Veitsi vedessä

Nóz w wodzie (1962)

| DVD
  • 4

Roman Polanski oli laskemassa puolalaisen uuden aallon perustaa ensimmäisellä kokopitkällään.

julkaistu 2010-06-18 / päivitetty 20.06. klo 20:08

KUVA 4

Veitsi vedessä
Veitsi vedessä 

KUVA 3

Veitsi vedessä
Veitsi vedessä 

KUVA 2

Veitsi vedessä
Veitsi vedessä 

KUVA 1

Veitsi vedessä
Veitsi vedessä 

Veitsi vedessä

Ohjaus Roman Polanski
Näyttelijät Leon Niemczyk, Jolanta Umecka, Zygmunt Malanowicz
Maa Puola
Pituus 92 min
Ikäraja Sallittu kaikenikäisille
Lisätietoja IMDb
Kuvat © 1962 Zespol Filmowy "Kamera" ja Atlantic Film.
  • Kuva 4
  • Ääni 3
  • <li><span class="arvot">Ekstrat</span> <span class="pisteet p1-5">1</span></li> <li><a href="#levytiedot">Lisää alla</a></li>

DVD

Stalinismin regressioista kärsinyt Itä-Eurooppa sekä neuvostososialismin valtapiiriin joutuneet valtiot seurasivat kaikesta huolimatta muun Euroopan perässä elokuvan uutta aaltoa, jonka lähtöpiste oli Ranska. Koko ilmiötä auteur-teorioineen on myös kutsuttu pariisilaisten intellektuellien pr-tempuksi.

Roman Polanski (s. 1933) oli laskemassa puolalaisen uuden aallon perustaa ensimmäisellä kokopitkällään Veitsi vedessä (1962), joka on ylipäätänsä harvoja elokuvia, joita hän on kotimaassaan tehnyt. Kuriositeetin sijaan kyseessä on psykoanalyyttista draamaa tiheimmillään, polanskilaisuutta jo kehittyneelle tasolle vietynä.

Aviomies, vaimo ja nuori liftari, purjevene ja vesi. Siinä minimalistisen valtanäytelmän pääpelaajat, miljöö ja elementti. Aviopari on matkalla satamaan, kun mies meinaa ajaa liftaajan yli. Liftari poimitaan takapenkille, satamassa purjehdusretkelle. Alustavasti ja jatkossa hän tosin niskoittelee. Vain kävelevällä on todellinen määräysvalta suunnasta.

Syy pojan mukaanotolle selviää. Hänestä tulee ihmisten välinearvon näkevän aviomiehen tilaisuus osoittaa paremmuutensa vaimonsa edessä. Johtolangaksi esitetään lause: laivassa on vain yksi kippari. Vaimokin saa lopulta huoran polttomerkin otsaansa.

Triangelidraaman jännitteet näkyvät jo ensi kohtaamisessa. Pojan liftaustapa seisomalla keskellä maantietä on eräs mustan huumorin nikamista, ei niinkään osoitus kuolemanvietistä. Pojan ilmaantuminen on uhka, mistä miehen äkkiväärä suhtautuminen. Pojasta tehdään ansa, johon lankeamalla nainen voi todentaa aviomiehensä perimmäiset pelot ja oletukset.

Arjen askareet, ruoanlaitto, ilmapatjojen täyttö ja itse purjehdus, muuttuvat miesten väliseksi valtapeliksi, usein tarpeettomalla intensiteetillä mutta aina ihmiselle ominaisella tavalla. Symbolisesti laiva on nimetty vaimon mukaan. Taistelu paatin komennosta on kiertotien kautta eläinten soidinmenoja.

Päin kasvoja iskeytyvät realiteetit, alistussuhteet, vahvimman oikeus lakina. Sillä niitähän ihminen kantaa mukanaan. Ironisesti juonne näytetään kuin kehitysopillisena prosessina. Nöyryyttämällä aviomies kouluttaa nuorempaansa. Flirttailevasti vaimo sanoo miesten olevan kuin toistensa kopioita, vain ikä poikkeaa.

Andrzej Wadja, puolalaisen elokuvan suurimpia nimiä, piti aihetta vallankumouksellisena.1 Wadjalle se oli ensimmäinen sodan jälkeinen puolalaiselokuva, joka ei käsitellyt lähihistoriaa tai Puolan asemaa valtiosubjektina. Polanski keskittyi tekniseen puoleen, elokuvan piti täyttää Hollywoodin laatuvaatimukset.

Wadjan tulkinta epäpoliittisuudesta ja kenties historiattomuudesta on saanut päinvastaisen lähestymisen. Holokausti nielaisi Polanskin äidin, poika teljettiin Krakovan gettoon. Hänen elokuvissaan kokemus näkyy kahden yhteen sovittamattoman ja juuri siksi ihmisen sulkevan johtimen kosketuksena: avoimen paikan kammo, suljetun paikan kammo — gettokokemuksen ahdistava simulaatio.

Elokuvassa maiseman avartava vesi on ironinen elementti. Kaikki on näköharhaa. Kangastuksen petollisuus realisoituu veden paljastuessa hahmot veneeseen saartavaksi tekijäksi. Avaruus on ylitsekulkematonta, mittasuhteet kuin vääristyneet.

Ahtaus taas pakottaa kiinni toisiinsa. Kuvat veneen kannelta ovat eroottisesti latautuneita, näyttelijät puolipukeisia ja märkiä, kompositiot vihjailevia. Veitsi aukeaa ensimmäisen kerran avioparin edessä ikään kuin tapahtuma nähtäisiin murhamiehen silmin tai kuin se olisi fallos.

Nimi Veitsi vedessä on ovela viittaus teoksen räjähdyspisteeseen, mutta siinä on myös runollista kaikua surrealistisena metaforana. Kyseessä on jännäri hitchcockilaisessa mielessä. Suuri ruumisluku ei lisää painekattilaan höyryä, vaan säikeiden tarkka punominen hirttoköydeksi. Tässä mies potkaisee vielä itse tuolin altansa, tietenkin symbolisesti.

DVD: Atlantic Film on julkaissut elokuvan osana kolmen levyn DVD-boksia ”Roman Polanski 3 DVD Collection”, joka sisältää elokuvat Veitsi vedessä (1962), Inho (1965) ja Cul-De-Sac – umpikuja (1966). Veitsi vedessä on sama suomalainen laitos, jonka Future Film julkaisi pari vuotta sitten. Kirkas mustavalkoinen kuva (1.37:1) on puhdas, kulumia näkyy vain harvoin. Ääniraita on mono puola. Lisämateriaalina kolmen näyttelijän sekä Polanskin esittelyt tekstimuodossa.

Teksti: © 2010 Jaakko Kuitunen

1 Tukeudun kirjoituksessa Lawrence Weschlerin esseekirjaan Vermeer In Bosnia (2004)

Seuraa meitä

PINNALLA

Laura Birn ja Tommi Korpela

Tyhjiö

| DVD | 01.02.

Tyhjiö on hilpeä viilto nykypäivän suomalaisen viihdekulttuurieliitin kantapäihin.

Lue lisää »
Satu Silvo on Lumikungatar

Lumikuningatar

| DVD | 08.12.

Päivi Hartzell sovitti Hans Christian Andersenin sadusta tarinan, joka näkee lapsuuden liikkeenä.

Lue lisää »
KiKi Layne ja Stephan James

If Beale Street Could Talk

| 13.02.

Harlemin runollisessa sielunmessussa rakkaus ei suojele rakenteelliselta rasismilta.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

LUETUIMMAT – 6KK

ENSI-ILTA

BLU-RAY & STREAM

TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2019
ISSN 1798-7202