Richard Berryn trilleri sotii kaikkia uskottavuuden sääntöjä vastaan. Jean Reno pastastelee pääosassa.
Franz-Olivier Giesbertin romaaniin L’immortel perustuva 22 Bullets on kumman mitäänsanomaton elokuva. Jean Reno pastastelee tuttuun tyyliinsä mafiapomona, jonka varhaiseläke katkeaa vastustajan asettamaan väijytykseen. Lopputulos on kostoretki, joka sotii kaikkia uskottavuuden sääntöjä vastaan.
Elokuvan nimi tulee siitä, että ikääntynyt mafioso Charly Matteï (Reno) saa kehoonsa tismalleen sen verran luoteja. Yksi niistä vahingoittaa tämän oikeaa kättä, siispä kostomatkallaan Matteï käyttää ainoastaan vasuriaan. Ruumiit lakoavat ja jälki on usein veristä, eikä päähenkilökään välty lisähaavereilta.
Ohjaaja Richard Berryn (La boîte noire, 2005) suurimmaksi ansioksi on kai luettava se, että 22 Bullets näyttää ja kuulostaa rahakkaalta Hollywood-trilleriltä. Tekninen toteutus on huippuluokkaa ja toimintakohtauksiin on selvästi poltettu rahaa. Taustalla onkin Luc Bessonin eurostandardein valtava EuropaCorp -tuotantoyhtiö.
Vaikutteet ovat kuitenkin etupäässä rasite. Juoni on yksi kliseiden suma, eikä hahmoista löydy kuin genrelle tyypillisiä karikatyyreja. Yrmeän Matteïn — johon katsoja ei saa mitään kontaktia edes päänsisäisten monologien myötä — ohella huvittava on Marina Fois’n henkilöimä etsivä, joka rikosvyyhdin selvittelyn ohella kostaa (kuinkas muutenkaan) aviomehensä kuolemaa.
Toiminta on sekavasti leikattua säksätystä, siellä täällä vilahtaa tyyris Renault ja luoteja vaihdetaan liukuhihnalta. Sen verran hurmeiseksi väkivalta yltyy, että VET on palkinnut elokuvan miehekkäällä K18-leimalla.
Genretovereista lainaillaan sisällössä ja tyylissä niin Kummisetää kuin TV-sarja Sopranosiakin. Ohjaaja Berry tai kuvaaja Thomas Hardmeier eivät selvästi usko mantraan “joskus vähemmän on enemmän”. Jacques Audiardin Profeetta on vuosikymmenen vakuuttavimpia rikoselokuvia, eikä siihen vaadittu salamaleikattuja takaa-ajoja tai värifiltterien ketkuttamista.
Teksti: © 2010 Anton Vanha-Majamaa
Kuosmasen lämmin ja vilpitön ihmisyysusko kolahtaa kroppaan ja sydämeen petollisen vaatimattomassa Cannes-junassa.
Lue lisää »Kuka uskoisi raiskattua naista keskiajan armottomassa oikeuskulttuurissa?
Lue lisää »Daniel Craig päättää salaisen agentin kiertopestinsä spektakulaariseen, tunteikkaaseen ja tyylikkään perinnetietoiseen pamaukseen.
Lue lisää »Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
PÄÄTOIMITTAJA