Dracula
(1931)
Tod Browning, "elokuvan Edgar Allan Poe", oli ohjaajana uransa
huipulla saadessaan tehtäväkseen siirtää ensimmäinen virallinen
Dracula-elokuva valkokankaalle. Elokuva ei perustunut suoraan Stokerin
romaaniin, vaan filmattiin Hamilton Duanen näytelmän pohjalta. Mestarinäyttelijä
Lon Chaneyn menehdyttyä kurkkusyöpään pääosaan kiinitettiin unkarilaissyntyinen
näyttelijäveteraani Bela Lugosi (1882-1956), joka oli esittänyt
kreiviä Broadwayllä jo neljä vuotta aiemmin.
Kiinteistönvälittäjä Renfield saapuu Transylvaniaan tekemään asuntokauppoja
kreivi Draculan kanssa, joka mielii muuttaa Lontooseen. Renfield
joutuu Draculan linnassa kreivin pahuuden valtoihin ja palaa, joskin
mielenvikaisena, Lontooseen kreivi mukanaan. Kun erikoisia murhatapauksia
ilmenee, hälytetään apuun professori Abraham van Helsing, joka pian
tajuaa mistä on kyse ja käy taisteluun Draculaa vastaan.
Browning (1882-1962) oli kenties ensimmäinen suuri amerikkalainen
kauhuelokuvaohjaaja. Vaikka hän oli jo mykkäkaudella tehnyt merkittäviä
ja menestyneitä elokuvia (London After Midnight, The Unholy Three),
oli Dracula hänen suurin ja menestynein teoksensa. Dracula oli kauhuelokuvan
läpimurto, uskomaton taloudellinen menestys, joka aiheutti Yhdysvalloissa
todellisen kauhuelokuvabuumin (ilmiö on hyvin tyypillinen maissa,
jotka kamppailevat laman tai muun katastrofin keskellä). Lähivuosina
valkokankaalle marssitettiin kaikki perinteiset kauhuelokuvahirviöt
ja -tarinat: Korppi, Frankensteinin hirviö, King Kong, Jekyll &
Hyde, Ihmissusi, Muumio... Listaa voisi jatkaa loputtomiin.
Lugosi on hieman koominen, lyhyenläntä kreivi, mutta tulkitsee
roolinsa rutiinillaan tyylikkäästi. Hän ei ole yhtä ylväs ja aristokraattinen
kuin Christopher Lee, mutta jollain tapaa lumoava jota hänen aksenttinsa
ennestäänkin korostaa. Lugosin epäonneksi voidaan sanoa että - vastoin
tahtoaa - hän jäi roolinsa vangiksi ja näyttelijä, jolla oli suuret
unelmat ja tavoitteet, joutui työskentelemään kauhuelokuvien parissa
loppu-uransa ajan. Dwight Frye on mainio mielipuoli Renfieldinä,
samoin Edward van Sloan professori van Helsinginä tekee roolinsa
vakuuttavasti. Elokuvan teatraalisuudesta johtuen muut roolihahmot
jäävät taustalle, mikä on sääli sillä niinhän kirjassa ei ole.
Ajan hammas on pahasti jäytänyt Draculaa, mutta vaikkei se olekaan
kestänyt historian kulkua yhtä hyvin kuin saman yhtiön tuottama
Frankenstein, on se silti kelpo viihdettä ja jokaisen vanhoista
kauhuelokuvista pitävän ehdoton nähtävä.
teksti: © 2002 Kari Glödstaf

|