Ritari Siniparta

Monsieur Verdoux (1947)

| DVD
  • 5

Chaplin osti Orson Wellesiltä oikeudet ja loi mestarillisen mutta valitettavan väärinymmärretyn mustan komedian klassikon naistenmurhaaja Henry Verdouxista.

Kari Glödstaf
julkaistu 2011-12-22 / päivitetty 20.06. klo 19:07

KUVA 3

Charles Chaplin
Charles Chaplin 

KUVA 2

Charles Chaplin ja Martha Raye
Charles Chaplin ja Martha Raye 

KUVA 1

Charles Chaplin
Charles Chaplin 

Ritari Siniparta

Ohjaus Charles Chaplin
Näyttelijät Charles Chaplin, Martha Raye, Marilyn Nash, Isobel Elsom, Robert Lewis
Maa Yhdysvallat
Pituus 119 min
Ikäraja 11 vuotta
Lisätietoja IMDb
Kuvat © 1947 Charles Chaplin Productions.
  • Kuva 4
  • Ääni 4
  • <li><span class="arvot">Ekstrat</span> <span class="pisteet p3-5">3</span></li> <li><a href="#levytiedot">Lisää alla</a></li>

DVD

“Wars, conflict – it’s all business. One murder makes a villain; millions, a hero. Numbers sanctify, my good fellow.”

Jos Charles Chaplinin elämä Yhdysvalloissa oli ollut poliittisen ilmapiirin kiristyessä vaikeaa jo 1930-luvulla, niin varsinaiseksi hullunmyllyksi asiat muuttuivat Diktaattorin (The Great Dictator, 1940) jälkeen. Ongelmat yksityiselämässä sekä alati kiihtyvä poliittinen ajojahti kommunistivainoineen johtivat siihen, että seuraavaa Chaplin-elokuvaa saatiin odottaa aina kevääseen 1947. Tällöin ensi-iltansa sai mustan huumorin merkkiteos Ritari Siniparta (Monsieur Verdoux), Chaplinin paras äänielokuva ja omasta mielestäni hänen viimeinen mestariteoksensa.

Ritari Siniparta perustuu ranskalaisen sarjamurhaaja Henri-Désiré Landrun (1869 – 1922) tarinaan. Tämä ensimmäisen maailmansodan aikana kauhua kylvänyt hurmuri valitsi uhreikseen pääasiassa sotatantereille miehensä menettäneitä leskiä. Kaikkiaan Landru ehti murhata kymmenen naista sekä yhden pikkupojan ennen kuin jäi kiinni ja tuomittiin kuolemaan. Elokuvaksi tämän tarinan suunnitteli siirtävänsä Orson Welles, joka olisi ehdottomasti halunnut saada Chaplinin Landrun rooliin. Chaplin ei kuitenkaan suostunut kenenkään muun kuin itsensä ohjattavaksi, mutta innostui tarinasta siinä määrin, että osti Wellesiltä filmausoikeudet. Elokuvasta tuli yksi Chaplinin uran pahimmista takaiskuista.

Eletään 1930-luvun alkupuolen Ranskassa. Pulakausi on ulottanut pitkät kyntensä myös Eurooppaan, jossa irtisanomiset ja massatyöttömyys ovat muodostuneet osaksi arkipäivää. Myös pankkivirkailija Henri Verdoux (Chaplin) on saanut kolmenkymmenen työvuoden jälkeen kuulla olevansa tarpeeton henkilö työnantajalleen.

Voidakseen kaikesta huolimatta elättää pyörätuolissa istuvan vaimonsa (Mady Correll) sekä pienen poikansa (Allison Roddan), alkaa hän hankkia elantoa rikollisin keinoin. Verdoux viettelee rikkaita leskirouvia murhaten nämä pian häiden jälkeen. Ei kestä kauaakaan, kun poliisi kiinnostuu hänen toimistaan ja laittaa yksityisetsivän hänen peräänsä.

Ritari Siniparta poikkeaa Chaplinin filmografiasta monella tapaa. Tuotantopuolella muutokset liittyivät kustannuksiin, jotka kohosivat kohoamistaan. Niinpä Chaplin joutui ensimmäistä kertaa urallaan turvautumaan niin kuvausaikatauluihin kuin kuvakäsikirjoitukseenkin – kohtausten improvisointiin ja kuvausten aikaisiin välipäiviin ei enää yksinkertaisesti ollut varaa. Koska kaikki oli tarkasti etukäteen suunniteltua, saatiin elokuva kuvattua Chaplinille epätyypillisen nopeasti, alle puolessa vuodessa.

Elokuvallisella puolella suurin muutos koski Chaplinia itseään. Hän oli hylännyt lopullisesti kaiken Kulkuriin vähänkään viittaavan ja tämän tilalla valkokankaalla nähtiin ulkoisesti korrekti ranskalainen herrasmies. Mitä itse elokuvan tarttuvaan tarinaan tulee, on Chaplinin teoksista tuttu optimismi saanut väistyä pessimistisemmän ja surumielisemmän toteutuksen tieltä. Tästä saadaan esimakua jo heti elokuvan ensimmäisessä kohtauksessa, jossa Verdoux kertoo taustansa samalla, kun kamera kuvaa hänen hautakiveään ja hautausmaata.

Täyttä kyynisyyttä elokuva ei kuitenkaan ole, vaan vanhaa Chaplinille ominaista huumoria löytyy kyllä riittämiin. Parhaiten mieliin painuvat kohtaukset, joissa Verdoux luulee saaneensa myrkkyä viinipikarin mukana, murhayritys onkimatkan aikana sekä Verdoux’n viimeiset häät, jossa vieraaksi ilmestyy yllättäen yksi hänen lukuisista vaimoistaan.

Henri Verdoux on Chaplinin esittämistä hahmoista kenties mielenkiintoisin. Hän on vastakohtien mies: yhtäällä hillitty ja toisaalla erittäin temperamenttinen, hienostunut ja töykeä, ymmärtäväinen ja kylmäkiskoinen. Jo ensimmäinen tapaaminen Verdoux’n kanssa on ikimuistettava: hän itse ihailee puutarhassa ruusujaan samalla kun polttaa uunissa ties monennettako vaimoaan. Verdoux’lle murhaaminen on helppoa, kunhan tunteille ei anna sijaa. Chaplinin elämää seuranneet tahot ovat löytäneet Verdoux’n hahmosta paljon tähteen viittaavaa – seikka, johon myös Chaplinia vihaavat feministit tarttuivat hanakasti elokuvan nähtyään.

Chaplin tulkitsee roolinsa totuttuun tapaan loistavasti ollen kuin luotu hurmurimurhaajaksi. Hän saa vahvaa tukea suositulta komediennelta Martha Rayelta, jonka hurjasti elehtivä roolihahmo poikkeaa tyystin Chaplinin elokuvien hillityistä naishahmoista. Erinomainen on myös Isobel Elsom, joka esittää Marie Grosnayta arvokkaasti. Chaplin suunnitteli tähän rooliin myös entistä luottonäyttelijätärtään Edna Purviancea, mutta yhteistyöstä ei tullut loppujen lopuksi mitään. Yleisesti ollaan sitä mieltä, että elokuvan heikoin lenkki on Marilyn Nashin esittämä nuori tyttö, johon Verdoux aikoo kokeilla valmistamaansa myrkkyä. Omasta mielestäni Nash suoriutuu ensikertalaisena roolistaan kiitettävästi, joskaan ei onnistu olemaan Chaplinin parhaan debytantin, Virginia Cherrillin (Kaupungin valot / City Lights, 1931) veroinen.

Ritari Siniparta muodostui katastrofiksi. Vika ei ollut elokuvassa, vaan amerikkalaisten suhtautumisessa Chapliniin. Chaplinin vastainen propaganda oli pitänyt huolen siitä, että hän alkoi olla erittäin epäsuosittu maassa, joka vielä vuosikymmentä aikaisemmin oli osoittanut hänelle kunnioitusta komedian suurimpana mestarina. Chaplinin henkilökohtaiset ongelmat ja niiden ruotiminen lehdistössä vaikuttivat luonnollisesti myös elokuvan menestykseen. Erityisen paljon amerikkalaisia ärsytti elokuvan loppu, jossa Verdoux kyseenalaistaa niin sodan kuin uskonnonkin. Siniparran lopun puheenvuorot ovat Chaplinia aidoimmillaan, tosin astetta kyynisempiä kuin mitä Diktaattorin lopussa koettiin.

Teksti: © 2005 Kari Glödstaf

DVD/Blu-ray: Pan Visionin joulukuussa 2011 julkaisema yhteisjulkaisu sisältää elokuvasta sekä DVD- että Blu-ray-version. Versio on ranskalaisen Mk2 Editionsin korkealaatuinen masterointi. Ei sisällä lisämateriaalia. Katso pakkaamattomat kuvakaappaukset: kuva 1, kuva 2, kuva 3, kuva 4 ja kuva 5.

DVD-teksti: © 2011 Jaakko Kuitunen

DVD: R1-version kuva on pääosin hyvälaatuinen. Printissä esiintyvät roskat on saatu karsittua pois, ainoa suurempi miinus tulee paikoittaisesta pehmeydestä, joka näkyy varsinkin kuvan sivuttaisliikkeessä. Ääniraitoja on kolme kappaletta, alkuperäinen mono, uusi Dolby Digital 5.1 sekä ranska. Ääniraidat ovat hyvälaatuisia, joskaan uusi monikanavamiksaus ei eroa alkuperäisestä kovinkaan paljon. Tekstityksiä levyltä löytyy seitsemän, englanti mukaan lukien.

Ritari Siniparta on yhden levyn julkaisu ja ekstrat ovat näin ollen vähäisempiä kuin valtaosassa muista sarjan elokuvista. Mukana on David Robinsonin esipuhe, Chaplin Today –dokumentti, kuvagalleria, Chaplin Collection –sarjan muiden elokuvien esittelyä, piirustuksia lavasteista ja sketseistä sekä trailereita. Amerikkalainen julkaisu on todennäköisesti identtinen suomalaisen julkaisun kanssa.

DVD-teksti: © 2005 Kari Glödstaf

Seuraa meitä

PINNALLA

Laura Birn ja Tommi Korpela

Tyhjiö

| DVD | 01.02.

Tyhjiö on hilpeä viilto nykypäivän suomalaisen viihdekulttuurieliitin kantapäihin.

Lue lisää »
Satu Silvo on Lumikungatar

Lumikuningatar

| DVD | 08.12.

Päivi Hartzell sovitti Hans Christian Andersenin sadusta tarinan, joka näkee lapsuuden liikkeenä.

Lue lisää »
KiKi Layne ja Stephan James

If Beale Street Could Talk

| 13.02.

Harlemin runollisessa sielunmessussa rakkaus ei suojele rakenteelliselta rasismilta.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

LUETUIMMAT – 6KK

ENSI-ILTA

BLU-RAY & STREAM

TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2019
ISSN 1798-7202