Baby of Mâcon, The

The Baby of Mâcon (1993)

| DVD
  • 4

Ohjaaja Peter Greenaway kutsuu seitsemättä kokopitkäänsä The Baby of Mâcon keskiaikaiseksi moraalinäytelmäksi.

julkaistu 2010-09-14 / päivitetty 20.06. klo 20:08

KUVA 4

Julia Ormond ja Nils Dorando
Julia Ormond ja Nils Dorando 

KUVA 3

Himmeillä valoilla käyvä prinssi
Himmeillä valoilla käyvä prinssi 

KUVA 2

Pyhimys: Nils Dorando
Pyhimys: Nils Dorando 

KUVA 1

Eräänlainen kuiskaaja
Eräänlainen kuiskaaja 

Baby of Mâcon, The

Ohjaus Peter Greenaway
Näyttelijät Julia Ormond, Ralph Fiennes, Philip Stone, Jonathan Lacey, Don Henderson, Celia Gregory, Jeff Nuttall, Jessica Hynes, Kathryn Hunter
Maa Iso-Britannia / Ranska / Saksa / Belgia / Hollanti
Pituus 117 min
Ikäraja 18 vuotta
Lisätietoja IMDb / Kuvien ©

DVD

The Baby of Macon, Peter Greenaway

Ohjaaja Peter Greenaway kutsuu seitsemättä kokopitkäänsä The Baby of Mâcon (1993) keskiaikaiseksi moraalinäytelmäksi. Yhteen punoutuvia tarinoita siinä on oikeastaan kaksi, teknisiä ja eettisiä tapoja hämätä katsojaa useampia. Hovikuvaaja Sacha Vierny maalaa valolla.

Ensimmäinen säie on pyhimysmyytin anatomia. Elokuva alkaa toivottomasta tilanteesta. Italialainen kaupunki Mâcon käy läpi laihoja vuosiaan, luonto ja sitä myöten naiset ovat menettäneet hedelmällisyytensä. Sitten syntyy kaunis poika rumasta naisesta, jota piilotellaan kuin kummajaista. Ihme.

Toinen säie on opportunistin nousu ja tuho. Mahoon maailmaan syntyvä poika on Jumalan osoitus luottamuksesta, todiste siteestä. Hedelmällisyys palautuu. Lapsesta tulee asemastaan epätietoinen pyhimys, siskonsa (Julia Ormond) hyväksi käyttämä taikakalu.

Lapsen äidiksi tekeytyvä sisko nostaa asemaansa. Pyhimyksen itseriittoisena managerina hän tavallaan heittää kuutamokeikkaa kirkosta autonomisena yksityisyrittäjänä. Pyhimyksen kapitalisointi alkaa siunausten myymisellä ja jatkuu ruumiin nesteiden huutokaupalla.

Skisma kirkkoon päin on alustettu. Eletään valistusta. Newtonilaisesti Jumalan olemassaolo pyritään todistamaan luonnontieteellisesti. ”Jumala on suurin tiedemies”, toteaa piispan poika (Ralph Fiennes), joka on hylännyt ison osan Raamatusta sepitteenä. Välittömästi hän näkee kiusoittelevan siskon läpi.

Elokuvan päävärit ovat kulta, punainen ja musta; temaattisesti se seisoo katolisen kirkon ikonografian, veren ja kuoleman kolmijalalla. Siskon ja veljen suhde kääntyy päälaelleen kuin muistutuksena siitä, ettei tuntemattoman kanssa tule leikkiä.

Nousukkaan kylvämä myytti itsestään uutena Mariana, joka neitsyenä synnytti pyhimyksen, näet konkretisoituu. Seuraa pakotettu vastuunotto omista teoista, kun pelin sääntöjä aletaan teroittaa.

Naisen on nyt henkensä pitimiksi pidettävä kiinni roolistaan siunattuna neitsyenä, määrää lapsi, jolle tulevaisuuden ääriviivat ovat selvästi näkyvissä. Lapsen luonto paljastuu viheliäiseksi. Juuri moraalinen leväperäisyys on näytelmän loimilanka.

Greenawayn elokuvat ovat usein itsetietoista taidetta. Ne eivät pyri manipuloinnilla upottamaan katsojaa valheelliseen todellisuuteen. Katsojan johdattelemattomuus on eettistä toimintaa — tai ainakin se on, että näytetään manipulaation työkalut. Tästä syntyy tietty teatterimainen vaikutelma, ”epärealistisuus”.

Etenkin The Baby of Mâconissa leikitään elokuvan konventioilla. Katsommeko me ”tavallista” elokuvaa vai katsommeko me näytelmää, jota esitetään meille ja elokuvan sisäisille katsojille? Ja esitetäänkö sitä 1600-luvulla vai nykyhetkessä?

Neljänäytöksisen elokuvan groteski lopetus punoo johdonmukaisesti säikeitä yhteen. Ensinnäkin se on profetian toteutuma. Naisen joukkoraiskaus, tämän neitsyyden riisto, on yhteisön suorittama rikos, joka kuitenkin näytetään rangaistuksena ja kostona naisen teoille. Moraalinäytelmän viimeiset palaset loksahtavat paikalleen.

Toiseksi kohtaus viittaa siihen, että katsomme teatteria. Kaikki mitä elokuvassa on tapahtunut, on ollut osa elokuvan sisäisessä maailmassa esitettyä näytelmää. Mutta naisen päälle karkaus on riitasointu. Se on oikea rikos: käsikirjoitetusta kohtauksesta tuleekin totisinta totta. Todistamme murhaa. Vai todistammeko?

Kolmanneksi rikos tapahtuu verhojen sisällä. Juuri massojen katseilta piilotetuissa kohtauksissa hahmot näyttävät todelliset kasvonsa. Sukupuoli ja sääty eivät ihmistä pidättele, kaikki ovat julmia.

Tällä kertaa paljastuu myös jotain olennaista elokuvan mekaniikasta. Latauksensa se on saanut provokaatiosta. Muodon sille on antanut naisen epätoivoinen kamppailu.

DVD: Elokuvan suomalaisen laitoksen on julkaissut Atlantic Film (saatavilla on myös Blu-ray). Teknisessä puolessa ei ole valittamista. Kuva on 16:9 / 2.35:1 ja ääni 2.0 englanti. Ei sisällä lisämateriaalia.

Teksti: © 2010 Jaakko Kuitunen

Seuraa meitä

PINNALLA

Roskajoukko vaatii oikeuksia

Snowpiercer

Aleksi Salonen | 11.07.

Luokkayhteiskunnan paluu ja vallankumous ovat Joon-ho Bongin B-dystopian polttoainetta.

Lue lisää »
Shailene Woodley

Tähtiin kirjoitettu virhe

Kreeta Korhola | 11.07.

Huippusuositun nuorten romaanin filmatisointi on parasta teinielokuvaa pitkään aikaan.

Lue lisää »
Peter Cullen on yhä Optimus Primen ääni.

Transformers: Tuhon aikakausi

Aleksi Salonen | 26.06.

Neljännen Transformers-elokuvan kokonaisuus on laahaava ja osat hätäisiä.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

Charlize Theron ja Seth MacFarlane

Miljoona tapaa kuolla lännessä

Kreeta Korhola | 28.05.

Seth MacFarlanen villi länsi -aiheinen uutuuskomedia ei pääse yllätyshitti Tedin tasolle.

Lue lisää »
Jan Bijvoet on käsittämätön Borgman

Borgman

Aleksi Salonen | 05.06.

Oudossa, mustan komediallisessa psykologisessa kauhuelokuvassa seurataan epäinhimillisen pahuuden leviämistä.

Lue lisää »
Peter Cullen on yhä Optimus Primen ääni.

Transformers: Tuhon aikakausi

Aleksi Salonen | 26.06.

Neljännen Transformers-elokuvan kokonaisuus on laahaava ja osat hätäisiä.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

Leonardo DiCaprio

The Wolf of Wall Street

Aleksi Salonen | Blu-ray | 10.06.

Pölkkypäiden rahoilla ostetun Lamborghinin tuhoaminen Quaalude-höyryissä ei ole koskaan ollut näin hauskaa.

Lue lisää »
Jake Gyllenhaal ja Hugh Jackman

Vangitut

Jussi Toivola | Blu-ray | 26.05.

Kanadan kovimman nykyohjaajan hyytävä rikostrilleri on alalajissaan parasta sitten Zodiacin.

Lue lisää »
Matthew McConaughey

Dallas Buyers Club

Aleksi Salonen | Blu-ray | 18.06.

Matthew McConaughey ja Jared Leto terästävät perinteistä yllättävän sankarin tarinaa AIDSin ensi päiviltä.

Lue lisää »

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

Seuraa meitä

Seuraa Filmgoeria Facebookissa
Seuraa Filmgoeria Twitterissä
Tilaa Filmgoerin sisältö RSS-syötteenä
Tsekkaa myös toimituksen leikekirja
Filmgoer Youtubessa

PARASTA JUURI NYT


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Antti Honkala

VASTAAVA TOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Jouko Luhtala, Kreeta Korhola, Marjo Eskola, Marko Pekkanen, Tuija Pyhäranta, Jussi Toivola

SEURAA MEITÄ

Filmgoer RY 1999–2014
ISSN 1798-7202