Napoleon

Napoléon (1927)

| DVD
  • 5

Abel Gancen järkälemäinen Napoleon lukeutuu mykän elokuvan suuriin saavutuksiin. Alun perin kuusituntinen elokuva ranskalaisesta sotapäälliköstä esittäytyy dvd:llä hieman alle nelituntisena, mutta on…

Kari Glödstaf
julkaistu 2009-02-10 / päivitetty 14.10. klo 15:03

KUVA 2

Albert Dieudonne
Albert Dieudonne 

KUVA 1

Napoleon
Napoleon 

Napoleon

Ohjaus Abel Gance
Näyttelijät Albert Dieudonne, Wladimir Randenko, Gina Manes, Antonin Ardaut, Edmond Van Daële
Maa Ranska
Pituus 226 min.
Lisätietoja IMDb
Kuvat © 1927 Films Abel Gance ja Société générale des films.
  • Kuva 4
  • Ääni 3
  • <li><span class="arvot">Ekstrat</span> <span class="pisteet p1-5">1</span></li> <li><a href="#levytiedot">Lisää alla</a></li>

DVD

h4 . “Napoléon on oleva uuden aikakauden suurin elokuva.” Abel Gance

Ranskalainen Abel Gance (1889-1981) aloitti uransa elokuvan parissa 1910-luvun alussa käsikirjoittajana ja ohjaajana. Hänen pitkä uransa kesti kuusi vuosikymmentä ja tuona aikana hän ohjasi yli viisikymmentä elokuvaa. Vaikka hänen laaja filmografiansa sisältää monta arvostettua elokuvaa, muistetaan Gance käytännössä yhdestä ainoasta teoksesta, vuonna 1927 ensi-iltansa saaneesta Napoléonista.

Gance oli saanut idean elokuvaansa D. W. Griffithin Kansakunnan synnystä (1915). Gance ihaili Griffithiä yli kaiken ja halusi ehdottomasti tehdä vastaavanlaisen elokuvan oman kotimaansa tapahtumista. Teoksensa päähenkilöksi hän valitsi Napoléon Bonaparten (1769-1821), jonka tarinan hän halusi kertoa syntymästä kuolemaan. Rahoitusongelmien vuoksi hanke ei kuitenkaan toteutunut ohjaajan toivomalla tavalla, vaan Gance joutui rajaamaan tarinaansa huomattavasti suppeammaksi. Saksalainen Lupu Pick ohjasi Gancen vision loppuun, Napoléon auf St. Helena valmistui 1929.

Gancen elokuva sijoittuu vuosiin 1781-1796 ja se seuraa Napoléonin kasvua uhmakkaasta, äkkipikaisesta ja ylpeästä korsikalaispojasta Ranskan Italian armeijan ylipäälliköksi. Ajanjaksoon sisältyvät myös Toulonin piiritys (1793), jossa Napoléon hankki ensimmäiset kannuksensa taitavana strategina sekä Ranskan vallankumous, jonka jälkimainingeissa Napoléon jopa tuomittiin kuolemaan.

Historialliset elokuvat määritellään usein lopullisesti sen mukaan, kuinka tarkasti ne kuvaavat esittämäänsä aikakautta. Toisin kuin ihailemansa Griffith, Gance ei ottanut tarinansa suhteen vapauksia, vaan pitäytyi ehdottoman tarkasti tosiasioissa. Hän tutki Napoléonin muistelmia, luki sotapäiväkirjoja ja historiallisia opuksia kuukausikaupalla päästäkseen mahdollisimman tarkkaan lopputulokseen. Kun elokuva oli lopulta valmis, sai ohjaaja historioitsijoilta runsaasti ylistystä osakseen. Gancen elokuva onkin kuin aikamatka ajassa taaksepäin ja Napoléonin kuvamateriaalia on käytetty runsaasti myös Ranskan vallankumouksesta kertovissa dokumenteissa.

Historiallisten faktojen ohella kaiken muunkin tuli olla mahdollisimman tarkkaa, eikä vähiten näyttelijöiden yhdennäköisyydet roolihahmojensa kanssa. Suurta hämmästystä ohjaaja herätti valitsemalla nimirooliin reilusti yli-ikäisen, liki neljäkymmentävuotiaan Albert Dieudonnén (1889-1976). Ohjaaja oli kuitenkin vakuuttunut, että iästään huolimatta tämä olisi rooliin juuri sopiva henkilö. Gance oli oikeassa, sillä pelkästään tällä roolilla Dieudonné kirjoitutti nimensä pysyvästi elokuvahistorian lehdille. Aivan kuten Boris Karloff Frankensteinin hirviönä, Charlton Heston Mooseksena tai Nikolai Tšerkasov Iivana Julmana, on Dieudonné roolihahmonsa ainoa oikea tulkitsija. Nuorta Napoléonia tulkitseva Vladimir Roudenko suoriutuu myös roolistaan ensiluokkaisesti. Mainitsemisen arvoisia sivuosanesittäjiä ovat Gina Manès Napoléonin ensimmäisenä vaimona, Josephinena, sekä Edmond Van Daëlen verenhimoisena Robespierrenä.

Gancelle elokuva oli enemmän kuin viihdettä. Se oli taiteenala, jota tuli kehittää ja vaalia mahdollisimman korkealaatuiseksi, varsinkin kuvallinen kerronta oli hänelle ensiarvoisen tärkeää. Väsymättä hän teki teknisten avustajiensa kanssa kokeiluja kameran vapauttamisesta viimeisistäkin sen toimintaa rajoittavista kahleista, paikoin suorastaan vimmaisesta leikkauksesta huolehti ohjaaja itse. Lopputulos onkin – yhtään liioittelematta – henkeäsalpaavan hieno: lukuisia päällekkäiskuvia, salamannopeita kuvakulmanvaihteluita ja valkokankaan pirstoutumisia. Koko komeuden päättää silmiä hivelevä visuaalinen ilotulitus, kun Italian sotaretki esitetään kolmella rinnakkaisella valkokankaalla, jättimäisenä triptyykkinä. Tehokeinot eivät kuitenkaan nouse missään vaiheessa pääosaan, vaan toimivat elokuvan hengessä antaen viimeisen silauksen näyttävälle ja vahvalle spektaakkelille.

Napoléonista tuli Gancen uran suurin menestyselokuva ja ironista onkin, ettei ohjaaja tuntunut pääsevän siitä koskaan irti. Hän ei ollut milloinkaan elokuvaansa täysin tyytyväinen, vaan kerta toisensa jälkeen hän lisäsi siihen kohtauksia tai poisti niitä. Kuvaavaa on, että kuukausi loisteliaan ensi-iltansa jälkeen elokuvan pituus kaksinkertaistui Gancen julkaistessa siitä yli kuusituntisen version, jota tänä päivänä pidetään definitiivisenä. Gance muunteli elokuvaansa niin useasti, että eri levittäjien omien leikkausten kanssa Napoléonista on laskettu olleen vuosikymmenten saatossa reilusti yli kaksikymmentä eri versiota. Englantilainen elokuvahistorioitsija Kevin Brownlow teki yli kahdenkymmenen vuoden intensiivisen työn kootessaan elokuvan palasia yhteen. Hämmästyttävää kyllä, tätä vuoden 1979 ensi-iltansa saanutta, alkuperäisen kanssa lähes autenttista versiota ei ole yleisesti saatavilla. Viimeisin Napoléon-julkaisu on Englannista vuodelta 2000, kestoltaan viisi ja puoli tuntia.

“Napoléonissa ei ole ainoatakaan kohtausta, joka ei tuntuisi koko elokuvan avaimelta. Ei ainoatakaan kuvaa, joka ei olisi täynnä tunnetta eikä ainoatakaan näyttelijää, joka ei antaisi parasta itsestään.” Francois Truffaut

Dvd: Universalin R4-julkaisu on perusversio. Kuva on sävytetty eri väreillä, kuten monesti tuohon aikaan oli tapana. Kuvan laatu on erinomainen tämän ikäiseksi elokuvaksi. Ääni on 2.0 DD, Coppolan musiikki sopii hyvin elokuvaan ja ääni toimii hyvin. Ekstroja ei ole lainkaan, mikä on kyllä pettymys. Tällaisesta elokuvasta olisi todennäköisesti löytynyt vaikka mitä kerrottavaa.

teksti: © 2006 Kari Glödstaf

Seuraa meitä

PINNALLA

Laura Birn ja Tommi Korpela

Tyhjiö

| DVD | 01.02.

Tyhjiö on hilpeä viilto nykypäivän suomalaisen viihdekulttuurieliitin kantapäihin.

Lue lisää »
Satu Silvo on Lumikungatar

Lumikuningatar

| DVD | 08.12.

Päivi Hartzell sovitti Hans Christian Andersenin sadusta tarinan, joka näkee lapsuuden liikkeenä.

Lue lisää »
KiKi Layne ja Stephan James

If Beale Street Could Talk

| 13.02.

Harlemin runollisessa sielunmessussa rakkaus ei suojele rakenteelliselta rasismilta.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

LUETUIMMAT – 6KK

ENSI-ILTA

BLU-RAY & STREAM

TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2019
ISSN 1798-7202