Tri Mabuse - ihmispeto

Dr. Mabuse, der Spieler - Ein Bild der Zeit (1922)

| DVD
  • 5

Monet seikat tekevät tohtori Mabuse — ihmispedosta (1922) 1900-luvun ensimmäisen puoliskon definitiivisen luotauksen. Keskeinen tekijä on rikollisnero ja psykoanalyytikko Mabuse.

julkaistu 2009-09-28 / päivitetty 12.11. klo 15:03

KUVA 4

Pedon varjo: edessä Aud Egede Nissen, varjoprofiilina Rudolf Klein-Rogge
Pedon varjo: edessä Aud Egede Nissen, varjoprofiilina Rudolf Klein-Rogge 

KUVA 3

Rudolf Klein-Rogge
Rudolf Klein-Rogge 

KUVA 2

Mabuse vailla valepukua: Rudolf Klein-Rogge
Mabuse vailla valepukua: Rudolf Klein-Rogge 

KUVA 1

Pelipöytä, keskeinen miljöö
Pelipöytä, keskeinen miljöö 

Tri Mabuse - ihmispeto

Ohjaus Fritz Lang
Näyttelijät Rudolf Klein-Rogge, Aud Egede Nissen, Gertrude Welcker, Alfred Abel, Bernhard Goetzke, Paul Richter
Maa Saksa
Pituus 271 min
Lisätietoja IMDb
Kuvat © 1922 Uco-Film GmbH ja Atlantic Film.
  • Kuva 5
  • Ääni 5
  • <li><span class="arvot">Ekstrat</span> <span class="pisteet p5-5">5</span></li> <li><a href="#levytiedot">Lisää alla</a></li>

DVD

“Men are born for games. Nothing else. […] But the trial of chance or trial of worth all games aspire to the condition of war for here that which is wagered swallows up the game, player, all.” – Cormac McCarthy: Blood Meridian (1985)

Monet seikat tekevät tohtori Mabuse — ihmispedosta (1922) 1900-luvun ensimmäisen puoliskon definitiivisen luotauksen. Keskeinen tekijä on psykopaatti, rikollisnero ja psykoanalyytikko Mabuse, joka on kymmenien valepukujen, kasvojen ja identiteettien hahmo.

Hän kykenee sulautumaan kitkattomasti vaihteleviin ympäristöihin ja on eri alojen yleistuntemukseltaan kuin mies, jolla on kaikki ominaisuudet. Hänen työkalunsa on paholaisen silmät, retoriikan ja suggestion voima, jolla kietoa muut itseensä. Maailma on tohtorin petrimalja ja ihmiset pelinappuloita. Profeetallisella tavalla se ennustaa Saksan historian tulevia suonsilmäkkeitä.

Pelitekijä tulee esiin konkreettisesti ja monitasoisesti. Mabuse saalistaa pelikasinoilla, minne kroisokset kerääntyvät voittamaan ja häviämään omaisuuksia. Se on kiellettyä toimintaa, koko 20-luvu oli yksi suuri kielletty kaistale, sodan jälkeinen vimmattu orgasmi. Elämänjano oli kasvualusta moraaliselle rappiolle, rappiota tasapainottamaan syntyivät ääriliikkeet, joiden ”korjausliikemäisyys” on suurta kohtalon ivaa.

Mabusessa rappio ei jää kokaiiniin, pelisaleihin ja prostituutioon, mutta myös tuonpuoleisella leikkimiseen: pelisalin pyöreys leikkautuu muualle, spiritismisessioon, kuin vapaassa assosiaatiossa, psykoanalyysin menetelmässä. Vastaavasti yökerhon lavalla seisoo alaston nainen simpukassa kuin Venus Botticellin maalauksessa; sitä seuraa rivakasti kinttujaan viskova tanssijatar, jota lähentelee kaksi fallossymbolia. Miesyleisö hullaantuu.

Elokuva käynnistyy liikesalaisuuksia sisälläänpitävän asiakirjan ryöstöllä. Tapahtumasarja on yhtä modernisti kuvattu kuin keikkafilmeissä nykyään. Operaatio paljastuu Mabusen orkestroimaksi. Uutinen herättää pakokauhun pörssissä, uuden ajan kohtaamispaikassa, uuden ajan vapaiden miesten torilla.

Keskellä kuin kaiken näkevänä silmänä seisoo Mabuse, valepuvussa. Hän rikastuu manipuloimalla muiden ostokäyttäytymistä ja julkaisemalla väärää tietoa, se on markkinakeinottelua kuin eilen, nyt ja huomenna. Mabusen persoona onkin loimilanka: neljä- ja puolituntisessa elokuvassa riittää kuvioita, mutta marionettimestari on aina tinkimätön keskuskappale, varjojen heittäjä ja suurkaupungin sosiaalisen kudoksen haavoittaja.

Mabuse pukee sanoiksi toimintamotiivinsa: ”Mikään ei jaksa kiinnostaa kauan. Paitsi yksi asia. Uhkapeli ihmisillä ja ihmiskohtaloilla.” Nihilismi niveltyy elokuvan eksistentialistiseen pohjasävyyn luoden itseriittoisen kehän.

Mabusesta kirvoitettu lausahdus on vastaus kreivittärelle. Hänen mukaansa peliluolia, huumeita ja prostituutiota tarvitaan, koska se antaa vaihtoehtoisia kokemuksia, perustavanlaatuisia syitä elää. Jako onkin äkkisyvä rikkaan ja köyhän välillä, vaikka positio voi muuttua; gaginomaisessa takautumassa ryysyinen kerjäläinen nousee lopulta pohataksi ja päätyy polttamaan seteleitä kasinolle.

Mabuse täydentää olemustaan. Hän kertoo kreivittärelle, kuinka ei ole olemassa rakkautta, vaan haluja. Illuusiot riisutaan biologialla. Ei se kuitenkaan niin mene. Pian Mabuse on valmis tekemään kaikkensa kreivittären saamiseksi. Draaman kaari on klassinen: rakkauden hullu tavoittelu ajaa perikatoon.

Hypnoottinen Mabuse on aluksi kohdistanut terrorinsa vain peliluoliin, kunnes valtakunnansyyttäjä pääsee hänen jäljilleen. Ongelmavyyhti kasvaa. Peli vaatii laskelmoituja siirtoja, nyt hän kokeilee nietzscheläisen yli-ihmisen tielle lähtemistä ja pyrkii laajentumaan lakinormistojen ylitse.

Seuraavat valinnat ovat jo peruuttamattomia. Korttipöydässä huijattu otetaan hengiltä. Mabusea pyyteettömästi rakastava tanssijatar pakotetaan itsemurhaan. Syyttäjälle lähetetään terveisiä pommilla.

Näiden kahden vastakkain ottelevan miehen, syyttäjä Wenkin ja tohtori Mabusen, keskeiset tapaamiset sijoittuvat spektaakkelinomaisiin pelitapahtumiin. Ensimmäisessä molemmat ovat naamioiden takana, kun peliluolia kääntävää huijaria saalistava Wenk päätyy Mabusen korttipöytään.

Loppupuolella Wenk on taas ajettu hänen tiedostamattaan surman suuhun. Mabuse on pyytänyt Wenkia käymään taikuri Weltmanin esityksessä, mutta yksikätinen silmänkääntäjä paljastuukin yhdeksi Mabusen valepersoonista.

Viimeiset näytökset ovat täyttä toimintaelokuvaa. Iskukyky on säilynyt. Massiivisessa tulitaistelussa asetelma on kuin lännen/sotaelokuvasta: Mabuse joukkoineen on jäänyt kiinni, mutta linnoittautunut. Sodanjulistus, jonka Mabuse ”toimittaa” puhelimitse on metaforan voimaa: ”Tunnen olevani kuin valtio valtiossa, joka on aina ollut sodassa.” Sen voi lukea sisäisten voimien mittelönä — psykoanalyytikko jos kuka tiedostaa kuoleman- ja elämänvietin tanssin.

Mabusen murtumiskohta sijoittuu loppuun. Hän jää vankilaksi muuttuvaan rahapajaan, menettää hermonsa ja näkee harhoja. Koneista tulee hirviöitä. Menneisyyden haamut palaavat. Selkärankarefleksinä Mabuse jakaa heille pelikortteja, koettaa pelata Kohtalon kanssa.

Loppu on klassinen: hybriksen seuraamukset. Langat sidotaan myös pelimetaforaa tyydyttävällä tavalla, sillä tuho on seurasta virhelaskelmista. Yhtälön tuntematon muuttuja on inhimillinen, ihminen, halujen taistelukenttä.

Onko Mabusen sanomassa toivoa? Psykopaatitkin murtuvat, mutta heidän määränsä ei taitu. Paratiisi on kaunis mutta uni. Suuruudenhullut ovat porteilla etsimässä heikkouksia saumakohdista. Mabusen synkkyys on tarpeen. Musta on enemmän kuin valkoinen. Valkoinen on kaikki valon päävärit, mutta musta imee kaiken.

DVD: Atlantic Filmin suomalainen/pohjoismaalainen DVD-julkaisu lienee eräs parhaimmista julkaisuista mitä on: neljä ja puolituntinen elokuva on jaettu kahdelle levylle ja mukana on vielä tunti lisämateriaalia. Useasta eri printistä restauroitu versio (1.33:1) on Transit Filmin ja F. W. Murnau –säätiön käsialaa. Roskia ei juurikaan ole ja kulumat ovat ajan patinaa. Jälkikäteen sävelletty ääniraita toistuu puhtaasti.

”Saksalaista jämäkkyyttä” edustavat myös lisämateriaalit. ”Mabusen musiikissa” (13 min.) säveltäjä Aljuscha Zimmermann käy läpi äänenkäytön suhteen keskeisiä kohtauksia ja taiteellisia ratkaisujaan — Zimmermanin mukaan alkuperäisessä Mabusessa ei ollut ääniraitaa, ainakaan sellaista ei ole säilynyt. Mykkäelokuvan musiikin on oltava refleksiivistä, se on palveltava runkomateriaalina toimivaa kuvavirtaa. Hyvää jälkeä ei myöskään synny ilman ohjaajan motiivien läpikotaista tuntemista.

”Norbert Jacques” (10 min.) käsittelee Mabusen luonutta kirjailijaa. Tutkijan mukaan Jacques kirjoitti romaanin filmatisointia silmälläpitäen. Symbioosi vauhditti alkuperäisteoksen myyntiä: neljännesmiljoona kappaletta. Jacques jatkoi yhteistyötä ohjaaja Fritz Langin (1890–1976) kanssa tohtori Mabusen testamentissa (1933).

”Mabusen motiiveissa” (30 min.) elokuva yhdistetään laajempaan saksalaiseen traditioon ja viitekehykseen. Siinä nähdään ekspressionististen kauhufilmien (Nosferatu, Golem, Tri Caligarin kabinetti) piirteitä ja gangstereissa/hypnoosin käytössä Langin aikaisempi Hämähäkit (1919). Ohjaaja Lang ei pidä Mabusea Hitlerin muotokuvana, mutta kylläkin elokuvaa ajankuvana. Hyvä elokuva kuvaa aikaansa ja on sitä kohtaan kriittinen. Langille se on periaate, velvollisuus.

Teksti: © 2009 Jaakko Kuitunen

Seuraa meitä

PINNALLA

Lily Franky ja Kairi Jyo

Shoplifters - perhesalaisuuksia

| 27.12.

Varasteleva perhe pysyy yhdessä – japanilainen löytöperhedraama rikoksesta ja rakkaudesta kukoistaa kutsuvassa kurjuudessa.

Lue lisää »
Matthias Schoenaerts ja Léa Seydoux

Kursk

| 14.12.

Sukellusveneonnettomuuden uhreja ja omaisia muistavassa tuomionluvussa syytettyinä seisovat sydämettömät sedät.

Lue lisää »
Satu Silvo on Lumikungatar

Lumikuningatar

| DVD | 08.12.

Päivi Hartzell sovitti Hans Christian Andersenin sadusta tarinan, joka näkee lapsuuden liikkeenä.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

Dakota Johnson, Anne-Lise Brevers, Mia Goth ja Majon Van der Schot

Suspiria

| 20.11.

Giallon mestariteoksen kuulaaksi kuviteltu oopiumuni pitelee rikkinäistä peiliä menneisyyttään työstävän kansan kasvojen edessä.

Lue lisää »
Matthias Schoenaerts ja Léa Seydoux

Kursk

| 14.12.

Sukellusveneonnettomuuden uhreja ja omaisia muistavassa tuomionluvussa syytettyinä seisovat sydämettömät sedät.

Lue lisää »
Michael B. Jordan ja Sylvester Stallone

Creed II

| 28.11.

Läski tummuu ja sydän turpoaa uuden sukupolven Rocky/Drago-revanssissa isien korkeammaksi kunniaksi.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

Saksanhirvet

Kosketuksissa

| DVD | 08.12.

Metafyysinen rakkaustarina teurastamossa ja unissa toisiaan etsivistä sieluista dominoi Berliinin elokuvajuhlia vuonna 2017.

Lue lisää »
Kurt Russell

The Christmas Chronicles

| Netflix | 10.12.

Ho ho ho ja hehkuviiniä pullo! Kurt Russellin valkoparta cowboy-ukki palauttaa uskon jouluun hyperglykeemisessä sesonkiseikkailussa.

Lue lisää »
Satu Silvo on Lumikungatar

Lumikuningatar

| DVD | 08.12.

Päivi Hartzell sovitti Hans Christian Andersenin sadusta tarinan, joka näkee lapsuuden liikkeenä.

Lue lisää »

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2019
ISSN 1798-7202