Kohtalokkaat numerot

Drowning by Numbers (1988)

| DVD
  • 4

Kohtalokkaissa numeroissa katsojaan iskee sen henkinen ilmasto. Ihmiset ovat toisillensa pirun julmia.

julkaistu 2010-07-29 / päivitetty 20.06. klo 20:08

KUVA 4

Kohtalokkaat numerot
Kohtalokkaat numerot 

KUVA 3

Kohtalokkaat numerot
Kohtalokkaat numerot 

KUVA 2

Kohtalokkaat numerot
Kohtalokkaat numerot 

KUVA 1

Kohtalokkaat numerot
Kohtalokkaat numerot 

Kohtalokkaat numerot

Ohjaus Peter Greenaway
Näyttelijät Joan Plowright, Joely Richardson, Juliet Stevenson, Joely Richardson, Bernard Hill, Jason Edwards, Bryan Pringle
Maa Iso-Britannia / Hollanti
Pituus 118 min
Ikäraja 15 vuotta
Lisätietoja IMDb
Kuvat © 1988 Film Four International, Elsevier-Vendex Film Beheer, Allarts Production, Stimuleringsfonds Nederlandse Culturele Omroepproducties ja Atlantic Film.
  • Kuva 3
  • Ääni 3
  • <li><span class="arvot">Ekstrat</span> <span class="pisteet p00-5">00</span></li> <li><a href="#levytiedot">Lisää alla</a></li>

DVD

1.
Englannista Hollantiin asettuneen Peter Greenawayn (s. 1942) elokuvat ovat polkuja eurooppalaisen maalaustaiteen valioista koostettuun maailmaan, joka on aikalailla nyrjähtänyt. Elokuvaohjaajan sijaan hän on pikemminkin arkkitehdin hahmotuskyvyn omaava kuvataiteilija.

Greenawaylle elokuva on kuvien taidetta, minkä todellista potentiaalia ei ole ymmärretty. Tähän pohjautuu hänen esittämänsä synkkä arvio tekijöiden kyvyttömyydestä viedä elokuvaa seuraavalle tasolle, tehdä pesäeroa iänikuisiin ratkaisuihin. YouTuben video kertoo oleellisen alle puolessa minuutissa

Ambivalenssi näkyy suhteessa tarinankerrontaan. Yhtäältä hän pitää elokuvaa liian rikkaana lajina pelkille sepittäjille, toisaalta hänellä itsellään on tarve kertoa tarinoita. Esimerkiksi Greenawayn keskeinen elokuva, ellei keskeisin, Kokki, varas, vaimo ja rakastaja (1989) toimii mainiosti myös näytelmänä.

Suurimpia tyylillisiä vaikuttajia ovat flaamilaiset mestarit Jan Vermeer ja Rembrandt. Heistä jälkimmäisen maalauksesta Yövartio (1642) Greenaway on ohjannut sekä oivaltavan dokumentin (Rembrandt’s J’Accuse…!, 2008) että fiktioelokuvan (Nightwatching, 2007). Niissä taulu ja sen syntyhistoria kätkevät sisäänsä trillerin aineksia.

2.
Huiman visuaalisuuden lisäksi Kohtalokkaissa numeroissa (1988) ensimmäisenä katsojaan iskee sen henkinen ilmasto. Ihmiset ovat toisillensa pirun julmia. Toiminta on tukalaa, lähes fatalismin sävyttämää.

Pakkomielteiset leikit ja kaikki sen variaatiot bisarrista kriketista banaalien asioiden laskemiseen ovat kuin tieteellisen metodin esitystä, jolla avuttomat yrittävät avata greenawaylaista maailmankaikkeutta.

Cormac McCarthyn romaanin Blood Meridian (1985) pelin taksonomia sopii hyvin Kohtalokkaisiin numeroihin. Pelit hakeutuvat ja yrittävät jäljitellä sodan absoluuttista tilaa, jossa panoksena on kaikki, pelin ja pelaajan olemassaolo sekä koko pelin ulkopuolinen järjestys.

Juonessa on kolme Cissie-nimistä psykopaattista naista, isoäiti, äiti ja tytär. Isoäiti (Joan Plowright) hukuttaa sikailevan miehensä kylpyammeeseen, mikä innoittaa hänen tyttärensä (Juliet Stevenson) tekemään samoin. Ero on siinä, että ensimmäinen mies kuolee, koska hän on pettäjä. Jälkimmäinen kuolee, koska hän ei tyydyttänyt vaimoaan.

”Kuolema tulee aina kolmen sarjoissa”, toteaa enteellisesti kuolinsyytutkija Madgett (Bernard Hill). Hän kuittaa murhat tapaturmaisina yrittäessään päästä naiskolmikon sänkyyn. Lopulta kolmaskin kuolee. Tytär (Joely Richardson) hukuttaa aviomiehensä vain pari viikkoa häistä.

Naiset suhtautuvat kuolemaan aika rennosti, mikä on elimellinen osa mustaa komediaa. Miehet ovat niin groteskeja kaunisrakenteisiin amatsoneihin verrattuna, että tappaminen on torakan liiskausta lukuun ottamatta nuorukaisten episodia. Yhteiskunnallisen sanoman irrottaminen tästä asetelmasta tuskin on mielekästä eikä Greenaway edes muotoile sukupuolten välistä sotatilaa.

Elokuvan alussa leikit korostuvat, niitä esitellään säännöllisin väliajoin. Selvä evoluutio, vai pitäisikö sanoa entropia, on havaittavissa. Leikkien laatu muuttuu omituisempaan suuntaan. Niistä katoaa viattomuus.

Toki kuoleman kanssa flirttaillaan jo lähtökohtaisesti. Madgettin pikkuvanha älykköpoika Smutt (Jason Edwards) merkitsee luonnossa sattuvat kuolintapaukset eri väreillä niiden kuolinpäivän mukaan. Hukutuskuolemat ovat leikkiä. Myöhemmin häissä pelattavalla oudolla roolipelikriketilla on yhtymäkohtia todellisuuden kanssa.

Lopunajan peli on hirttoleikki, joka on verhottu kuolemanrangaistukseksi ja jonka laukaisija on manipuloitu syyllisyydentunto. Degeneraation tasosta kertoo se, että itsensä hirttäjä on aina voittaja, koska hän on samalla ainut pelaaja. Kilpailuasetelma on poistunut.

Raja-aidat leikkien ja todellisuuden väliltä alkavat kaatua, mutta lopetuksessa tämä suuntaus ohitetaan pelkkänä näköharhana, toimintaa ohjaavat mekaaniset lait hylätään. Naiskolmikon irtiotto rituaalien värittämästä todellisuudesta on totaalinen.

Olonsa tukalaksi kokeva Madgett antaa köydenvetokilpailun päättää, ilmoittautuako poliisille vai ei. Kisa ei kuitenkaan toimi kosmisen oikeudenmukaisuuden puntarina. Kuten pirulliset naiset toteavat, Madgett pelaa pelejä, he eivät. Heitä ei ole sääntöihin sidottu.

DVD: Elokuvan suomalaisen laitoksen on julkaissut Atlantic Film. Kuva (4:3/1.33:1 täysikuva) on hieman haaleahko. Ääniraitana on 2.0 englanti, mikä ei ole aivan optimi Greenawayn hovisäveltäjä Michael Nymanin scorelle. Ei sisällä lisämateriaalia.

Teksti: © 2010 Jaakko Kuitunen

Seuraa meitä

PINNALLA

Mahershala Ali ja Viggo Mortensen

Green Book

| 18.01.

Hassu, siirappinen tie-elokuva rasismin voittamisesta ei ole erityisen hyvä konsepti.

Lue lisää »
Clint Eastwood

The Mule

| 15.01.

Uusi alku vai viimeinen suora? Menneen maailman haurastunut hortonomi vaihtaa vararikossa puutarhapuolelta huumehommiin.

Lue lisää »
Lily Franky ja Kairi Jyo

Shoplifters - perhesalaisuuksia

| 27.12.

Varasteleva perhe pysyy yhdessä – japanilainen löytöperhedraama rikoksesta ja rakkaudesta kukoistaa kutsuvassa kurjuudessa.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

Matthias Schoenaerts ja Léa Seydoux

Kursk

| 14.12.

Sukellusveneonnettomuuden uhreja ja omaisia muistavassa tuomionluvussa syytettyinä seisovat sydämettömät sedät.

Lue lisää »
Michael B. Jordan ja Sylvester Stallone

Creed II

| 28.11.

Läski tummuu ja sydän turpoaa uuden sukupolven Rocky/Drago-revanssissa isien korkeammaksi kunniaksi.

Lue lisää »
Taron Egerton

Robin Hood

| 05.12.

Sherwoodin populistisankarin pointiton ja ponneton päivitys luokkapetturi-poikabändiläiseksi ryövää katsojan aikaa ja rahaa.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

Saksanhirvet

Kosketuksissa

| DVD | 08.12.

Metafyysinen rakkaustarina teurastamossa ja unissa toisiaan etsivistä sieluista dominoi Berliinin elokuvajuhlia vuonna 2017.

Lue lisää »
Kurt Russell

The Christmas Chronicles

| Netflix | 10.12.

Ho ho ho ja hehkuviiniä pullo! Kurt Russellin valkoparta cowboy-ukki palauttaa uskon jouluun hyperglykeemisessä sesonkiseikkailussa.

Lue lisää »
Satu Silvo on Lumikungatar

Lumikuningatar

| DVD | 08.12.

Päivi Hartzell sovitti Hans Christian Andersenin sadusta tarinan, joka näkee lapsuuden liikkeenä.

Lue lisää »

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2019
ISSN 1798-7202