Nauru kahleitten talossa

Sullivan's Travels (1941)

  • 4

Preston Sturgesin kuuluisin ohjaustyö on hauska Hollywood-satiiri.

Kari Glödstaf
julkaistu 2009-05-01 / päivitetty 16.09. klo 20:08

KUVA 3

Nauru kahleitten talossa
Nauru kahleitten talossa 

KUVA 2

Elämää kiertolaisina
Elämää kiertolaisina 

KUVA 1

Veronica Lake ja Joel McCrea
Veronica Lake ja Joel McCrea 

Nauru kahleitten talossa

Ohjaus Preston Sturges
Näyttelijät Joel McCrea, Veronica Lake, Robert Warwick, William Demarest, Jan Buckingham, Franklin Pangborn
Maa Yhdysvallat
Pituus 90 min
Lisätietoja IMDb
Kuvat © 1941 Paramount

John L. Sullivan (Joel McCrea) on nuori ja menestynyt elokuvaohjaaja. Hänen ongelmansa on, että hän on kyllästynyt ohjaajamaan tyhjänpäiväisiä komedioita, sillä hän haluaa tehdä elokuvan jostain synkemmästä ja armottomammasta aiheesta – köyhyydestä. Studiopomot eivät innostu tähtiohjaajansa ideasta, mutta koska eivät pysty kääntämään tämän päätä, hyväksyvät ajatuksen pitkin hampain. Niinpä Sullivan pukeutuu kulkuriksi ja astelee maantielle tutustuakseen kiertolaisten elämäntyyliin. Matkasta tulee mutkikas ja vaikeakin, mutta onneksi hän löytää mukaansa seuraa (Veronica Lake).

Käsikirjoittajana uransa aloittanut Preston Sturges ohjasi ensimmäisen elokuvansa 1940-luvun vaihteessa ja hyvin nopeasti hänestä sukeutui yksi Hollywoodin elokuvakomiikan suurnimistä – kaikki mihin Sturges koski, tuntui muuttuvan kullaksi ja kahisevaksi. Mutta kuten niin usein käy, ei Sturgesinkaan sädekehä loistanut kauan ja jo seuraavalle vuosikymmenelle siirryttäessä hänen menestysvuotensa olivat enää muisto. Kaikkiaan Sturges ehti ohjata 13 elokuvaa, joista tunnetuimmat Paramountille.

Sturgesin ohjauksista kuuluisin on neljäntenä valmistunut Nauru kahleitten talossa (a.k.a Nauru kahleitten takana), kiinnostava näkemys elokuvanteosta Hollywoodissa. Se on monen lajityypin taitava sekoitus. Siinä on nopeavauhtista konekivääridialogia, joka ylittää paikoin jopa Howard Hawksin 1930-luvun screwball-komedioiden sanailun. Siinä on romanttisia aineksia, kun menestynyt ohjaaja ja elokuvaurasta haaveileva nuori nainen löytävät toisensa ja vähitellen tarinan edetessä alkavat myös ymmärtää toisiaan paremmin. Sosiaalista puoltakaan ei unohdeta, vaikka sen enempää kiertolaisten maailma kuin vankileirikään, jonne Sullivan päätyy, eivät ole niin todenmukaisia ja karuja kuin voisivat olla. Myös Hollywood ja sen elokuvantekijät saavat osansa.

Pohjimmiltaan elokuvassa on kuitenkin kyse totuuden etsimisestä. John L. Sullivan luulee tietävänsä, millaisen elokuvan valmistaessaan hän on tarpeeksi suuri taiteilija. Komedia ei ole mitään, vaan vasta hurjalla kurjalistokuvauksella voi saavuttaa kriitikoiden arvostuksen. Tämän vuoksi kyseessä on myös kasvutarina, jonka seurauksena Sullivan ymmärtää, että kaikkein eniten nautintoa antava ja siten myös ohjaajalle palkitsevin elokuvanlaji on komedia – se tavoittaa parhaimmillaan kenet tahansa sukupuoleen, ikään ja yhteiskuntaluokkaan katsomatta. Ihminen, jonka arki on raastavaa, ei halua nähdä valkokankaalta lisää kurjuutta ja henkilö, jolle jokainen päivä on mieluinen, ei puolestaan halua pilata nautintoaan katsomalla toisen epäonnea ja tuskaa.

Pääosanesittäjät ovat vahvassa vedossa. Joel McCrea ohjaaja Sullivanina ja Veronica Lake hänen vastanäyttelijänään ovat tasapainoinen ja hienosti yhteen pelaava parivaljakko. Kummaltakin onnistuu niin komedia kuin hieman vakavampikin toiminta. Sivuosanesittäjistä parhaiten mieleen jäävät kovaotteista vankileirin vartijaa esittävä Al Bridge sekä Jan Buckingham Sullivanin hieman liian äkkipikaisena vaimona.

Vaikka Nauru kahleitten talossa tarjoaakin monet naurut, ei se ensi katsomalta onnistu aivan nousemaan tasolle, jolle se yleensä kohotetaan. Periaatteessa elokuvassa ei ole mitään suoranaista vikaa, mutta silti tuntuu siltä, että kokonaisuudesta olisi voinut saada irti vieläkin enemmän. Kaikesta huolimatta Nauru kahleitten talossa on oiva lisä Hollywoodista kertovien elokuvien joukkoon.

Teksti: © 2009 Kari Glödstaf

Seuraa meitä

PINNALLA

Hytti nro 6

| 28.10.

Kuosmasen lämmin ja vilpitön ihmisyysusko kolahtaa kroppaan ja sydämeen petollisen vaatimattomassa Cannes-junassa.

Lue lisää »

The Last Duel

| 17.10.

Kuka uskoisi raiskattua naista keskiajan armottomassa oikeuskulttuurissa?

Lue lisää »

007 No Time to Die

| 29.09.

Daniel Craig päättää salaisen agentin kiertopestinsä spektakulaariseen, tunteikkaaseen ja tyylikkään perinnetietoiseen pamaukseen.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

Luetuimmat – 12KK

Jodie Comer ja Ryan Reynolds

Free Guy Lue arvio »

Nick Cheung ja Yang Zi

Bodies at Rest Lue arvio »

Bae Doona

Barking Dogs Never Bite Lue arvio »

Scarlett Johansson ja Florence Pugh

Black Widow Lue arvio »

Margot Robbie, Daniela Melchior, Idris Elba ja David Dastmalchian

The Suicide Squad: Suicide Mission Lue arvio »

Liam Neeson ja Laurence Fishburne

The Ice Road Lue arvio »

Shailene Woodley ja Callum Turner

Ole niin kiltti, älä rakasta häntä Lue arvio »

Samuli Jaskio ja Petri Poikolainen

Sokea mies joka ei halunnut nähdä Titanicia Lue arvio »

Lashana Lynch ja Daniel Craig

007 No Time to Die Lue arvio »

TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo
Filmgoer.fi 1999–2022
ISSN 1798-7202