttöystävänsä (ja nykyisen parhaan kaverinsa) Lucyn (Kate Mara) — kun peli ei kuitenkaan maistu, alkaa vanha suola janottaa. Lucylla on kuitenkin uusi mies.
Kun Carltonin äiti (Mary Steenburgen) joutuu heikon sydämensä vuoksi sairaalaan, on tämän harras toive tavata ex-miehensä ja Carltonin isä, Kyle (Jeff Bridges) — entinen pesäpallosuuruus ja nykyinen puolijuoppo. Lucy seuranaan vastahakoinen Carlton löytää isänsä, ja matka takaisin voi alkaa.
Tarinan runko rytmittyy autolla taittuvan paluumatkan ympärille. Päähenkilön kautta avataan aiemmin tapahtunutta: mietitään, miksi tämä luopui täydellisestä Lucysta, ja miksi yhteydenpito isään katkesi.
Ongelmakohdat luovitaan kuitenkin tavattoman laiskasti. Carltonille on varattu lukuisia monologeja isänsä huonoista puolista, vaikka katsojalle Kyle esitetään hauskana ja leppoisana, korkeintaan hieman egoistisena urheilusankarina. Parisuhdevenkoilu Lucyn kanssa jatkuu identtisestä kohtauksesta toiseen ilman sen suurempaa sisältöä tai merkitystä. Taustalla helisee pehmeä kitara.
Elokuvan suurin ongelma onkin se, ettei mitään suurempaa ongelmaa ole: paluumatkan henkinen kulminaatiopiste on täysin yhdentekevä pieni valhe, joka yritetään nostaa metaforaksi koko ongelmavyyhdille. Kevyen ihmissuhdepaatoksen alta huokuu tunne, ettei elokuvalla oikeastaan ole mitään kerrottavaa.
Pop-tähti Justin Timberlake suoriutuu pääosastaan kelvosti, vaikka naurettava dialogi rokottaa uskottavuutta. Hänet nähdään seuraavaksi David Fincherin Facebook-elokuvassa The Social Network, joka lienee todellinen koetinkivi matkalla levylautasilta valkokankaalle.
Teksti: © 2010 Anton Vanha-Majamaa
Kuosmasen lämmin ja vilpitön ihmisyysusko kolahtaa kroppaan ja sydämeen petollisen vaatimattomassa Cannes-junassa.
Lue lisää »Kuka uskoisi raiskattua naista keskiajan armottomassa oikeuskulttuurissa?
Lue lisää »Daniel Craig päättää salaisen agentin kiertopestinsä spektakulaariseen, tunteikkaaseen ja tyylikkään perinnetietoiseen pamaukseen.
Lue lisää »Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
PÄÄTOIMITTAJA