DocPoint 2016: Objektiivisuus on valhe

| FESTIVAALI

Sonita ja Under the Sun kurkistavat dokumentin lavasteisiin.

julkaistu 2016-01-30 / päivitetty 18.02. klo 18:06

KUVA 2

Under The sun
Under The sun 

KUVA 1

Sonita
Sonita 

“Yhdessä dokumentissa sanottiin, että …” on argumentaatioaloitus, johon suhtaudun pessimistisen säälivästi. Tosin onhan se tavallaan hienoa, että jotkut jaksavat olla riittävän naiveja uskoakseen jokaisen kuvan dokumentista tai virkkeen kirjasta olevan yksiselitteisesti totta.

Iranilainen Rokhsareh Ghaemmagham murtaa suorasukaisin ottein objektiivisen journalismin myyttiä ohjauksessaan Sonita (2015), joka on pinnaltaan mieltä ylentävä tarina pakkoavioliittoja vastaan musiikillisin asein rämpyilevästä Sonita Alizadehista.

Kuvakielellisesti ja tarinallisesti varsin vaatimaton dokumentti muuttuu eettisesti kiehtovaksi tutkielmaksi dokumentaarisen elokuvantekijän ja hänen kohteensa välisestä suhteesta. Ghaemmagham kun luopuu tyystin neutraalin tarkkailijan roolistaan, ja ryhtyy Sonitan rahalliseksi ja henkiseksi sponsoriksi, kun vanhemmat listaavat nuoren naisen vaimopörssiin.

Elokuva herättää kysymyksen vaikuttamisesta. Tekikö Ghaemmagham oikein pelastessaan yhden ihmisen pakkoavioliitolta? Tähän on helppo vastata myöntävästi. Mutta tuliko elokuvantekijänä samalla uhranneeksi suuremman vaikuttamisen mahdollisuuden, kun hän esti vastarintaa tekevän päähenkilönsä joutumisen “perinteiden” uhriksi?

Tekemällä jotain, Ghaemmagham joka tapauksessa osoittaa yksilön vaikutusmahdollisuudet. Jos on tahtoa ja on valmis uhraamaan muutakin kuin Facebook-tykkäyksen vaatiman määrän aikaa ja resursseja, voi aidosti vaikuttaa. Sonita karkasi ja pääsi vapauteen. Nyt hänellä on mahdollisuus haluamaansa tulevaisuuteen.

Aluksi Ghaemmagham kieltää vaikutusmahdollisuutensa juuri dokumentintekijän hatun vuoksi. Hyväntekijäksi ryhdyttyään Ghaemmagham tulee avoimesti käsitelleeksi niitä manipulointikeinoja, jotka jokaisella dokumentintekijällä on käytössään. Sillä kuten muissakin elokuvissa, on myös niin sanotuissa dokumenteissa kokonaiskuva ja näkökulma aina tekijänsä näköinen.

Lavastuksen irvikuvaa esittelee hienovaraisen humoristisesti venäläisen Vitali Manskin elokuva Under the Sun (2015). Pohjois-Korean propagandakoneiston sydämeen sijoittuva dokumentti näyttää, miten luodaan sosialistista realismia. Manskin jippo on paitsi kuvata halutut kohtaukset, niin myös näyttää, mitä tapahtuu ennen ja jälkeen varsinaisen tilanteen.

Under the Sun toimii prosessin tasolla jatkumona Sonitalle, pohtien totuuden ja aitouden illuusioita. Sinällään Korean demokraattinen tasavalta on helppo kohde irvailulle, sillä sen esittämien “tavallisten perheiden” kuvauksia ei kuitenkaan usko kukaan.

Olisi kuitenkin itsepetoksellisen hupsua ajatella, etteikö samankaltainen, vähintään jonkinasteinen lavastamisen olisi arkea myös muunlaisessa dokumentaarisessa kerronnassa.

Manskin suurin saavutus on löytää lavasteiden seasta ihmisiä. Pohjoiskorealaiset nähdään mediassa taajaan passiivisina uhreina. Manskin elokuvan propagandanäyttelijöiden “patrioottisuuden” ja yleisen innostuksen puute kuitenkin kertoo omalta osaltaan heidän suhteestaan vallitsevaan järjestelmään.

Sen sijaan, että Under the Sun olisi kyllästetty vaivihkaa napatuilla otoksilla köyhästä ja rikkinäisestä Pohjois-Koreasta (näitäkin kohtauksia on jokunen), on elokuva paljastavimmillaan näyttäessään uusintaotoksia ja lavasteiden takaista elämää. Ihmisten hymyt, katseet ja haukotukset kertovat oman kauniin surullisen tarinansa.

Teksti: 2016 Jouko Luhtala

Seuraa meitä

PINNALLA

Mank

| Netflix | 19.01.

Hullu ja masentunut Hollywood synnytti Citizen Kanen, jonka myyttinen auteur saa Fincheriltä isällisen avokämmenen.

Lue lisää »

Wendy

| DVD | 27.02.

Peter Panin päivitys kaivaa keijupölyn alta keskiöön tarinamallin eksistentiaaliset väristykset aikuistumisesta.

Lue lisää »

Kesämaa

| Blu-ray | 04.02.

Kotoilun lämmin ja pehmeä kaima The Blitzin ajoilta maalaa miedon lesbosuhteen.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

Follow Me

| Blu-ray | 31.03.

Somen sairaalloisuuteen herättelevässä pakohuoneessa eivät palaset loksahda paikoilleen.

Lue lisää »

After We Collided

| DVD | 03.05.

Nuorten aikuisten Fifty Shades of Greyssä tapellaan ja nussitaan, mutta mitään ei tapahdu.

Lue lisää »

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

Luetuimmat – 12KK

Amit Rahav ja Shira Haas

Unorthodox - harvinaislaatuinen hasididraama erilaisesta nuoresta huomioi hienosti historian Lue arvio »

Caleb Landry Jones ja Henry Hughes

The Outpost Lue arvio »

Gerard Butler

Greenland Lue arvio »

Russell Crowe

Rattiraivo Lue arvio »

Gugu Mbatha-Raw ja Gemma Arterton

Kesämaa Lue arvio »

Devin France

Wendy Lue arvio »

Inja Zalta, Emilia Ares ja Ronen Rubinstein

Follow Me Lue arvio »

Josephine Langford ja Hero Fiennes Tiffin

After We Collided Lue arvio »

TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2021
ISSN 1798-7202