Baby of Mâcon, The

The Baby of Mâcon (1993)

| DVD
  • 4

Ohjaaja Peter Greenaway kutsuu seitsemättä kokopitkäänsä The Baby of Mâcon keskiaikaiseksi moraalinäytelmäksi.

julkaistu 2010-09-14 / päivitetty 20.06. klo 20:08

KUVA 4

Julia Ormond ja Nils Dorando
Julia Ormond ja Nils Dorando 

KUVA 3

Himmeillä valoilla käyvä prinssi
Himmeillä valoilla käyvä prinssi 

KUVA 2

Pyhimys: Nils Dorando
Pyhimys: Nils Dorando 

KUVA 1

Eräänlainen kuiskaaja
Eräänlainen kuiskaaja 

Baby of Mâcon, The

Ohjaus Peter Greenaway
Näyttelijät Julia Ormond, Ralph Fiennes, Philip Stone, Jonathan Lacey, Don Henderson, Celia Gregory, Jeff Nuttall, Jessica Hynes, Kathryn Hunter
Maa Iso-Britannia / Ranska / Saksa / Belgia / Hollanti
Pituus 117 min
Ikäraja 18 vuotta
Lisätietoja IMDb / Kuvien ©

DVD

The Baby of Macon, Peter Greenaway

Ohjaaja Peter Greenaway kutsuu seitsemättä kokopitkäänsä The Baby of Mâcon (1993) keskiaikaiseksi moraalinäytelmäksi. Yhteen punoutuvia tarinoita siinä on oikeastaan kaksi, teknisiä ja eettisiä tapoja hämätä katsojaa useampia. Hovikuvaaja Sacha Vierny maalaa valolla.

Ensimmäinen säie on pyhimysmyytin anatomia. Elokuva alkaa toivottomasta tilanteesta. Italialainen kaupunki Mâcon käy läpi laihoja vuosiaan, luonto ja sitä myöten naiset ovat menettäneet hedelmällisyytensä. Sitten syntyy kaunis poika rumasta naisesta, jota piilotellaan kuin kummajaista. Ihme.

Toinen säie on opportunistin nousu ja tuho. Mahoon maailmaan syntyvä poika on Jumalan osoitus luottamuksesta, todiste siteestä. Hedelmällisyys palautuu. Lapsesta tulee asemastaan epätietoinen pyhimys, siskonsa (Julia Ormond) hyväksi käyttämä taikakalu.

Lapsen äidiksi tekeytyvä sisko nostaa asemaansa. Pyhimyksen itseriittoisena managerina hän tavallaan heittää kuutamokeikkaa kirkosta autonomisena yksityisyrittäjänä. Pyhimyksen kapitalisointi alkaa siunausten myymisellä ja jatkuu ruumiin nesteiden huutokaupalla.

Skisma kirkkoon päin on alustettu. Eletään valistusta. Newtonilaisesti Jumalan olemassaolo pyritään todistamaan luonnontieteellisesti. ”Jumala on suurin tiedemies”, toteaa piispan poika (Ralph Fiennes), joka on hylännyt ison osan Raamatusta sepitteenä. Välittömästi hän näkee kiusoittelevan siskon läpi.

Elokuvan päävärit ovat kulta, punainen ja musta; temaattisesti se seisoo katolisen kirkon ikonografian, veren ja kuoleman kolmijalalla. Siskon ja veljen suhde kääntyy päälaelleen kuin muistutuksena siitä, ettei tuntemattoman kanssa tule leikkiä.

Nousukkaan kylvämä myytti itsestään uutena Mariana, joka neitsyenä synnytti pyhimyksen, näet konkretisoituu. Seuraa pakotettu vastuunotto omista teoista, kun pelin sääntöjä aletaan teroittaa.

Naisen on nyt henkensä pitimiksi pidettävä kiinni roolistaan siunattuna neitsyenä, määrää lapsi, jolle tulevaisuuden ääriviivat ovat selvästi näkyvissä. Lapsen luonto paljastuu viheliäiseksi. Juuri moraalinen leväperäisyys on näytelmän loimilanka.

Greenawayn elokuvat ovat usein itsetietoista taidetta. Ne eivät pyri manipuloinnilla upottamaan katsojaa valheelliseen todellisuuteen. Katsojan johdattelemattomuus on eettistä toimintaa — tai ainakin se on, että näytetään manipulaation työkalut. Tästä syntyy tietty teatterimainen vaikutelma, ”epärealistisuus”.

Etenkin The Baby of Mâconissa leikitään elokuvan konventioilla. Katsommeko me ”tavallista” elokuvaa vai katsommeko me näytelmää, jota esitetään meille ja elokuvan sisäisille katsojille? Ja esitetäänkö sitä 1600-luvulla vai nykyhetkessä?

Neljänäytöksisen elokuvan groteski lopetus punoo johdonmukaisesti säikeitä yhteen. Ensinnäkin se on profetian toteutuma. Naisen joukkoraiskaus, tämän neitsyyden riisto, on yhteisön suorittama rikos, joka kuitenkin näytetään rangaistuksena ja kostona naisen teoille. Moraalinäytelmän viimeiset palaset loksahtavat paikalleen.

Toiseksi kohtaus viittaa siihen, että katsomme teatteria. Kaikki mitä elokuvassa on tapahtunut, on ollut osa elokuvan sisäisessä maailmassa esitettyä näytelmää. Mutta naisen päälle karkaus on riitasointu. Se on oikea rikos: käsikirjoitetusta kohtauksesta tuleekin totisinta totta. Todistamme murhaa. Vai todistammeko?

Kolmanneksi rikos tapahtuu verhojen sisällä. Juuri massojen katseilta piilotetuissa kohtauksissa hahmot näyttävät todelliset kasvonsa. Sukupuoli ja sääty eivät ihmistä pidättele, kaikki ovat julmia.

Tällä kertaa paljastuu myös jotain olennaista elokuvan mekaniikasta. Latauksensa se on saanut provokaatiosta. Muodon sille on antanut naisen epätoivoinen kamppailu.

DVD: Elokuvan suomalaisen laitoksen on julkaissut Atlantic Film (saatavilla on myös Blu-ray). Teknisessä puolessa ei ole valittamista. Kuva on 16:9 / 2.35:1 ja ääni 2.0 englanti. Ei sisällä lisämateriaalia.

Teksti: © 2010 Jaakko Kuitunen

Seuraa meitä

PINNALLA

Ellar Coltrane ja Ethan Hawke, vuosi yksitoista

Boyhood

Jussi Toivola | 07.10.

Mykistävän kaunis Boyhood lukeutuu 2000-luvun upeimpiin elokuvasaavutuksiin.

Lue lisää »
Prinsessa Kaguyan taru

Prinsessa Kaguyan taru

Aleksi Salonen | 23.10.

Maallinen saa veisunsa Ghibli-veteraani Isao Takahatan kauniissa tulkinnassa japanilaisesta kansantarusta.

Lue lisää »
Symboliikka on avointa.

Ryhmä X: Identiteettipolitiikan tuolle puolen

Aleksi Salonen | ARTIKKELI | 23.05.

Antifasistinen fantasia Days of Future Past vapauttaa Ryhmä X:n identiteettipolitiikan getosta.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

Anneli Auer sellissään.

Ulvilan murhamysteeri

Filmgoer.fi | 30.09.

Ulvilan murhamysteeri on ohjaajansa paras; provokatiivinen, pelottava ja ällistyttävä elokuva.

Lue lisää »
Chloe Grace Moretz

Jos vielä jään

Kreeta Korhola | 04.09.

Kyynelkanavia rasittava fantasiadraama jatkaa poikkeuksellisen vahvaa teinielokuvien putkea.

Lue lisää »
Daniel Auteuil ja Richard Berry

Viiltävä totuus

Aleksi Salonen | 29.08.

Pysähtyneen porvarismiehen elämään sujuttautuu nainen, jonka pakkomielteisyys saa jotain liikkeelle.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

Bryan Cranston ja Aaron Taylor-Johnson

Godzilla

Kreeta Korhola | Blu-ray | 25.09.

Legendaarinen hirmulisko tekee mahtavan paluun Gareth Edwardsin 3D-spektaakkelissa.

Lue lisää »
Roskajoukko vaatii oikeuksia

Snowpiercer

Aleksi Salonen | Blu-ray | 25.09.

Luokkayhteiskunnan paluu ja vallankumous ovat Joon-ho Bongin B-dystopian polttoainetta.

Lue lisää »
Nicholas Hoult, James McAvoy ja Hugh Jackman

X-Men: Days of Future Past

Kreeta Korhola | Blu-ray | 23.10.

Ryhmä X palaa valkokankaille jo seitsemättä kertaa elokuvassa, joka saattaa olla sarjan tähänastinen huippu.

Lue lisää »

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

Seuraa meitä

Seuraa Filmgoeria Facebookissa
Seuraa Filmgoeria Twitterissä
Tilaa Filmgoerin sisältö RSS-syötteenä
Tsekkaa myös toimituksen leikekirja
Filmgoer Youtubessa

PARASTA JUURI NYT


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Antti Honkala

VASTAAVA TOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Marjo Eskola, Jussi Toivola

SEURAA MEITÄ

Filmgoer RY 1999–2014
ISSN 1798-7202