M
- kaupunki etsii murhaajaa - M - Eine Stadt sucht einen Mörder (1931)
Saksalaisen elokuvan suuruuden aika alkoi olla ohi äänielokuvan
tehdessä läpimurtonsa. Valtaosa nimekkäistä elokuvaohjaajista (Leni,
Murnau, Pabst, Lubitsch) oli vuosien saatossa muuttanut Hollywoodiin
ja edessä oli väistämätön elokuvateollisuuden romahdus. Kaikki eivät
kuitenkaan olleet vielä lähteneet maasta natsivallan tieltä, heidän
joukossaan itävaltalaissyntyinen, juutalaistaustat omaava Fritz
Lang (1890-1976). Lang, huolimatta taustoistaan, oli varsin hyvässä
asemessa, sillä hänen mykän kauden suurteoksensa, Nibelungen laulu
sekä Metropolis, olivat Hitlerin ja Goebbelsin suosikkielokuvia
ja takasivat siten Langille koskemattomuuden. Myöhemmin hänelle
jopa tarjottiin Kolmannnen valtakunnan pääohjaajan virkaa, josta
hän kuitenkin kieltäytyi - ja muutti seuraavana päivänä Ranskaan.
Berliini on kauhun vallassa. Elsie Beckmann -niminen koulutyttö
katoaa kotimatkallaan ja löydetään murhattuna. Kyseessä on jo yhdeksäs
uhri, mutta kenelläkään ei ole aavistusta murhaajan henkilöllisyydestä.
Poliisin suuretsinnät ja ratsiat saavat alamaailman hermostumaan
- häiritseväthän ne myös heidän liiketoimiaan. Poliisin saamattomuuteen
tuskastuneena he aloittavat oman ihmisjahtinsa murhaajan kiinnisaamiseksi.
Elokuvassa on selviä viittauksia tosielämän sarjamurhaajaan, Düsseldorfin
vampyyriksi kutsuttuun Peter Kürteniin, vaikka Lang toisinaan yhtäläisyydet
kielsikin. Hän kertoi miettineensä käsikirjoittajavaimonsa Thea
von Harboun kanssa hirveintä mahdollista rikosta päätyen lapsenmurhaan.
Taustatietoja hän hankki poliiseilta, joilta hän sai luettavakseen
asiakirjoja ja rikosraportteja, psykiatreilta sekä oikeilta rikollisilta,
joita hän myös käytti elokuvassa.
Päähenkilöksi Lang kiinnitti melko tuntemattoman, uraansa vasta
aloittelevan näyttelijän, Peter Lorren (Casablanca). Pyöreäkasvoinen,
lyhyenläntä Lorre sopii Franz Beckertin, mielisairaan murhaajan,
rooliin paremmin kuin hyvin. M - kaupunki etsii murhaajaa
(M - Eine Stadt sucht einen Mörder a.k.a. M, 1931 Saksa)oli hänen
toinen elokuvansa ja samalla hänen läpimurtonsa. Lorre ja Lang eivät
tulleet toimeen keskenää, sillä Lang kohteli näyttelijöitään usein
varsin sadistisella tavalla (kuten Hitchcockin, Lang oli diktaattorimainen
ohjaaja). Urheasti Lorre kuitenkin kesti loppuun saakka, muttei
enää koskaan työskennellyt Langin kanssa.
Lang pitää katsojaa jännityksessä tuoden murhaajan esille pikkuhiljaa,
pala palalta; ensin varjona, sitten takaa kuvattuna ja niin edelleen,
päästämättä tilannetta kuitenkaan hallinnastaan sortumalla liialliseen
salailuun. Nykyäänhän keino on yleisessä käytössä, mutta tuolloin
se oli uutta. Erinomaista on myös yhteisön, jota murhaajan toiminta
kalvaa kuin syöpä ikään, kuvaus. Epäluulon ja -toivon kasvaessa
kukaan ei voi olla varma kenestäkään, ei edes itsestään, ja pian
kaupunki on hysterian vallassa.
Itselleni elokuva oli ensimmäisen katselukerran jälkeen suuri pettymys.
Mutta tämä elokuva kuuluu niihin elokuviin, jotka tulee katsoa useampaan
otteeseen ja välillä sulatella näkemäänsä, kerta kerran jälkeen
se tuntuu paremmalta. Suosittelen ehdottomasti jokaiselle (vanhan)
rikoselokuvan ystävälle. Mestariteos.
teksti: © 2002 Kari Glödstaf

|