Suuren
oopperan kummitus - The Phantom of the Opera (1925)
Notre
Damen kellonsoittajan (1923) maailmanmenestyksen rohkaisemana
Universal päätti tehdä toisenkin suuren budjetin
kauhuelokuvan. Valinta osui Gaston Lerouxin Le Fantôme de
l'Opera (Oopperan kummitus, 1908) -romaaniin. Kuluissa ei säästelty
tälläkään kertaa, vaan Universal jopa rakennutti
alueelleen tarkan kopion Pariisin oopperatalosta. Koko silaus kruunattiin
tähtinäyttelijöillä, kirkkaimpana heistä
MGM:lta vuokrattu Lon Chaney (Notre Damen kellonsoittaja). Pariisin
oopperatalossa on meneillään omistajan vaihdos. Uudet
omistajat saavat kuulla rakennuksessa elelevästä kummituksesta.
He suhtautuvat asiaan epäillen, kunnes salaperäisiä
uhkailuja alkaa ilmestyä heidän pöydälleen.
Ne koskevat meneillään olevan Faust-oopperan pääosanesittäjää.
Uhkavaatimusten mukaan uudeksi pääosanesittäjäksi
täytyy valita Christine (Mary Philbin) tai muuten alkaa tapahtua
onnettomuuksia. Kuka on tämä salaperäinen, uhkaileva,
oopperan käytävillä kuljeskeleva hahmo?
Elokuvan teko oli ensiluokkaisista puitteistaan huolimatta vaikeampaa
kuin Universal osasi odottaa. Ohjaajaksi kiinnitetty Rupert Julian
riitautui heti alussa Chaneyn kanssa, eivätkä miehet loppuvaiheessa
enää edes puhuneet toisilleen. Käsikirjoitusta muutettiin
vähän väliä ja kun elokuva oli valmis, ei tuottaja
Laemmle ollut lainkaan tyytyväinen lopputulokseen. Kohtauksia
filmattiin uudelleen, tällä kertaa ohjaajana toimi paremmin
komedioista tunnettu Edward Sedgwick. Kaikista vastoinkäymisistä
huolimatta elokuva osoittautui menestykseksi ja leimasi Chaneyn
yhä enemmän kauhuelokuvatähdeksi.
Kun äänielokuva teki vuosikymmenen loppupuolella läpimurtonsa,
päätti Universal julkaista kassamagneettinsa uudelleen.
Elokuvaa leikattiin uudelleen, siihen lisättiin rakkaustarina
ja mukaan otettiin uusia oopperakohtauksia, nyt äänellä
varustettuna. Alun perin uuteen versioon oli tarkoitus lisätä
puhetta, mutta Chaneyn kieltäytyessä asia jätettiin
sikseen.
Elokuvan alkupuolisko on hyvä. Siinä on huomattavasti
enemmän kauhuelementtejä kuin Kellonsoittajassa, ja Suuren
oopperan kummitusta (The Phantom of the Opera, 1925 USA) onkin
pidetty "ensimmäisenä oikeana kauhuelokuvana".
Aave näyttäytyy ainoastaan varjona tai etäältä
kuvattuna, mikä nostaa tunnelmaa entisestään. Valitettavasti
jo puolessa välissä tapahtuu se, mitä kaikki odottavat.
Chaneyn maski paljastetaan ja elokuva alkaa menettää otettaan.
Kohtauksen kerrotaan aiheuttaneen jopa pyörtymisiä elokuvateattereissa.
Tiedä häntä, elokuvan ehdoton kliimaksi se kuitenkin
on.
teksti: ©
2004 Kari Glödstaf (x)

|