Frankenstein
(1931)
Draculan
menestyksen innoittamana päätti Universal siirtää valkokankaalle
toisenkin klassisen kauhuteoksen. Monien vaihtoehtojen jälkeen päädyttiin
Mary Shelleyn teokseen Frankenstein (1818). Kun aihe oli valittu,
oli ohjaajan ja näyttelijöiden vuoro. Tämäkin tuotti päänvaivaa.
Robert Florey oli jo aloittanut työstämään elokuvan käsikirjoitusta
ja tehnyt roolijaotkin selviksi: Leslie Howard Henry Frankensteinin
rooliin, Bette Davis tämän morsiameksi ja hirviöksi itseoikeutetusti
Bela Lugosi (Dracula). Tuottaja Carl Laemmle Jr. oli kuitenkin toista
mieltä ja siirsi koko joukon toisiin projekteihin. Englantilaissyntyinen
James Whale sai tehtäväkseen ohjata elokuva. Hän valitsi rooleihin
omat suosikkinsa, mutta hirviön esittäjää ei vain tahtonut löytöä.
Sattumalta hän tapasi Boris Karloffin (William Henry Pratt, 1887-1969)
ja loppu onkin historiaa.
Henry Frankenstein (Colin Clive) on nuori ja intomielinen tiedemies,
jonka tavoitteena on luoda keinotekoinen, kuolleiden ruumiinosista
luotu olento ja herättää tämä henkiin. Apulaisensa Fritzin (Dwight
Frye, Dracula) avulla hän ryöstää ruumiita hautausmaalta ja milloin
mistäkin. Pitkien ponnisteluiden ja kokeiden jälkeen hän onnistuu
tavoitteissaan.
Boris Karloffista tuli hetkessä suuri tähti. Eikä ihme, sillä hän
tulkitsee roolinsa ilmiömäisesti antaen hirviölle sielun ja inhimillisyyden,
joka valtaosista aiheen filmatisoinneista puuttuu. Karloffin tulkinta
on niin vahva, että huolimatta elokuvan yli 70 vuoden iästä, on
hän edelleenkin ainoa oikea Frankensteinin hirviö. Karloffin ja
Whalen täydellinen ymmärrys hirviötä kohtaan johtaa siihen, että
hirviöstä tulee elokuvan sympaattisin hahmo. Väärin ymmärretty luomus,
joka haluaa elämältä sitä mitä muutkin: ymmärrystä ja hyväksyntää.
Muut näyttelijäsuoritukset ovat jääneet Karloffin varjoon, osin
aiheetta. Colin Clive on erinomainen neuroottisen Henry Frankensteinin
roolissa, samoin kuin Edward van Sloan (Dracula) tohtori Weldmanina.
Muu Universalin vakiokaarti tukee tarinaa mallikkaasti, eikä jää
vain taustalle, kuten kävi Draculassa. Elokuvahistorian tunnetuin
hirviömaski on Jack Piercen taidonnäyte. Hän tutki anatomiaa, kirurgiaa
sekä rikoshistoriaa kuukausia saadakseen hirviöstä mahdollisimman
aidon. Lopputulosta onkin usein kömpelösti jäljitelty.
Huolimatta siitä, että Frankensteinista on tehty lukemattomia versioita
tämän jälkeenkin, ja osa todella suurilla budjeteilla, on James
Whalen elokuva edelleen se ainoa oikea Frankenstein -filmatisointi.
teksti: © 2003 Kari Glödstaf

|