Miksi taputamme elokuvissa?

(2014)

| ESSEE

“Onko tässä nyt mitään järkeä?”

julkaistu 2014-10-29 / päivitetty 06.11. klo 16:04

KUVA 2

 

KUVA 1

Kuvat: Aleksi Salonen
Kuvat: Aleksi Salonen 

Toisinaan elokuvan jälkeen taputetaan. Miksi? Voi tietysti vastata “Miksi ei?”, mutta käsiin jää todistustaakka. Ei aplodeerata bensa-asemalla, suihkussa tai hautajaisissa. Konsertissa verhoa aina seuraa käsien hakkaaminen, elokuvasalissa vain joskus.

Pimentyvät salit ja päättyvät ajanjaksot tuntuvat herkistävän. Taustalla kuuluu yksinäinen läpsähdys, jonkun refleksi on lauennut liian aikaisin. Yksin ei saa taputtaa, ellei ole valmis kilvoittamaan koko yleisöä pauhun kapellimestarina.

Kiitetään aplodeilla. Osoitetaan että jokin on päättynyt ja hyvä niin, eikä toivottavasti vain helpotuksesta. Yleisövessassa ei taputeta.

Puhutaan käsillä, koska kädet puhuvat samaa kieltä ja sanoja, yhdellä äänellä. Lyödään liike ääneksi, jotta joku saa palkkansa. Kohinan keskeltä minäkin kiitän.

Haikeat aplodit: mitä kovempaa paiskoo, ehkä kaikki ei olekaan vielä ohi. Kevyen musiikin konsertissa toive käy toteen. Bach-resitaalissa saa usein tyytyä frakinliepeen mustiin sulosäveliin.

Taputetaan koska tuo tuossa vieressäkin. Ei kehtaa jättää sitä pulaan tai pelottaa olla yksin tumput taskussa. Käsillä kuulutaan yhteen, pakosta tai paatoksella, taputtakaa nyt muutkin kovemmin. Jos tekee sen ryhmässä, liian kovaa ei voi.

Merkitään ilmaan värinä, joka sanoo: Koimme sen yhdessä, se on ohi, mutta ei anneta ajan vielä valua. Tehdään käsillä pato, jossa ajan vesi viipyilee, sen voimalla lämmitetään vielä iltoja.

Kiitos minulle kun olin täällä, tässähän tulee lämmin olo. Käydään kankailla, joissa käsille on käyttöä.

Teksti: 2014 Aleksi Salonen

Seuraa meitä

PINNALLA

The Suicide Squad: Suicide Mission

| 06.08.

DC-roistojen likainen tusina levittää verta ja suolenpätkiä räävittömän tautisessa sarjakuvafilmatisoinnissa.

Lue lisää »

Barking Dogs Never Bite

| 11.07.

Miksi julmuus eläimiä kohtaan provosoi, mutta ihmisten kaltoinkohtelu ei hetkauta, kysyy Bong Joon-hon sysimusta esikoiskomedia.

Lue lisää »

Hiljainen paikka Osa 2

| 11.06.

Hiljaisuus on yhä kultaa teattereihin tarkoitetun kauhuhitin jatko-osassa, josta sopii pitää ääntä.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

Free Guy

| 10.08.

Kesän todellisessa yllättäjässä pelimies kyllästyy vähäpätöiseen sivurooliin.

Lue lisää »

The Suicide Squad: Suicide Mission

| 06.08.

DC-roistojen likainen tusina levittää verta ja suolenpätkiä räävittömän tautisessa sarjakuvafilmatisoinnissa.

Lue lisää »

The Ice Road

| 26.08.

Vaikka jää pettää rekkakuski-Neesonin rutiininomaisen toimintatrillerin alta, vihainen harmaakarhu ei osoita hiipumisen merkkejä.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

Luetuimmat – 12KK

Caleb Landry Jones ja Henry Hughes

The Outpost Lue arvio »

Gerard Butler

Greenland Lue arvio »

Russell Crowe

Rattiraivo Lue arvio »

Gugu Mbatha-Raw ja Gemma Arterton

Kesämaa Lue arvio »

Devin France

Wendy Lue arvio »

Inja Zalta, Emilia Ares ja Ronen Rubinstein

Follow Me Lue arvio »

Josephine Langford ja Hero Fiennes Tiffin

After We Collided Lue arvio »

Ellen Hollman

Army of One Lue arvio »

TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2021
ISSN 1798-7202