Lauantai-illasta sunnuntaiaamuun

Saturday Night and Sunday Morning (1960)

| DVD
  • 4

Karel Reiszin ohjaamassa, Britannian uuden aallon keskeisessä teoksessa pureudutaan nuoren kapinallisen tehdastyöläisen risaiseen elämään.

Rauli Karjalainen
julkaistu 2010-03-18 / päivitetty 20.06. klo 20:08

KUVA 3

Albert Finney
Albert Finney 

KUVA 2

Shirley Anne Field ja Albert Finney
Shirley Anne Field ja Albert Finney 

KUVA 1

Albert Finney ja Shirley Anne Field
Albert Finney ja Shirley Anne Field 

Lauantai-illasta sunnuntaiaamuun

Ohjaus Karel Reisz
Näyttelijät Albert Finney, Shirley Anne Field, Rachel Roberts, Hylda Baker, Norman Rossington
Maa Iso-Britannia
Pituus 85 min
Lisätietoja IMDb
Kuvat © 1960 Woodfall Film Productions ja Atlantic Film
  • Kuva 4
  • Ääni 4
  • <li><span class="arvot">Ekstrat</span> <span class="pisteet p00-5">00</span></li> <li><a href="#levytiedot">Lisää alla</a></li>

DVD

Britannian uusi aalto toi 50- ja 60- lukujen taitteessa brittiläiseen elokuvaan työväenluokan kuvauksen. Elokuvien päähenkilöt olivat usein sopeutumisvaikeuksista kärsiviä antisankareita, jotka kävivät omaa selviytymiskamppailuaan taloudellisesti haastavissa olosuhteissa. Ranskan uuden aallon tapaan elokuvat syntyivät itsenäisesti ja pienellä budjetilla. Monet suuntauksen ohjaajista olivat taustaltaan dokumentaristeja tai journalisteja, jotka olivat aiemmin 50-luvulla olleet osa ”Free Cinema” -dokumenttiliikettä. Tsekkiläissyntyisen Karel Reiszin ohjaama Lauantai-illasta sunnuntaiaamuun (1960) on yksi suuntauksen ensimmäisistä ja keskeisimmistä elokuvista.

Vanhempiensa luona asuva kevytkenkäinen nuorukainen Arthur Seaton (Albert Finney) työskentelee kuusi päivää viikossa nottinghamilaisessa tehtaassa. Viikonloppuisin hän dokailee kantakuppilassa, kuhertelee vanhemman työkaverinsa vaimon kanssa ja käy kalalla. Nuoren kapinallisen sisällä kytevä vastarinta purkautuu pieniin kepposiin, kuten naapurin vanhan rouvan kiusaamiseen. Eräänä päivänä hän ihastuu baarissa omanikäiseen tyttöön nimeltä Doreen (Shirley Anne Field). Kohta tämän jälkeen hänelle kuitenkin selviää, että työkaverin vaimo odottaa hänelle lasta. Kahden naisen välillä seilaava Arthur yrittää livistää tilanteesta vaatimalla tätä tekemään abortin.

Elokuvan tyyli yhdistää klassiseen elokuvakerrontaan dokumenttielokuvan puolelta omaksuttuja vaikutteita. Kuvauspaikat ovat usein oikeita ja lavastus realistista. Kuvapinnan harmaus korostaa ankeita yhteiskunnallisia olosuhteita, joissa henkilöt käyvät selviytymiskappailuaan. Välillä käytetään käsivaraottoja, jotka vahvistavat toden tuntua. Elokuva ei kuitenkaan rakennu brechtiläisesti katsojan tietoisuuteen vetoavien etäännytyskeinojen varaan, vaan pyrkii perinteisen draaman tapaan synnyttämään samastuttavan ja jatkuvan todellisuuden. Sujuva leikkaus tukee mukaansa vievää tunnelmaa, johon on helppo eläytyä.

Alan Sillitoen oman romaaninsa pohjalta kirjoittama käsikirjoitus on tiivis kokonaisuus. Draama lomittuu onnistuneesti kriittisiin sävyihin, eikä yhteiskunnallista aihettaan painottava teos ole liian osoitteleva. Arthurin sopeutumiskamppailun lisäksi kritiikkiä tuodaan myös pienien yksityiskohtien kautta. Esimerkiksi Arthurin isä on niin huumaantunut televisiossa pyörivistä elokuvista, ettei häntä kiinnosta enää paikalliset tapahtumat.

Aikoinaan Lauantai-illasta sunnuntaiaamuun kuohahdutti rohkeilla aiheillaan. Naimisissa olevan naisen avioliiton ulkopuolinen suhde ja abortti eivät kuuluneet tuon ajan elokuvien tyypilliseen kuvastoon. Kaiken nähneelle nykykatsojalle nämä raadolliset aiheet ovat varsin tuttuja, eikä niillä enää ole entisenkaltaista shokkiarvoa.

Albert Finney tekee vakuuttavaa työtä levottomana Arthurina. Hänestä löytyy sopiva annos testosteronia, joka tuo elokuvan kohtauksiin jännittynyttä latausta. Kahdessa kohtauksessa Arthurin alkukantaisuus saa vastapainokseen sisäisen monologin, joka lisää hahmoon sen vaatimaa syvyyttä. Tehokeino on todella toimiva, ja sitä olisi toivonut käytettävän enemmänkin. Toisaalta elokuva välttelee luultavasti varsin tietoisesti korostettua myytinrakentamista, joka tarjoaisi katsojalle vapautuksen, ja tätä kautta etäännyttäisi hänet liian kauaksi todellisista sosiaalisista olosuhteista.

Kokonaisuutena Lauantai-illasta sunnuntaiaamuun toimii hyvin. Vaikka aika onkin hionut pyöreiksi elokuvan terävimmät särmät, on se silti edelleen varsin sujuvaa katsottavaa. Arthurin sopeutumattomuudesta kuultaa ajaton hehku.

DVD: Arviokappaleen toimitti Atlantic Film. Kuva (4:3 eli täysikuva) ja ääni (Dolby Digital) ovat erittäin hyvälaatuiset. Ei sisällä lisämateriaalia.

Teksti: © 2010 Rauli Karjalainen

Seuraa meitä

PINNALLA

Laura Birn ja Tommi Korpela

Tyhjiö

| DVD | 01.02.

Tyhjiö on hilpeä viilto nykypäivän suomalaisen viihdekulttuurieliitin kantapäihin.

Lue lisää »
Satu Silvo on Lumikungatar

Lumikuningatar

| DVD | 08.12.

Päivi Hartzell sovitti Hans Christian Andersenin sadusta tarinan, joka näkee lapsuuden liikkeenä.

Lue lisää »
KiKi Layne ja Stephan James

If Beale Street Could Talk

| 13.02.

Harlemin runollisessa sielunmessussa rakkaus ei suojele rakenteelliselta rasismilta.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

LUETUIMMAT – 6KK

ENSI-ILTA

BLU-RAY & STREAM

TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2019
ISSN 1798-7202