UUTISET
"Drive näyttää sametilta ja viiltää kuin partaveitsi"
Julkaistu 05.10.2011 20:08 | Päivitetty 05.10.2011 20:08
sielua
Kirjoittanut:

Ryan Gosling on keikkakuski. Kuvan ©: ks <a href="http://www.imdb.com/title/tt0780504/companycredits">IMDb</a>

– Perjantaina ensi-iltansa saava Drive on ohjaaja Nicholas Winding Refnille ja päätähti Ryan Goslingille suuren luokan läpimurto. Hypersesteettinen genre-elokuva näyttää sametilta ja viiltää kuin partaveitsi, elokuvan Filmgoerille arvioinut Aleksi Salonen kirjoittaa.

– Kohtauksista merkillepantavin on yhden hissimatkan aikana sattuva nyrjähdys hellyydestä raakuuteen. Sivuhahmojen peitelty kireys ja hetkin hyökkäävä ääniraita vihjaavat tulevasta, mutta Ajajan metamorfoosi on silti hätkähdyttävä. Liminaaliseen tilaan sijoittuvassa kohtauksessa päähenkilö heittää jäähyväiset toivolle ja vaihtaa ne tappamisen logiikkaan.

– Alkuperäinen kaahailu Bullit (1968), sisällöttömään vivahtavan minimalistinen Keikkakuski (1978) sekä Michael Mannin näyttävä ja machohuuruinen Suurkaupungin hait (1982) ovat enemmän kuin “mies, nainen ja rikollisuus” -kolmiodraaman innottaijia. Näiden hahmot ja kohtaukset uusiintuvat Drivessa, mutta alkuperäisiin nähden ylivertaisella tyylillä, Salonen kirjoittaa.

Lue koko arvio »

Hytti nro 6

Kuosmasen lämmin ja vilpitön ihmisyysusko kolahtaa kroppaan ja sydämeen petollisen vaatimattomassa Cannes-junassa.

The Last Duel

Kuka uskoisi raiskattua naista keskiajan armottomassa oikeuskulttuurissa?

007 No Time to Die

Daniel Craig päättää salaisen agentin kiertopestinsä spektakulaariseen, tunteikkaaseen ja tyylikkään perinnetietoiseen pamaukseen.

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

KOMMENTOI


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo
Filmgoer.fi 1999–2022
ISSN 1798-7202