UUTISET
"Drive näyttää sametilta ja viiltää kuin partaveitsi"
Julkaistu 05.10.2011 20:08 | Päivitetty 05.10.2011 20:08
sielua
Kirjoittanut:

Ryan Gosling on keikkakuski. Kuvan ©: ks <a href="http://www.imdb.com/title/tt0780504/companycredits">IMDb</a>

– Perjantaina ensi-iltansa saava Drive on ohjaaja Nicholas Winding Refnille ja päätähti Ryan Goslingille suuren luokan läpimurto. Hypersesteettinen genre-elokuva näyttää sametilta ja viiltää kuin partaveitsi, elokuvan Filmgoerille arvioinut Aleksi Salonen kirjoittaa.

– Kohtauksista merkillepantavin on yhden hissimatkan aikana sattuva nyrjähdys hellyydestä raakuuteen. Sivuhahmojen peitelty kireys ja hetkin hyökkäävä ääniraita vihjaavat tulevasta, mutta Ajajan metamorfoosi on silti hätkähdyttävä. Liminaaliseen tilaan sijoittuvassa kohtauksessa päähenkilö heittää jäähyväiset toivolle ja vaihtaa ne tappamisen logiikkaan.

– Alkuperäinen kaahailu Bullit (1968), sisällöttömään vivahtavan minimalistinen Keikkakuski (1978) sekä Michael Mannin näyttävä ja machohuuruinen Suurkaupungin hait (1982) ovat enemmän kuin “mies, nainen ja rikollisuus” -kolmiodraaman innottaijia. Näiden hahmot ja kohtaukset uusiintuvat Drivessa, mutta alkuperäisiin nähden ylivertaisella tyylillä, Salonen kirjoittaa.

Lue koko arvio »

Bombshell - hiljaisuuden rikkojat

Theron, Kidman ja Robbie sytyttävät MeToo-tulilangan dokudraamassa Fox Newsin ahdisteluskandaalista.

Koirat eivät käytä housuja

Kosonen ja Strang vakuuttavat täysillä viiden tähden tummassa BDSM-romanssissa surusta ja suloisesta kivusta.

Jojo Rabbit

Optimistisen ihmisyyden natsisatiiri humoristisen hirveästä sankaripalvonnasta nauraa johtajaveitikan valheiden läpi.

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

KOMMENTOI


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2020
ISSN 1798-7202