Kenraali

The General (1927)

| DVD
  • 5

Mikäli järjestettäisiin äänestys kaikkien aikojen parhaasta mykkäkomediasta, olisi todennäköisiä voittajakandidaatteja ainoastaan kaksi: Charles Chaplinin Kultakuume (1925) sekä Buster Keatonin Kenraa…

Kari Glödstaf
julkaistu 2009-02-09 / päivitetty 16.03. klo 12:12

KUVA 4

Kenraali
Kenraali 

KUVA 3

Buster Keaton
Buster Keaton 

KUVA 2

Kenraali
Kenraali 

KUVA 1

Buster Keaton ja Marion Mack
Buster Keaton ja Marion Mack 

Kenraali

Ohjaus Clyde Bruckman ja Buster Keaton
Näyttelijät Buster Keaton, Marion Mack, Glen Cavender, Jim Farley, Frederick Vroom
Maa Yhdysvallat
Pituus 75 min.
Lisätietoja IMDb
Kuvat © 1927 Buster Keaton Productions Inc. ja United Artists.

DVD

Mikäli järjestettäisiin äänestys kaikkien aikojen parhaasta mykkäkomediasta, olisi todennäköisiä voittajakandidaatteja ainoastaan kaksi: Charles Chaplinin Kultakuume (1925) sekä Buster Keatonin Kenraali (1926). Vaikka molemmat lukeutuvat nykyään tekijöidensä suurten teosten joukkoon, poikkeavat niiden menestystarinat täydellisesti toisistaan. Siinä missä Kultakuume on niittänyt kunniaa aina valmistumisestaan lähtien, oli Kenraali pitkään yksi Keatonin aliarvostetuimmista elokuvista, joka alkoi kohota ansaitsemaansa menestykseen vasta vuosikymmeniä ilmestymisensä jälkeen. Sittemmin Kenraali on piipahtanut Sight & Soundin maailman parhaat elokuvat –äänestyksen kärkikymmenikössä kahdesti (1972, 1982) sekä valittu American Film Instituten sadan parhaan elokuvan joukkoon parhaana mykkäkomediana.

Aivan kuten Kultakuumekin, myös Kenraali kumpuaa todellisista tapahtumista. Vuonna 1862 ryhmä pohjoisvaltioiden sotilaita onnistui tunkeutumaan syvälle etelävaltioiden puolelle ja anastamaan heiltä veturin. Ryhmä lähti pakenemaan takaisin kohti pohjoista pyrkien aiheuttamaan mahdollisimman paljon sabotaasia. Lopulta heidät saatiin kuitenkin kiinni ja valtaosa teloitettiin. Muutamien henki säilyi, heidän joukossaan kaksikymmentäkaksivuotias korpraali William Pittenger, jonka kertomukseen elokuva perustuu.

Veturinkuljettaja Johnnie Grayn (Keaton itse) elämässä on kaksi rakkautta, veturinsa Kenraali sekä tyttönen nimeltään Annabelle Lee (Marion Mack). Sisällissodan syttyessä jokainen kynnelle kykenevä päättää liittyä armeijaan, niin myös Johnnie. Häntä ei kuitenkaan kelpuuteta rintamalle, sillä värvääjät pitävät häntä hyödyllisempänä veturinkuljettajan toimessaan. Väärinkäsityksen vuoksi Annabelle ilmoittaa hylkäävänsä Johnnien, sillä hän pitää tätä pelkurina.

Vuosi kuluu ja Johnnie jatkaa työtään veturinkuljettajana. Eräänä päivänä joukko pohjoisvaltioiden sotilaita anastaa Kenraalin, jolloin Johnnie lähtee raivokkaaseen takaa-ajoon, autuaan tietämättömänä veturissa vankina olevasta Annabellesta.

Kenraali on Buster Keatonin elokuvaksi hieman epätyypillinen. Se ei ole yhtä vauhdikas ja gag-täyteinen komedia kuin hänen elokuvansa yleensä, vaan kokonaisuus on huomattavasti hillitympi ja draamaan painottuva. Siitä puuttuvat tyystin monille tähden elokuville tyypilliset, paikoin silmiin pistävät latteudet, jotka usein heikentävät lopputulosta melkoisesti. Kenraalissa ei ole yhtään turhaa gagia eikä ainoatakaan turhaa kohtausta, joilla tarinaa kuljetettaisiin keinotekoisesti eteenpäin. Kokonaisuutena Kenraali on Keatonin ehein ja täydellisimmäksi hiottu elokuva.

Paitsi valloittava komedia, Kenraali on myös hienoimpia koskaan tehtyjä sisällissotaa käsitteleviä elokuvia. Sisällissota ei ollut aiheena vähäinen, varsinkin kun D. W. Griffithin Kansakunnan syntyä (1915) pidettiin edelleen aihetta käsittelevien elokuvien kiistattomana valtiaana. Siitä huolimatta Keaton alkoi rakentaa elokuvaansa samanlaisella intensiteetillä kuin Griffith kaksitoista vuotta aiemmin. Saavuttaakseen haluamansa tason Keaton työryhmineen kävi läpi suuren joukon sisällissotadokumentteja ja sotakirjallisuutta, tutkiskeli Matthew Bradyn kuuluisia valokuvia ja luki sodan kokeneiden muistelmia. Itse elokuvaan kiinnitettiin satoja avustajia ja tähti meni jopa niin pitkälle, että hän hankki elokuvaansa varten kolme sisällissodan aikaista, edelleenkin käytössä ollutta veturia, joista yksi tuhottiin sen astisen elokuvahistorian kalleimmassa kohtauksessa.

Kenraali erottuu kahdesta muusta kuuluisasta sisällissotaelokuvasta (Kansakunnan synty, Tuulen viemää, 1939) selkeästi erilaisen lähestymistapansa vuoksi. Suurimpana erona on luonnollisesti se, että Keaton rakensi elokuvansa todellisen tapahtuman varaan, kun taas toiset sisällissotakuvaukset ammensivat maailmansa sepitteellisistä romaaneista. Toinen huomionarvoinen seikka on, että siinä missä Kansakunnan synty käsittelee koko sisällissotaa siihen johtaneine tapahtumineen ja jälkiseurauksineen ja Tuulen viemää – Scarlett O’Haran keskeisestä asemasta huolimatta – tarkastelee sotaa koko etelävaltioiden näkökannasta, kertoo Kenraali yhden ihmisen muutamasta päivästä sodan melskeessä. Keatonin lähestymistapa on tästä johtuen edellä mainittuja humaanimpi ja todentuntuisempi.

Keaton oletti Kenraalin muodostuvan uransa kirkkaimmaksi kruunuksi, mutta toisin kävi. Niin kriitikot kuin maksava yleisökin suhtautuivat siihen nihkeästi ja elokuvasta tuli täydellinen mahalasku. Kenraalia arvosteltiin paitsi komiikan puutteesta myös siitä, että tähti oli tehnyt pilaa vakavasta aiheesta – sisällissota oli vielä liian tuoreessa muistissa. Näin vuosikymmenten jälkeen Kenraalin saama kritiikki tuntuu täysin käsittämättömältä, siksi vahva ja tasapainoinen Keatonin mestariteos on.

teksti: © 2005 Kari Glödstaf

Dvd: The Chaplin Collectionista vastannut mk2 on tehnyt jälleen erinomaista työtä, sillä Kenraali ei ole milloinkaan näyttänyt yhtä hyvältä kuin tässä vuonna 2005 julkaistussa painoksessa. Kuva on ikäisekseen todella hyvälaatuinen ja mikäli joku katsoja tuntee tarvetta valittaa kuvan hienoisesta tummuudesta tai vähäisestä rakeisuudesta, kannattaa hänen tarkistaa asenteensa vanhoja elokuvia kohtaan. Tämän paremmaksi ei Kenraalia todennäköisesti saada milloinkaan. Kuva on mustavalkoinen, eli aiemmista versioista tuttuja sävytyksiä ei elokuvasta löydy.

Kenraalin ääniraita on miksattu 5.1 muotoon ja se kuuluu erinomaisesti läpi elokuvan. Tilan tuntu syntyy hyvin ja kaikki kaiuttimet saavat osansa säestyksestä, josta huolehtii Joe Hisaishi, mm. monen Takeshi Kitanon elokuvan musiikeista vastaava japanilaismestari. Hisaishin säestys on vuodelta 2004. Elokuvan voi toki katsoa myös Robert Israelin vuoden 1995 säestysraidan kera.

Myös lisämateriaalin luulisi tyydyttävän elokuvan ystäviä. Sitä on nimittäin runsaasti ja se on varsin laadukasta, joskaan jonkinlainen elokuvaa käsittelevä dokumentti ei olisi ollut pahitteeksi. Kahden levyn julkaisu on jaettu tyypillisesti siten, että valtaosa lisämateriaalista on sijoitettu omalle levylleen. Mukana on erilaisia dokumentteja, lyhytelokuvia, kuvausmateriaalia sekä 24 sivuinen vihkonen.

Seuraa meitä

PINNALLA

Ryan Gosling

Ensimmäisenä Kuussa

Samu Oksanen | 11.10.

Suru sinkoaa Neil Armstrongin historialliselle kuulennolle juhlitun sankarin sädekehän karistavassa avaruusdraamassa.

Lue lisää »
Nuri Bilge Ceylanin Under the Pear Tree

Rakkautta & Anarkiaa 2018

Aleksi Salonen | FESTIVAALI | 24.09.

Festivaalikattauksessa poimintoja Suomen suurimmalta, syyskuussa järjestetyltä elokuvafestivaalilta.

Lue lisää »
Constance Wu ja Awkwafina

Crazy Rich Asians

Samu Oksanen | 26.09.

Sosiokulttuurinen cause célèbre Singaporen dekadentista kerskakermasta huumaa romanttisella luksushömpällä.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

Saoirse Ronan ja Billy Howle

Rannalla

Samu Oksanen | 29.08.

Jo Pink Floyd sen tiesi: Ripustautuminen hiljaiseen epätoivoon on englantilainen tapa.

Lue lisää »
Anna Kendrick ja Blake Lively

Missä on Emily?

Kreeta Korhola | 19.09.

Designer-korkojen kopina enteilee vaaraa vetävässä trillerissä, joka tarkastelee naiseuden representaatioita kriittisen satiirisesti.

Lue lisää »
Jeff Harlan ja Jennifer Garner

Peppermint

Kreeta Korhola | 20.09.

Entiseen loistoonsa palannut toimintatähti Jennifer Garner kylvää vigilante-oikeutta leijonaemon raivolla.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

Seuraa meitä

Seuraa Filmgoeria Facebookissa
Seuraa Filmgoeria Twitterissä
Tilaa Filmgoerin sisältö RSS-syötteenä
Tsekkaa myös toimituksen leikekirja
Filmgoer Youtubessa
TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2018
ISSN 1798-7202