Stroszek - Bruno S:n tarina

Stroszek (1977)

| DVD
  • 5

Stroszek on Werner Herzogin elokuvista suurimpia: ajaton, autenttinen, maaginen, mystinen. Se on elokuvataiteen tuntemattoman sotilaan, Bruno Schleinsteinin (1932–2010), monumentti.

julkaistu 2011-10-21 / päivitetty 20.06. klo 19:07

KUVA 4

Stroszek - Bruno S:n tarina
Stroszek - Bruno S:n tarina 

KUVA 3

Stroszek - Bruno S:n tarina
Stroszek - Bruno S:n tarina 

KUVA 2

Stroszek - Bruno S:n tarina
Stroszek - Bruno S:n tarina 

KUVA 1

Stroszek - Bruno S:n tarina
Stroszek - Bruno S:n tarina 

Stroszek - Bruno S:n tarina

Ohjaus Werner Herzog
Näyttelijät Bruno S., Eva Mattes, Clemens Scheitz
Maa Länsi-Saksa
Pituus 115 min
Ikäraja 15 vuotta
Lisätietoja IMDb / Kuvien ©

DVD

Stroszek on Werner Herzogin elokuvista suurimpia: ajaton, autenttinen, maaginen, mystinen. Se on elokuvataiteen tuntemattoman sotilaan, Bruno Schleinsteinin (1932—2010), monumentti; se on elokuva Amerikan Keskilännestä ja amerikkalaisen unelman perässä sinne hakeutuvista saksalaissiirtolaisista; se on tragedia kaikesta siitä, mitä yksi ihminen on pantu kestämään; ja se on tarina naisen ja miehen välisestä suhteesta, joka on tuomittu kariutumaan.

Stroszekia voisi kutsua jopa outsider-taiteeksi. Siinä ei juuri ole ammattinäyttelijöitä. Se on kuvattu oikeilla paikoilla oikeilla ihmisillä ja välillä ilman kuvauslupia ilman kunnollista käsikirjoitusta. Muutaman päähahmon voisi tylysti kategorisoida hulluksi. Sivuosassa on aito sutenööri, Reeperbahnin kovaotteisinta osastoa. Ja niin edelleen.

Elokuvan ymmärtää parhaiten Brunon taustaa vasten. Herzog oli alun perin luvannut Brunolle Woyzeck-elokuvansa pääroolin, mutta valitsikin lopulta Klaus Kinskin. Häpeissään hän hyvitti välistävedon kirjoittamalla neljässä päivässä käsikirjoituksen, joka oli varta vasten tehty Brunolle. Aiemmin Bruno oli näytellyt Kaspar Hauserin tapauksessa.

Bruno syntyi prostituoidun lapsena, jota Herzogin mukaan pahoinpideltiin niin kovasti, että hän kolmevuotiaana lakkasi hetkeksi puhumasta. Pahoinpitely ja alistus jatkuivat vammaisten lasten hoitokodissa, jonne hänet lukittiin. Hän vietti mielisairaalassa, lastenkodissa, vankilassa ja muissa laitoksissa yli 20 vuotta elämästään, vieläpä henkisen kasvun kannalta ne kaikkein kriittisimmät vuodet.

Brunon replikointi ja tapa, jolla hän kantaa itsensä, ei ole näyttelemistä sinänsä. Hän oli betonitakapihojen itseoppinut proletariaattitrubaduuri, joka ajoi viikonpäivät trukkia ja viikonloput esitti 1800-luvun saksalaisia balladeja. Elokuvan Berliini-osio on kuvattu hänen kotikorttelissaan, kantabaarissa ja asunnossa, ja muitakin omaelämäkerrallisia laattoja siitä löytyy, purkautuvien muistojen ja rakkaiden esineiden tasolla.

Berliini—Wisconsin-akseli

Vankilasta vapautunut Bruno marssii kapakkaan ja tilaa oluen, vaikka häntä on varoitettu juomasta; juovuspäissään hän on tehnyt elämänsä virheet. Kapakassa hän tapaa tutun naisen, ehkäpä entisen tyttöystävän. Eva (Eva Mattes) on prostituoitu. Ongelmat parittajien kanssa ajavat heidät Amerikkaan terroria pakoon.

”Uusi alku” alkaa hienosti, eletäänhän unelmaa. Omassa traileritalossa on tilaa vaikka kuinka, työpaikka on järjestynyt Brunolle autokorjaamosta ja Evalle rekkamiesten tienvarsiruokalasta, keittiön tasot ovat marmoria ja olohuoneessa on iso televisio, muukalaiseksi kuvattu esine.

He elävät yli varojensa, koska rikastuminen on aikataulukysymys. Lainanlyhennyksiä penäävä pankkimies saa Evan takaisin prostituutioon. Pian on palattu lähtöpisteeseen, mutta nyt Atlantin toisella puolella.

Elokuva on kaksinäytöksinen, mutta Saksa- ja Amerikka-episodi ovat pitkälti paralleelisia. Paratiisiksi arvellun Amerikan paljastuminen normaaliksi läntiseksi valtioksi riisto- ja ristiriitaulottuvuuksineen ei ole kovin poliittisesti esitettyä.

Voisi tietenkin ajatella, että proletariaatti astuu valtion rajojen yli ”työläisten todelliseen paratiisiin” huomatakseen, kuinka mikään ei pohjimmiltaan muutu. Vieraantuminen vain viedään uuteen korkeuteensa, kun kielimuurin vuoksi kommunikaatio maailman kanssa katkeaa kokonaan.

Lopussa nähdään ehkäpä elokuvahistorian pateettisin pankkiryöstöyritys. Sillä ”mitä on pankkiryöstö pankin perustamiseen verrattuna?” (Brecht).

Herzogin Amerikka on hänen omien kokemustensa ja tunteidensa heijastumaa sekä Wisconsin ”mielikuvituskaupungissa” Railroad Flatsissa viittauksia paikallishistoriaan. Dokumentaristi Errol Morris kuulemma suuttui, kun Herzog iski hänen varannolleen.

Tapahtumat sijoittuvat Keskilänteen, koska se on Herzogin mukaan Yhdysvaltain parasta aluetta, ja siellä hän nuoruusvuosinaan vaelteli. Ihmiset ovat suoria ja mukavia, ja aito americana on läsnä. Paikalliset lähtivät innostuneina mukaan elokuvan, rekkamiehistä maanviljelijöihin, metsästäjistä autoromuttamon väkeen.

Amerikan Keskilänsi onkin määritelmän mukaisesti avaraa ja aukeaa, jossa liikutaan autoilla, siinä missä taakse jätetty Berliini on klaustrofobinen betoniputki, jossa liikutaan kävellen.

Stroszekissa on sen verran yksityiskohtia, että lyhyessä tekstissä pintaa voi vain raapaista. Kaksi kohtausta jää pysäyttävällä tavalla mieleen: keskososaston vauvat, jotka refleksinä tarrautuvat kiinni lääkärin käteen ja kykenevät kannattelemaan kehonsa painon, elokuvan lopettava kakofoninen eläinshow tanssivasta kanasta, pianoa soittavasta kanasta ja kanista miniatyyripaloauton kyydissä.

Hieno metafora. Mutta mille? Ajatus, jonka Herzog on usein esittänyt töidensä edessä.

DVD: Elokuva on osa Atlantic Filmin julkaisemaa (vko 32/2011) Werner Herzog -kokoelmaa “Herzog Director’s Box 3” (paketissa on myös ruotsalaisen Noble Entertaimentin leimat). Kuva on kohtuullinen, ääniraita on 1.0 saksa. Lisämateriaalina on elokuvan traileri ja Werner Herzogin erinomainen kommenttiraita. Katso pakkaamattomat kuvakaappaukset: kuva 1, kuva 2, kuva 3, kuva 4 ja kuva 5.

Teksti: © 2011 Jaakko Kuitunen

Seuraa meitä

PINNALLA

Taron Egerton

Robin Hood

Samu Oksanen | 05.12.

Sherwoodin populistisankarin pointiton ja ponneton päivitys luokkapetturi-poikabändiläiseksi ryövää katsojan aikaa ja rahaa.

Lue lisää »
Michael B. Jordan ja Sylvester Stallone

Creed II

Samu Oksanen | 28.11.

Läski tummuu ja sydän turpoaa uuden sukupolven Rocky/Drago-revanssissa isien korkeammaksi kunniaksi.

Lue lisää »
Roman Bilyk ja Irina Starshenbaum

Kesä

Aleksi Salonen | 29.11.

Neuvostorockin kärkinimet saavat Kirill Serebrennikovin käsissä lempeän, mutta vauhdikkaan muistohetken.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

Nick Castle

Halloween

Samu Oksanen | 18.10.

Kolmen sukupolven traumatisoituneet Strodet vievät vihdoin veitsen ja tarinan vallan kauhuikoni Michael Myersilta.

Lue lisää »
Rami Malek

Bohemian Rhapsody

Samu Oksanen | 31.10.

Purkaa pölyä! Tuulisen tuotannon myötä syntyi sliipattu Queen-biografia, jossa rokkaa ainoastaan Rami Malek.

Lue lisää »
Pilou Asbæk

Overlord

Samu Oksanen | 06.11.

Natsizombien luvattoman lystikäs lahtailu käy karmivana sotakauhuilunakin valkokankaan vihanhallintaterapiasta.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

Saksanhirvet

Kosketuksissa

Samu Oksanen | DVD | 08.12.

Metafyysinen rakkaustarina teurastamossa ja unissa toisiaan etsivistä sieluista dominoi Berliinin elokuvajuhlia vuonna 2017.

Lue lisää »
Satu Silvo on Lumikungatar

Lumikuningatar

Aleksi Salonen | DVD | 08.12.

Päivi Hartzell sovitti Hans Christian Andersenin sadusta tarinan, joka näkee lapsuuden liikkeenä.

Lue lisää »
Kurt Russell

The Christmas Chronicles

Samu Oksanen | Netflix | 10.12.

Ho ho ho ja hehkuviiniä pullo! Kurt Russellin valkoparta cowboy-ukki palauttaa uskon jouluun hyperglykeemisessä sesonkiseikkailussa.

Lue lisää »

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

Seuraa meitä

Seuraa Filmgoeria Facebookissa
Seuraa Filmgoeria Twitterissä
Tilaa Filmgoerin sisältö RSS-syötteenä
Tsekkaa myös toimituksen leikekirja
Filmgoer Youtubessa
TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2018
ISSN 1798-7202