Mamma Roma

Mamma Roma (1962)

| DVD
  • 4

Kiistellyn italialaisen intellektuellin Pier Paolo Pasolinin läpimurtotyössä prostituoitu yrittää kasvattaa pojastansa kunniallista ihmistä.

julkaistu 2009-11-01 / päivitetty 15.07. klo 19:07

KUVA 4

Mamma Roma
Mamma Roma 

KUVA 3

Mamma Roma
Mamma Roma 

KUVA 2

Mamma Roma
Mamma Roma 

KUVA 1

Mamma Roma
Mamma Roma 

Mamma Roma

Ohjaus Pier Paolo Pasolini
Näyttelijät Anna Magnani, Ettore Garofolo, Franco Citti, Silvana Corsini, Luisa Loiano, Paolo Volponi, Luciano Gonini
Maa Italia
Pituus 102 min
Lisätietoja IMDb
Kuvat © 1962 Arco Film ja Atlantic Film.
  • Kuva 4
  • Ääni 3
  • <li><span class="arvot">Ekstrat</span> <span class="pisteet p00-5">00</span></li> <li><a href="#levytiedot">Lisää alla</a></li>

DVD

Arvio on osa laajempaa Pasolini-sarjaa. Katso tarkemmin täältä.

Kuten useat intellektuellit/kulttuurin moniottelijat, myös italialainen Pier Paolo Pasolini (1938–1973) oli eläessään (ja myös kuolemansa jälkeen) ristiriitainen ja pahennusta herättävä hahmo.

Hän oli yhtäältä homoseksuaali ja kommunisti, mutta käytti neorealistiseen traditioon kytkeytyvissä ohjaustöissään kristillistä merkkikuvastoa. Usein viitataan esimerkiksi siihen, kuinka tämä perintö elää länsimaisessa taiteessa. Helppo ymmärtää. Italian, renessanssin kehdon, kulttuurimenneisyys on tällä saralla loistokas.

Kaaren voi piirtää Pasolinin toisen kokopitkän Mamma Roman (1962) ja hänen viimeiseksi jääneen Salò – Sodoman 120 päivän (1975) välille. Mamma Roman taiteellisesti kunnianhimoisimmassa kohdassa sen päähahmo, keski-ikäinen prostituoitu Mamma Roma (Anna Magnani) kävelee yöllisellä kadulla.

Kohtaus on purkitettu yhdellä otolla. Kävellessä eteen sattuvat asiakkaat ja kollegat vaihtuvat, mutta Mamma jatkaa tarinointia: Teini-ikäisenä hänet yritettiin naittaa elämänsä ehtoopuolelle ehtineen rikkaan fasistin kanssa, mutta nainen pakeni kaduille.

Hyppy Salòn, joka on markiisi de Saden pienoisromaanin moderni filmatisointi, tapahtumiin. Kaikkivaltiaat fasistit ovat kaapanneet tyttöjä ja poikia kartanoon. Seuraavissa rappion olympialaissa heidän ihmisarvoaan riistetään, häpäistään ja poljetaan mitä nokkelimmin eri tavoin.

Maailmanlopun pidoissa päästään avioliittoon saakka, kun morsiuspukuun puetulle sulhaselle syötetään häähakkuna ihmisen ulostetta. Se on Pasolinin protesti kiihkomaterialismille, koko elokuva on hyökkäys.

Mamma Roma on sympatioiltaan vasemmistolainen/kommunistinen. Elokuva teroittaa yhteiskunnassa vallitsevia oloja ihmisten pahoinvoinnin syynä ja lähteenä. Hahmot eivät edusta hyvinvoivaa ja säntillistä keskiluokkaa, vaan marginaaliin kasautuneita huoria, parittajia ja pikkurikollisia — hekin marxilaisessa luennassa ihmisiä hädässä.

Tämä on neorealistista perinnettä. Diktaattori Mussolinin aikana italialainen elokuvateollisuus pöhöttyi. Elokuvat eivät kuvanneet todellisuutta, vaan taide toimi hallinnon propagandamyllynä. Historiallisissa epookeissa palattiin oppikirjamaisesti kuvitteelliselle kultaiselle aikakaudelle, jonka loiston äärinationalistinen valtio yritti uudelleen saavuttaa. Kun toinen maailmansota päättyi (Italian kohdalla monenkirjavasti) ja hallinnon ote elokuvasta lipesi, syntyi neorealismi.

Epäoikeudenmukaisuus näkyy Mamma Roman ahdingossa. Yrittäessään jättää huoraamisen (ja sosiaalisen stigman, häpeän) taaksensa hän hankkii vihanneskojun elättääkseen itsensä ja poikansa Ettoren. Äiti on huolissaan. Hän on valmis tekemään kaikkensa, jotta Ettoresta ei kasvaisi rikollista kuin isästään.

Pojalle kiristämällä hankittu työpaikka ravintolassa ja mopedi eivät kuitenkaan tepsi. Ettore kokee koulunkäynnin vain aiheuttavan päänsärkyä. Hän on iskenyt silmänsä naiseen, jonka kerrotaan maanneen koko kaupungin kanssa. Äiti ei tykkää.

Mamma Roma esittää kysymyksen, johon sotienjälkeinen hyvinvointivaltio on yrittänyt vastata. Kenen on vika, että Ettoren isästä tuli kriminaali, kun hänen koko sukunsa suistui köyhyyttään ulos kaidalta tieltä? Ja monenteenko sukupolveen tämä kirous vaikuttaa?

Tulevaisuus saa ikävän deterministisen sävyn myös siinä, kun Mamman parittaja saapuu kaupunkiin ja alkaa kiristää tältä rahaa. Muutosta on mahdoton tehdä. Menneisyyden syyttävät haamut kulkevat perässä.

Kauniisti mustavalkoisesti kuvattu Mamma Roma kertoo herkkyydellä niiden ihmisten tarinaa, joiden väärät elämänvalinnat on niin usein tapana kuitata yksilön omalla heikkoudella. Maassa makaavaan potkiminen ei kai ole edes sadismia, vaan seurausta vallitsevasta vainoharhaisuuden tilasta. Pitää varmuuden vuoksi vetää toista lättyyn. Niin hänkin tekisi, jos asemat vaihtuisivat.

Kun Roberto Savianon reportaasikirjassa Gomorra. Mafian valtakunta (2006/2007; elokuva 2008) matkataan Pasolinin haudalle itkemään kadulle teloitettuja ystäviä, se ei ole ihme. Joillekin Pasolini oli kuin Jeesus.

DVD: Atlantic Filmin suomalainen DVD-julkaisu on teknisesti hyvä. Mustavalkokuva (l.85:1 anamorfinen) ei ole paras mahdollinen, mutta selkeiden kulumien/roskien poissaolo kertoo, että se on remasteroitu. Ääniraitana on 2.0 italia. Se kuulostaa jälkikäteen dubatulta, mikä on yleistä tämän periodin elokuvien kanssa; ne kuvattiin pienellä budjetilla, julkisilla paikoilla ja ihmisvilinän keskellä. Ei sisällä lisämateriaalia.

Julkaisu on osa Atlantic Filmin kokoelmaa Pier Paolo Pasolini Collection. Se sisältää viisi elokuvaa: Mamma Roma (1962), Decamerone (1971), Canterburyn tarinoita (1972), Tuhat ja yksi yötä (1974) ja Salò – Sodoman 120 päivää (1975).

Teksti: © 2009 Jaakko Kuitunen

Seuraa meitä

PINNALLA

Mahershala Ali ja Viggo Mortensen

Green Book

| 18.01.

Hassu, siirappinen tie-elokuva rasismin voittamisesta ei ole erityisen hyvä konsepti.

Lue lisää »
Clint Eastwood

The Mule

| 15.01.

Uusi alku vai viimeinen suora? Menneen maailman haurastunut hortonomi vaihtaa vararikossa puutarhapuolelta huumehommiin.

Lue lisää »
Lily Franky ja Kairi Jyo

Shoplifters - perhesalaisuuksia

| 27.12.

Varasteleva perhe pysyy yhdessä – japanilainen löytöperhedraama rikoksesta ja rakkaudesta kukoistaa kutsuvassa kurjuudessa.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

Matthias Schoenaerts ja Léa Seydoux

Kursk

| 14.12.

Sukellusveneonnettomuuden uhreja ja omaisia muistavassa tuomionluvussa syytettyinä seisovat sydämettömät sedät.

Lue lisää »
Michael B. Jordan ja Sylvester Stallone

Creed II

| 28.11.

Läski tummuu ja sydän turpoaa uuden sukupolven Rocky/Drago-revanssissa isien korkeammaksi kunniaksi.

Lue lisää »
Taron Egerton

Robin Hood

| 05.12.

Sherwoodin populistisankarin pointiton ja ponneton päivitys luokkapetturi-poikabändiläiseksi ryövää katsojan aikaa ja rahaa.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

Saksanhirvet

Kosketuksissa

| DVD | 08.12.

Metafyysinen rakkaustarina teurastamossa ja unissa toisiaan etsivistä sieluista dominoi Berliinin elokuvajuhlia vuonna 2017.

Lue lisää »
Kurt Russell

The Christmas Chronicles

| Netflix | 10.12.

Ho ho ho ja hehkuviiniä pullo! Kurt Russellin valkoparta cowboy-ukki palauttaa uskon jouluun hyperglykeemisessä sesonkiseikkailussa.

Lue lisää »
Satu Silvo on Lumikungatar

Lumikuningatar

| DVD | 08.12.

Päivi Hartzell sovitti Hans Christian Andersenin sadusta tarinan, joka näkee lapsuuden liikkeenä.

Lue lisää »

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2019
ISSN 1798-7202