Baby of Mâcon, The

The Baby of Mâcon (1993)

| DVD
  • 4

Ohjaaja Peter Greenaway kutsuu seitsemättä kokopitkäänsä The Baby of Mâcon keskiaikaiseksi moraalinäytelmäksi.

julkaistu 2010-09-14 / päivitetty 20.06. klo 20:08

KUVA 4

Julia Ormond ja Nils Dorando
Julia Ormond ja Nils Dorando 

KUVA 3

Himmeillä valoilla käyvä prinssi
Himmeillä valoilla käyvä prinssi 

KUVA 2

Pyhimys: Nils Dorando
Pyhimys: Nils Dorando 

KUVA 1

Eräänlainen kuiskaaja
Eräänlainen kuiskaaja 

Baby of Mâcon, The

Ohjaus Peter Greenaway
Näyttelijät Julia Ormond, Ralph Fiennes, Philip Stone, Jonathan Lacey, Don Henderson, Celia Gregory, Jeff Nuttall, Jessica Hynes, Kathryn Hunter
Maa Iso-Britannia / Ranska / Saksa / Belgia / Hollanti
Pituus 117 min
Ikäraja 18 vuotta
Lisätietoja IMDb / Kuvien ©

DVD

The Baby of Macon, Peter Greenaway

Ohjaaja Peter Greenaway kutsuu seitsemättä kokopitkäänsä The Baby of Mâcon (1993) keskiaikaiseksi moraalinäytelmäksi. Yhteen punoutuvia tarinoita siinä on oikeastaan kaksi, teknisiä ja eettisiä tapoja hämätä katsojaa useampia. Hovikuvaaja Sacha Vierny maalaa valolla.

Ensimmäinen säie on pyhimysmyytin anatomia. Elokuva alkaa toivottomasta tilanteesta. Italialainen kaupunki Mâcon käy läpi laihoja vuosiaan, luonto ja sitä myöten naiset ovat menettäneet hedelmällisyytensä. Sitten syntyy kaunis poika rumasta naisesta, jota piilotellaan kuin kummajaista. Ihme.

Toinen säie on opportunistin nousu ja tuho. Mahoon maailmaan syntyvä poika on Jumalan osoitus luottamuksesta, todiste siteestä. Hedelmällisyys palautuu. Lapsesta tulee asemastaan epätietoinen pyhimys, siskonsa (Julia Ormond) hyväksi käyttämä taikakalu.

Lapsen äidiksi tekeytyvä sisko nostaa asemaansa. Pyhimyksen itseriittoisena managerina hän tavallaan heittää kuutamokeikkaa kirkosta autonomisena yksityisyrittäjänä. Pyhimyksen kapitalisointi alkaa siunausten myymisellä ja jatkuu ruumiin nesteiden huutokaupalla.

Skisma kirkkoon päin on alustettu. Eletään valistusta. Newtonilaisesti Jumalan olemassaolo pyritään todistamaan luonnontieteellisesti. ”Jumala on suurin tiedemies”, toteaa piispan poika (Ralph Fiennes), joka on hylännyt ison osan Raamatusta sepitteenä. Välittömästi hän näkee kiusoittelevan siskon läpi.

Elokuvan päävärit ovat kulta, punainen ja musta; temaattisesti se seisoo katolisen kirkon ikonografian, veren ja kuoleman kolmijalalla. Siskon ja veljen suhde kääntyy päälaelleen kuin muistutuksena siitä, ettei tuntemattoman kanssa tule leikkiä.

Nousukkaan kylvämä myytti itsestään uutena Mariana, joka neitsyenä synnytti pyhimyksen, näet konkretisoituu. Seuraa pakotettu vastuunotto omista teoista, kun pelin sääntöjä aletaan teroittaa.

Naisen on nyt henkensä pitimiksi pidettävä kiinni roolistaan siunattuna neitsyenä, määrää lapsi, jolle tulevaisuuden ääriviivat ovat selvästi näkyvissä. Lapsen luonto paljastuu viheliäiseksi. Juuri moraalinen leväperäisyys on näytelmän loimilanka.

Greenawayn elokuvat ovat usein itsetietoista taidetta. Ne eivät pyri manipuloinnilla upottamaan katsojaa valheelliseen todellisuuteen. Katsojan johdattelemattomuus on eettistä toimintaa — tai ainakin se on, että näytetään manipulaation työkalut. Tästä syntyy tietty teatterimainen vaikutelma, ”epärealistisuus”.

Etenkin The Baby of Mâconissa leikitään elokuvan konventioilla. Katsommeko me ”tavallista” elokuvaa vai katsommeko me näytelmää, jota esitetään meille ja elokuvan sisäisille katsojille? Ja esitetäänkö sitä 1600-luvulla vai nykyhetkessä?

Neljänäytöksisen elokuvan groteski lopetus punoo johdonmukaisesti säikeitä yhteen. Ensinnäkin se on profetian toteutuma. Naisen joukkoraiskaus, tämän neitsyyden riisto, on yhteisön suorittama rikos, joka kuitenkin näytetään rangaistuksena ja kostona naisen teoille. Moraalinäytelmän viimeiset palaset loksahtavat paikalleen.

Toiseksi kohtaus viittaa siihen, että katsomme teatteria. Kaikki mitä elokuvassa on tapahtunut, on ollut osa elokuvan sisäisessä maailmassa esitettyä näytelmää. Mutta naisen päälle karkaus on riitasointu. Se on oikea rikos: käsikirjoitetusta kohtauksesta tuleekin totisinta totta. Todistamme murhaa. Vai todistammeko?

Kolmanneksi rikos tapahtuu verhojen sisällä. Juuri massojen katseilta piilotetuissa kohtauksissa hahmot näyttävät todelliset kasvonsa. Sukupuoli ja sääty eivät ihmistä pidättele, kaikki ovat julmia.

Tällä kertaa paljastuu myös jotain olennaista elokuvan mekaniikasta. Latauksensa se on saanut provokaatiosta. Muodon sille on antanut naisen epätoivoinen kamppailu.

DVD: Elokuvan suomalaisen laitoksen on julkaissut Atlantic Film (saatavilla on myös Blu-ray). Teknisessä puolessa ei ole valittamista. Kuva on 16:9 / 2.35:1 ja ääni 2.0 englanti. Ei sisällä lisämateriaalia.

Teksti: © 2010 Jaakko Kuitunen

Seuraa meitä

PINNALLA

Ellar Coltrane elokuvassa Boyhood

Rakkautta & Anarkiaa 2014

Jussi Toivola | FESTIVAALI | 16.09.

Vuoden suurin elokuvatapahtuma saa jälleen fantastisen leffakattauksen ja ennätysmäärän kansainvälisiä vieraita.

Lue lisää »
Perdita Weeks ja Ben Feldman

As Above, So Below

Kreeta Korhola | 12.09.

Klaustrofobinen kauhujännäri johdattelee syvälle Pariisin sisuksissa kummitteleviin katakombeihin.

Lue lisää »
Juliette Binoche ja Kristen Stewart

Clouds of Sils Maria

Aleksi Salonen | 04.09.

Juliette Binoche on vanheneva näyttelijätähti, jota karaistaan kuoleman ja epävarmuuden alasimella.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

Teini-ikäiset kilpikonnat

Teenage Mutant Ninja Turtles

Aleksi Salonen | 18.08.

Teinikilpikonnat houkutellaan huonojen ideoiden viemäristä osaksi ilottomia digitienajaisia.

Lue lisää »
Daniel Auteuil ja Richard Berry

Viiltävä totuus

Aleksi Salonen | 29.08.

Pysähtyneen porvarismiehen elämään sujuttautuu nainen, jonka pakkomielteisyys saa jotain liikkeelle.

Lue lisää »
Lambert Wilson ja Fabrice Luchini

Pyöräretkellä Moliéren kanssa

Aleksi Salonen | 06.08.

Hupaisa teatterielokuva on suunnattu Ranskan sisämarkkinoille.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

Joaquin Phoenix on Theodor Twombly

Her

Jussi Toivola | Blu-ray | 25.07.

Miehen ja tietokoneen välinen romanssi on raikas tuulahdus romanttisen draaman genreen.

Lue lisää »
Tom Hanks on Walt Disney

Saving Mr. Banks

Jussi Toivola | Blu-ray | 25.07.

Tosipohjainen Saving Mr. Banks on realistinen kurkistus Maija Poppasen kulisseihin, jos Disneyn taikaan riittävästi uskoo.

Lue lisää »

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

Seuraa meitä

Seuraa Filmgoeria Facebookissa
Seuraa Filmgoeria Twitterissä
Tilaa Filmgoerin sisältö RSS-syötteenä
Tsekkaa myös toimituksen leikekirja
Filmgoer Youtubessa

PARASTA JUURI NYT


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Antti Honkala

VASTAAVA TOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Jouko Luhtala, Kreeta Korhola, Marjo Eskola, Marko Pekkanen, Tuija Pyhäranta, Jussi Toivola

SEURAA MEITÄ

Filmgoer RY 1999–2014
ISSN 1798-7202