Mephisto

Mephisto (1981)

  • 4

Lahjakas ja kiihkeä teatterinäyttelijä etenee Berliinissä natsien sanellessa taiteen säännöt ja ehdot. Onko mies lopulta aivan sellout?

julkaistu 2010-06-04 / päivitetty 20.06. klo 20:08

KUVA 4

Mefisto
Mefisto 

KUVA 3

Mefisto
Mefisto 

KUVA 2

Klaus Maria Brandauer
Klaus Maria Brandauer 

KUVA 1

Klaus Maria Brandauer
Klaus Maria Brandauer 

Mephisto

Ohjaus István Szabó
Näyttelijät Klaus Maria Brandauer, Krystyna Janda, Ildikó Bánsági, Rolf Hoppe, György Cserhalmi, Péter Andorai, Karin Boyd, Christine Harbort, Tamás Major, Ildikó Kishonti, Mária Bisztrai, Sándor Lukács
Maa Länsi-Saksa / Unkari / Itävalta
Pituus 139 min
Ikäraja 15 vuotta
Lisätietoja IMDb
Kuvat © 1981 Hessischer Rundfunk (HR), Mafilm, Manfred Durniok Filmproduktion, Objektív Film ja Future Film.

István Szabón Mephiston (1981) loppukuvissa ollaan vankilassa. Kalterit ovat valonheittäjien keilat. Ristivalotuksessa on mies (Klaus Maria Brandauer), joka hampurilaisena vasemmistoaktivistina siirtyi Berliiniin ja kiiti siellä natsien kontrolloiman kulttuurielämän huipulle, kansallisteatterin johtajaksi ja sen vetovoimaiseksi tähdeksi.

Nyt hän on maineensa lakipisteessä. Valonheittimet seuraavat häntä yöllisellä stadionilla esimakuna kuvitellun valtakunnan taiteellisesta keskuksesta. Mutta valot eivät jätä rauhaan. Näytös muuttuu villiksi leikiksi, jossa pakoon pyrkivää vankia sokaistaan. Kohtaus ja elokuva jäätyvät miehen yläruumiiseen ja kasvoihin, joista valo on syönyt piirteet. Ne ovat muodottomat.

Mies on Hendrik Höfgen, mutta läpi elokuvan natsien korkea-arvoinen virkamies kutsuu häntä Mephistoksi, koska Höfgenin tunnetuin rooli on paholainen Faust-näytelmässä. Hampurissa nuori Höfgen on radikaali vasemmistolainen, joka näkee teatterin keinona osallistua vallankumoukseen. Hänen ideoimansa kansan teatterin on määrä olla liikkeelle paneva voima, rahvaan sähköistäjä ja heidän luoksensa tehtaista satamiin rantautuva. Kyse ei ole Neuvostoliittoon päin kumartamisesta, vaan ”sorron yöstä” nousemisesta. Ei valtiota, vaan vapautta.

Henkilöhistoria aiheuttaa kitkaa Höfgenin luodessa uraa Berliinissä. Johtava taustajännite on Saksan 30-luku ja sen tapahtumat. Ilmapiirissä on havaittavissa sen koveneminen. Juutalainen pahoinpidellään kadulle, joka kuitataan humalaisten älynväläyksenä. Natsit saavat väestön puolelleen. Radiosta ilmoitetaan päähahmojen yllätykseksi, kuinka Adolf Hitler on noussut valtaan. Osa väärästä eliitistä ymmärtää paeta Pariisiin.

Höfgen saavuttaa suursuosion, muttei absoluuttista taiteellista vapautta. Itsepuolustuksena hän hylkää menneisyyden painolastin, tukahduttaa osan ajatuksistaan. Kyse ei ole sielun myymisestä natseille menestyksen takaamiseksi, vaan suuremmasta, romanttisemmasta. Höfgen on ankkuroitu saksalaiseen maaperään, sen kieleen ja taiteisiin. Hän näkee olevansa tämän kulttuurivoiman väylä. Teatteri on ikuista, vain keskusvalta vaihtuu. Saksan teatteri tarvitsee Höfgenia.

Fasistien pyrkimykset puhdistaa kaikki ”ei-arjalainen”, etenkin kulttuuribolsevismi, saa paradoksaalisia sävyjä. Yksi tulevan valtakunnan kivijaloista on taide, mutta sen etevimmät edustajat ovat joko vangittu, sensuurin alla tai paenneet. Ylhäältä johdettu muotojäykkä taidekäsitys, jossa taiteen pitää terveesti ilmaista kansan elinvoimaisuutta, on tässä antiikin loiston kopiointia. Se panee myös kunnianhimoisen Höfgenin tanssimaan nuoralla, koska laatuesitysten takaamiseksi on siirryttävä englantilaiseen Shakespeareen. Päädytään tilanteeseen, jossa Hamlet legitimoidaan sillä, että sekin heijastelee lopulta jotain kuvitteellista saksalaista luonnetta. Niin se käy, sanoisi Vonnegut.

Valtaosa elokuvan tehovoimasta lepää Klaus Maria Brandauerin harteilla. Hänen viekas näyttelijäntyöskentelynsä on yhteneväinen hänen Mephisto-tulkintansa kanssa. Ironisesti tämän koodin avaa natsivirkamies, jonka osoittama suosio on mahdollistanut Höfgenin etenemisen huipulle. Brandauer on ennen kaikkea yllätyksellinen, kameleontti. Hänen eleitään ei voi etukäteen ennakoida.

Ajallinen rajaus vain pariin vuoteen ennen ja jälkeen Hitlerin valtaannousun on arvoituksellinen. Se herättää ajatuksia Höfgenin tulevaisuudesta. Kyse ei ole hänen selviytymisestään, siitä, kuinka hän on korvattavissa, koska sotakunnon ylläpito ja ideologinen puhtaus menevät yhden taideihmisen ylitse, vaan siitä, kuinka syvästi hän degeneroituu. Hän on jo hylännyt osan periaatteistaan, muttei täysin. Asemallaan hän on auttanut läheisiään, kuten rodullisesti ”epäpuhdasta” tummaa rakastajatarta ja puolueenviholliseksi tuomittua kollegaa.

Looginen jatko löytyy Jonathan Littellin teoksesta Hyväntahtoiset (2008). Älykkäässä suurromaanissa poikkileikataan natsi-Saksa kuljettamalla helvetin piirien läpi jo valmiiksi poikkeava ääritapaus. Ne jättävät jälkiä, mutta onko kaikki lopulta seurausta ihmisen perustavanlaatuisesta selviytymisvietistä, jonka rinnalla sivistys ja moraalikoodisto on vain ohut pintalakka?

Teksti: © 2010 Jaakko Kuitunen

Seuraa meitä

PINNALLA

Mahershala Ali ja Viggo Mortensen

Green Book

| 18.01.

Hassu, siirappinen tie-elokuva rasismin voittamisesta ei ole erityisen hyvä konsepti, mutta Oscar-voittaja se on.

Lue lisää »
KiKi Layne ja Stephan James

If Beale Street Could Talk

| 13.02.

Harlemin runollisessa sielunmessussa rakkaus ei suojele rakenteelliselta rasismilta.

Lue lisää »
Annihilation, Natalie Portman

Vuoden parhaat 2018

| ELOKUVAVUOSI | 22.02.

Oscareiden aikaan on kätevää muistella viime vuoden parhaita elokuvia ja sarjoja.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

Saoirse Ronan

Kaksi kuningatarta

| 31.01.

Kaksi kuningatarta, yksi saari, sama viesti: pää poikki, faktoista viis! Robbie ja Ronan ylevöittävät tunkkaista periodidraamaa.

Lue lisää »
KiKi Layne ja Stephan James

If Beale Street Could Talk

| 13.02.

Harlemin runollisessa sielunmessussa rakkaus ei suojele rakenteelliselta rasismilta.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

Saoirse Ronan ja Billy Howle

Rannalla

| DVD | 01.02.

Jo Pink Floyd sen tiesi: Ripustautuminen hiljaiseen epätoivoon on englantilainen tapa.

Lue lisää »
Laura Birn ja Tommi Korpela

Tyhjiö

| DVD | 01.02.

Tyhjiö on hilpeä viilto nykypäivän suomalaisen viihdekulttuurieliitin kantapäihin.

Lue lisää »
John David Washington ja Adam Driver

BlacKKKlansman

| Blu-ray | 01.02.

Spike Leen Oscar-ehdokkaaksi nostettu musta komedia kommentoi rasistisen vihan nykytilaa.

Lue lisää »

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2019
ISSN 1798-7202