Nibelungen laulu

Die Nibelungen (1924)

| DVD
  • 5

Fritz Langin fantasiaelokuva, miltei viisituntinen Nibelungen laulu lukeutui kansallissosialistien suuriin suosikeihin. Jonnekin ajanlaskun alkuhämärään sijoittuva seikkailukertomus on pitkästä kestos…

Kari Glödstaf
julkaistu 2009-02-10 / päivitetty 16.03. klo 11:11

KUVA 4

Paul Richter
Paul Richter 

KUVA 3

Margarete Schön ja Paul Richter
Margarete Schön ja Paul Richter 

KUVA 2

Nibelungen laulu
Nibelungen laulu 

KUVA 1

Nibelungen laulu
Nibelungen laulu 

Nibelungen laulu

Ohjaus Fritz Lang
Näyttelijät Paul Richter, Margarete Schön, Theodor Loos, Hanna Ralph, Rudolf Klein-Rogge, Hans Schlettow
Maa Saksa
Pituus 291 min.
Lisätietoja IMDb
Kuvat © 1924 Decla-Bioscop AG ja Universum Film A.G.
  • Kuva 4
  • Ääni 4
  • <li><span class="arvot">Ekstrat</span> <span class="pisteet p2-5">2</span></li> <li><a href="#levytiedot">Lisää alla</a></li>

DVD

Saatuaan valmiiksi suurelokuvan demonisesta mestarivaras Mabusesta, tarttui saksalaisen elokuvan suurten ohjaajien joukkoon nopeasti noussut Fritz Lang vieläkin haastavampaan aiheeseen. Hän alkoi yhdessä käsikirjoittajavaimonsa Thea von Harboun kanssa luonnostella elokuvaversiota saksalaisesta kansaneepoksesta Nibelungesta, jota oli aiemmin esitetty ainoastaan Richard Wagnerin kuuluisana oopperana sekä useina näytelminä. Tuottaja Erich Pommer antoi suojatilleen vapaat kädet elokuvan tekoon, eikä hänen tarvinnut katua päätöstään. Saksalaisen elokuvan jylhäksi monumentiksi suunniteltu viisituntinen suurelokuva lukeutuu mykän elokuvan hätkähdyttävimpiin luomuksiin.

Jonnekin fantasiamaailman kätköihin sijoittuva ensimmäinen osa kertoo Siegfriedistä, kuningas Sigmundin viisaasta ja rohkeasta pojasta. Saatuaan kuulla Burgundin hovissa asuvan Kriemhild-neidon hurmaavasta kauneudesta, päättää Siegfried lähteä valloittamaan tämän sydämen. Surmattuaan lohikäärmeen ja kylvettyään sen veressä, Siegfried muuttuu haavoittumattomaksi – lukuun ottamatta puusta pudonneen lehden peittämää kohtaa hänen selässään. Matkalla Burgundin hoviin Siegfried kukistaa vielä menninkäisten kuninkaan ja anastaa tämän aarteen sekä alistaa valtaansa kaksitoista kuningasta.

Perille päästyään sankarin on vielä autettava kuningas Guntheria tämän yrityksessä voittaa hurja Brünhild vaimokseen. Siegfriedin avulla kuningas onnistuu aikeissaan ja viimein sankari saa Kriemhildin omakseen. Valitettavasti neito paljastaa Brünhildille Siegfriedin osallisuuden kuninkaan voittoon, josta raivostuneena Brünhild vaatii sankarin kuolemaa. Siegfriediä kadehtiva kuninkaan henkivartija Hagen Tronje saa juonitteluin ja valhein selville hänen heikon kohtansa ja surmaa tämän raukkamaisesti metsästysretkellä. Miehensä kuolinvuoteen äärellä Kriemhild vannoo kostoa.

“Hail to you, King Gunther. For the sake of a woman’s lie you have slain your most loyal friend!”

Vastaavanlaista spektaakkelia ei olisi voitu tehdä missään muualla kuin Saksassa, jossa mielettömyyksiin kivunnut inflaatio söi tuotantokustannuksia hyvää vauhtia. Elokuvantekijät ottivat mahdollisuudesta kaiken irti ja Nibelungen laulusta kasvoi mahtava spektaakkeli, saksalaisen studioelokuvan ylittämätön luomus. Sen näyttävästi maalatut taustat ja taidokkaat miniatyyrit limittyvät täydellisesti massiivisten, taivaita kohti kurottavien lavasteiden joukkoon. Puvustus on täynnä pikkutarkkoja yksityiskohtia, aivan kuten lukuisat seinämaalaukset ja –vaatteetkin. Erikoistehosteet ovat toimivia edelleen: Siegfriedin kanssa taisteleva lohikäärme, menninkäisten asuttama usvamaa sekä Brünhildin linnaa ympäröivät liekehtivät kalliot ovat suurella ammattitaidolla tehtyjä eikä niissä ole tippaakaan tahatonta komiikkaa tai kömpelyyttä kuten monissa aikalaisissaan.

Von Harboun käsikirjoitus on taidokas sekoitus seikkailua, fantasiaa ja toimintaa yhdistettynä Langin mieliaiheisiin, petokseen ja kostoon. Pitkästä kestostaan huolimatta tarina ei jämähdä missään vaiheessa paikoilleen, vaan kantaa elinvoimaisena loppuun saakka. Elokuva ei myöskään hautaa hahmoja alleen, kuten tämän kaltaisissa spektaakkeleissa on vaarana käydä. Nykykatsojaa saattaa sen sijaan hieman häiritä, että Saksan kansalle omistettu elokuva sisältää melkoisesti sittemmin natseille ominaista ideologiaa nuoruuden ihannoinnista kuolemaan saakka kestävään lojaaliuteen ja auktoriteetin ehdottomaan kunnioitukseen – ei siis ihme, että se oli yksi Adolf Hitlerin ja Josef Göbbelsin suosikkielokuvista. Myös Langin millimetrin tarkasti suunnitellut joukkokohtausten koreografiat herättivät ihastusta tulevissa natsijohtajissa.

Kahteen osaan jaetun elokuvan puoliskot eroavat toisistaan melkoisesti. Ensimmäinen jakso, Siegfried, on dynaamista ja näyttävää fantasiaelokuvaa, jonka elinvoimaisuus ja energia eivät ole vuosikymmenten saatossa menettäneet rahtuakaan tehostaan. Toinen jakso, Kriemhildin kosto on huomattavasti hidastempoisempi, odottavampi. Pelkästään kostolle elämänsä omistanut Kriemhild sulkee ulkopuolelle kaiken elämän ilon ja pyrkii ainoastaan löytämään keinon miehensä murhaajan surmaamiseksi. Fantasiamaailma muuttuu näyttäväksi oopperaksi, joka huipentuu yhteen elokuvahistorian hurjimmista verilöylyistä.

Laadukkaita näyttelijäsuorituksia riittää läpi elokuvan. Paul Richter jää luonnollisesti avausosan nimiroolissa parhaiten mieleen ja hienosti hän pelottoman sankarin roolin tulkitseekin. Aivan hänen veroisensa suorituksen tekee Hanna Ralph katalana Brünhildinä, joka onnistuu sekä murhauttamaan sankarin että huijaamaan kuningasta. Ensimmäisessä osassa miltei statistina pysyttelevä Margarete Schön pääsee Kriemhildin roolissa esittämään osaamistaan toisella puoliskolla – harvoin on elokuvissa nähty yhtä kylmäveristä ja tunteetonta kostajaa. Muissa keskeisissä rooleissa vakuuttavat Hans Schlettow (Hagen Tronje), Theodor Loos (kuningas Gunther) sekä saksalaisen elokuvan suurnimi Rudolf Klein-Rogge (hunni Attila).

Nibelungen laulu ei menestynyt kotimaassaan täysin odotetusti, sillä sitä moitittiin ylipitkäksi ja sen kansallismielisyys herätti paikoin pahennusta. Yhdysvalloissa se sen sijaan osoittautui ensimmäiseksi kiinnostusta herättäneeksi Fritz Lang –elokuvaksi. Kauan ei ohjaaja malttanut kuitenkaan lepäillä laakereillaan, vaan alkoi piakkoin valmistella seuraavaa suurelokuvaa, tulevaisuuteen sijoittuvaa Metropolista (1927).

Dvd: Kinon R0-julkaisu on laadultaan hyvä. Kuvassa esiintyy mykkäelokuville ominaiseen tapaan roskia, naarmuja sekä rakeisuutta. Printti on kuitenkin lähes ehjä, joten puuttuvat ruudut on saatu eliminoitua minimiin. Restauroinnin mukana myös välitekstit ovat uusittu goottilaisiksi. Elokuvan restauroinnista ovat vastanneet Münchenin elokuva-arkisto ja F. W. Murnau –säätiö.

Elokuvan säestys on tehty alkuperäisen säestyksen mukaan, mikä on tietysti loistava asia. Se sopii elokuvan tapahtumiin erinomaisesti ja on suurta nautintoa alusta loppuun saakka, jopa muutamiin paikkoihin viljellyt äänitehosteet osuvat kohdalleen. Säestyksen esittää The Munich Radio Orchestra. Ääniraita on Dolby Digital 2.0

Lisämateriaalin määrä on yllättävän vähäinen ja niiden anti melko köyhää. Mukana kuvamateriaalia kuvauksista, tuotannon suunnittelua, kuvagalleria, lyhyt tekstimuotoinen opastus elokuvan restauroinnista sekä elokuvatutkija Jan-Christopher Horakin essee. Lisäksi mukaan on laitettu materiaalia lohikäärme-kohtauksesta, jossa vertaillaan Douglas Fairbanksin vastaavaa yhteenottoa elokuvassa Bagdadin varas.

teksti: © 2005 Kari Glödstaf

Seuraa meitä

PINNALLA

Laura Birn ja Tommi Korpela

Tyhjiö

| DVD | 01.02.

Tyhjiö on hilpeä viilto nykypäivän suomalaisen viihdekulttuurieliitin kantapäihin.

Lue lisää »
Satu Silvo on Lumikungatar

Lumikuningatar

| DVD | 08.12.

Päivi Hartzell sovitti Hans Christian Andersenin sadusta tarinan, joka näkee lapsuuden liikkeenä.

Lue lisää »
KiKi Layne ja Stephan James

If Beale Street Could Talk

| 13.02.

Harlemin runollisessa sielunmessussa rakkaus ei suojele rakenteelliselta rasismilta.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2019
ISSN 1798-7202