Nainen ilman omaatuntoa

Double Indemnity (1944)

| DVD
  • 5

Genrensä muotovalio Nainen ilman omaatuntoa (1944) on kahden mestarin risteyspiste, Raymond Chandlerin ja Billy Wilderin.

julkaistu 2010-08-06 / päivitetty 20.06. klo 20:08

KUVA 4

Nainen ilman omaatuntoa
Nainen ilman omaatuntoa 

KUVA 3

Nainen ilman omaatuntoa
Nainen ilman omaatuntoa 

KUVA 2

Nainen ilman omaatuntoa
Nainen ilman omaatuntoa 

KUVA 1

Nainen ilman omaatuntoa
Nainen ilman omaatuntoa 

Nainen ilman omaatuntoa

Ohjaus Billy Wilder
Näyttelijät Barbara Stanwyck, Fred MacMurray
Maa Yhdysvallat
Pituus 107 min
Ikäraja 15 vuotta
Lisätietoja IMDb
Kuvat © 1944 Paramount Pictures ja Atlantic Film.
  • Kuva 4
  • Ääni 4
  • <li><span class="arvot">Ekstrat</span> <span class="pisteet p00-5">00</span></li> <li><a href="#levytiedot">Lisää alla</a></li>

DVD

Double Indemnity / Nainen ilman omaatuntoa / 1944 / Billy Wilder / Raymond Chandler

Genrensä muotovalio Nainen ilman omaatuntoa (1944) on kahden mestarin risteyspiste. Raymond Chandlerin merkitys amerikkalaiselle dekkarikirjallisuudelle lienee suurempi kuin Dashiell Hammetin. Natseja Yhdysvaltoihin paennut itävaltalaissyntyinen Billy Wilder on taas suurimpia komedian ja film noirin saralla toimineita ohjaajia.

Chandler ja Wilder laativat käsikirjoituksen James M. Cainin romaanin pohjalta, mistä on kuvaava anekdootti. Viinaan sairaalloisesti menevä Chandler yritti pysyä kuivilla, mutta ratkesi pian. Jälkeenpäin Chandler vannoi, ettei enää koskaan tulisi työskentelemään Wilderin, tuon äpärän, kanssa.

Elokuvalle ominainen käsite on femme fatale eli kohtalokas nainen, joka seksuaalista vetovoimaansa hyväksikäyttämällä manipuloi muita. Silmään viilattu mies uskoo harhaluuloisesti olevansa tilanteen tasalla. Tässä tuholla on kaksi tukijalkaa: kasa rahaa, kuuma nainen.

Vaalea Phyllis (Barbara Stanwyck) on rikkaaseen perheeseen kuin käenpoikana soluttautunut femme fatale. Petos mielessä hän aikoo junailla aviomiehellensä, öljypomo herra Dietrichsonille (Tom Powers), kalliin vakuutuksen kuoleman varalle. Vakuutuksen jälkeen mies on määrä ottaa hengiltä, mihin tarvitaan apua.

Vakuutusmyyjä Walter (Fred MacMurray) rakastuu naiseen, vaikka on työnsä puolesta kyynistynyt ihmisluontoon. Hän ei ole vain rakkaudesta sokeutunut, mutta myös tyhmänrohkea. Hän haluaa toteuttaa täydellisen rikoksen ja hän haluaa täydellisen rikoksen menevän läpi firman seulasta, joka on erikoistunut huijareiden nappaamiseen.

Rakenne on sikäli poikkeava, että koko elokuva on kuolettavasti haavoittuneen Walterin tilitys tapahtuneesta. Kertojaääntä käytetään paljon. Heti alkuun hän toteaa homman menevän pahasti reisille.

Silmiinpistävästi poliisit eivät vaivaa päätänsä kuolemalla. Aviomiehen putoaminen junasta kuitataan tapaturmana. Sen sijaan totuuden haluaa kaivaa esiin vakuutusyhtiö. Syy on raha, joka on pahan alkujuuri, mutta myös oikeudenmukaisuuden takuumies, kunhan oikeudenmukaisuus on kannattavaa.

Walterin pomo ja hyvä ystävä Keyes (Edward G. Robinson) saa vainun. Hänen metodinsa on luonnontieteellinen kuten Sherlock Holmesilla, hän luottaa matematiikkaan, tilastoihin ja todennäköisyyslaskelmiin.

Tähän liittyy elokuvan morbideimmat mutta samalla hauskimmat kohtaukset. Keyes vauhkoaa, kuinka hänellä on toimisto täynnä dataa henkensä eri tavoin ottaneista eikä herra Dietrichson sovi profiiliin. Niin ikään Walter ja Phyllis ovat aiemmin miettineet kuolintapaa, jolla korvaussumma maksimoituisi. Kylmempää menoa harvoin näkee.

Phyllisin todellisen henkilöhistorian johtolangat on ripoteltu pitkin tarinaa. Niistä kietoutuu yllättävällä tavalla tiukka seitti, johon Walter jää kiikkiin. Film noireihin liittyvä taittovirhe on siinä, että moralismi sekoitetaan usein nihilismiin ja determinismi fatalismiin.

Nainen ilman omaatuntoa on jännitysfilminä ihailtavan selkeä ja virtaviivainen, täydellisesti hallittu. Murha sitoo leikkiin ryhtyneet, ja sidos katkeaa vasta kuolemaan, rikollisperäiseen tai valtion kaasukammioon. Siinä sanomaa kerrakseen.

DVD: Elokuvan suomalaisen laitoksen on julkaissut Atlantic Film. Mustavalkoinen kuva (1.33:1) on kaikin puolin puhdas ja ääniraitana on mono englanti. Ei sisällä lisämateriaalia.

Teksti: © 2010 Jaakko Kuitunen

Seuraa meitä

PINNALLA

Mahershala Ali ja Viggo Mortensen

Green Book

| 18.01.

Hassu, siirappinen tie-elokuva rasismin voittamisesta ei ole erityisen hyvä konsepti, mutta Oscar-voittaja se on.

Lue lisää »
KiKi Layne ja Stephan James

If Beale Street Could Talk

| 13.02.

Harlemin runollisessa sielunmessussa rakkaus ei suojele rakenteelliselta rasismilta.

Lue lisää »
Annihilation, Natalie Portman

Vuoden parhaat 2018

| ELOKUVAVUOSI | 22.02.

Oscareiden aikaan on kätevää muistella viime vuoden parhaita elokuvia ja sarjoja.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

Saoirse Ronan

Kaksi kuningatarta

| 31.01.

Kaksi kuningatarta, yksi saari, sama viesti: pää poikki, faktoista viis! Robbie ja Ronan ylevöittävät tunkkaista periodidraamaa.

Lue lisää »
KiKi Layne ja Stephan James

If Beale Street Could Talk

| 13.02.

Harlemin runollisessa sielunmessussa rakkaus ei suojele rakenteelliselta rasismilta.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

Saoirse Ronan ja Billy Howle

Rannalla

| DVD | 01.02.

Jo Pink Floyd sen tiesi: Ripustautuminen hiljaiseen epätoivoon on englantilainen tapa.

Lue lisää »
Laura Birn ja Tommi Korpela

Tyhjiö

| DVD | 01.02.

Tyhjiö on hilpeä viilto nykypäivän suomalaisen viihdekulttuurieliitin kantapäihin.

Lue lisää »
John David Washington ja Adam Driver

BlacKKKlansman

| Blu-ray | 01.02.

Spike Leen Oscar-ehdokkaaksi nostettu musta komedia kommentoi rasistisen vihan nykytilaa.

Lue lisää »

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2019
ISSN 1798-7202