Kymmenen vuoden kutina: Taustaa Spike Jonzen elokuvaan Her

| ARTIKKELI

Onko helmikuussa ensi-iltansa saava Her Spike Jonzen anteeksipyyntö Sofia Coppolalle?

julkaistu 2014-01-27 / päivitetty 13.03. klo 20:08

KUVA 4

Eristyneisyys
Eristyneisyys 

KUVA 3

Ystävyys
Ystävyys 

KUVA 2

Bill Murray ja Joaquin Phoenix hisseissä
Bill Murray ja Joaquin Phoenix hisseissä 

KUVA 1

Lost in Translation ja Her
Lost in Translation ja Her 

”I just wanted you to know that there’ll be a piece of you in me always – and I’m grateful for that. Whatever someone you become, wherever you are in the world, I’m sending you love. You’re my friend to the end.” – Theodore Twombly

Vuonna 2003 lahjakkaat elokuvantekijät Sofia Coppola ja Spike Jonze päättivät neljä vuotta kestäneen avioliittonsa. Samana vuonna ensi-iltansa sai Coppolan mestariteos Lost in Translation, joka käsitteli nuorena avioituneen naisen yksinäisyyttä Tokiossa. Protagonistin mies oli valokuvaaja, jonka kiireinen työ usein jätti älykkään, mutta tulevaisuudestaan päättämättömän naisen yksin tyhjään hotellihuoneeseen.

Elokuvan ja Coppolan yksityiselämän välisiä yhtäläisyyksiä ei ollut vaikea tunnistaa, vaikka Coppola haastatteluissa väitti että Giovanni Ribisin esittämä valokuvaaja-John ei suoranaisesti ollut Jonze, joskin tiettyjä ominaisuuksia hänestä Johnissa esiintyi. Avioliitto päättyi huonoissa merkeissä, eivätkä Coppolan ja Jonzen välit säilyneet.

Jonzen henkilökohtaisin ohjaustyö, Her, on lähes runollisesti julkaistu kymmenen vuotta Lost in Translationin jälkeen. Lost in Translationin menestys toi Coppolalle parhaan alkuperäisen käsikirjoituksen Oscarin – samaisen palkinnon, jonka moni uskoo Jonzen tänä vuonna voittavan. Sattumaa tai ei, useat kriitikot ovat jo ehtineet tituleerata Herin Jonzen mestariteokseksi.

Juoni

Her kertoo vastaeronneesta miehestä nimeltä Theodor Twombly. Lähitulevaisuuden Los Angelesiin sijoittuvassa tarinassa entisen vaimonsa perään haikaileva, surun murtama Twombly kirjoittaa työkseen henkilökohtaisia kirjeitä toisten puolesta. Eksentrisen miehen onni kääntyy kun hän löytää ”Samanthan”, uuden ja edistyksellisen käyttöjärjestelmän, jonka kanssa hän luo ainutlaatuisen, emotionaalisen symbioosin.

Coppola-yhteys

Herin estetiikka tuo vääjäämättä mieleen Coppolan aikaisemmat tuotannot, elokuvan omaperäisyydestä huolimatta. Etenkin Herin ja Lost in Translationin väliset yhtäläisyydet ovat silmäänpistäviä. Tässä muutama poiminta:

Herin ensimmäinen traileri alkaa Aphex Twinin melankolisella kappaleella Avril 14th, joka esiintyi myös Coppolan elokuvassa Marie Antoinette.

• Scarlett Johansson on suuressa roolissa molemmissa elokuvissa; Coppolan protagonisti ääninäyttelee Herissä Samanthan roolin. Samantha Morton oli Jonzen alkuperäinen valinta rooliin ja toimi Joaquin Phoenixin vastanäyttelijänä läpi kuvausprosessin. Johansson astui projektiin vasta kuvausten jälkeen, sillä Jonzen mielestä elokuvasta puuttui ”se jokin”.

Lost in Translationin tapahtumat sijoittuivat Tokioon, jossa elokuva myös kuvattiin. Her puolestaan sijoittuu Los Angelesiin, mutta suuri osa elokuvasta kuvattiin niin ikään Aasiassa – Pudongin kaupunginosassa, Shanghaissa. Pudongin korkeiden ja modernien rakennusten arkkitehtuuri luo elokuvaan futuristisen vaikutelman.

Lost in Translationin tapaan, Herissä on oma “prostituoitu-kohtauksensa”, joskin eri syistä. Edellisen kohtaus toimi koomisena kevennyksenä kun taas jälkimmäisen sävyltään vakavampi kohtaus – jossa ilotyttö esiintyy Samanthan “sijaiskehona” – on elintärkeä elokuvan lopullista sanomaa varten.

• Coppolan ja Jonzen elokuvien luottokuvaaja, Lance Acord, loistaa ensimmäistä kertaa poissaolollaan. Lost in Translation muistetaan eritoten sen kauniista stereoskopiasta ja siitä kuinka Coppola ja Accord vangitsivat Tokion siluetin. Herissä Los Angelesin taivaanranta on myös suuressa roolissa, joten Jonzen päätös kuvata elokuva ilman Acordia oli kenties tietoinen päätös. Herin kuvauksesta vastaa sveitsiläinen Hoyte Van Hoytema.

Teksti: 2014 Jussi Toivola

Lue myös elokuvasta julkaistu arvostelu »

Seuraa meitä

PINNALLA

Mank

| Netflix | 19.01.

Hullu ja masentunut Hollywood synnytti Citizen Kanen, jonka myyttinen auteur saa Fincheriltä isällisen avokämmenen.

Lue lisää »

Wendy

| DVD | 27.02.

Peter Panin päivitys kaivaa keijupölyn alta keskiöön tarinamallin eksistentiaaliset väristykset aikuistumisesta.

Lue lisää »

Kesämaa

| Blu-ray | 04.02.

Kotoilun lämmin ja pehmeä kaima The Blitzin ajoilta maalaa miedon lesbosuhteen.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

Army of One

| 10.05.

Kirveen ja jousen kanssa hurjana ramboilevaa Ellen Hollmania et halua korvessa kohdata.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

Follow Me

| Blu-ray | 31.03.

Somen sairaalloisuuteen herättelevässä pakohuoneessa eivät palaset loksahda paikoilleen.

Lue lisää »

After We Collided

| DVD | 03.05.

Nuorten aikuisten Fifty Shades of Greyssä tapellaan ja nussitaan, mutta mitään ei tapahdu.

Lue lisää »

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

Luetuimmat – 12KK

Amit Rahav ja Shira Haas

Unorthodox - harvinaislaatuinen hasididraama erilaisesta nuoresta huomioi hienosti historian Lue arvio »

Caleb Landry Jones ja Henry Hughes

The Outpost Lue arvio »

Gerard Butler

Greenland Lue arvio »

Russell Crowe

Rattiraivo Lue arvio »

Gugu Mbatha-Raw ja Gemma Arterton

Kesämaa Lue arvio »

Devin France

Wendy Lue arvio »

Inja Zalta, Emilia Ares ja Ronen Rubinstein

Follow Me Lue arvio »

Josephine Langford ja Hero Fiennes Tiffin

After We Collided Lue arvio »

TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2021
ISSN 1798-7202