Kellopeliappelsiini

A Clockwork Orange (1971)

  • 4

Stanley Kubrickin kiistelty Kellopeliappelsiini on ulkoisesti tyylitelty, sisällöltään ajaton kertomus väkivallasta. Pääosassa loistava Malcolm McDowell.

Kari Glödstaf
julkaistu 2009-07-06 / päivitetty 26.10. klo 18:06

KUVA 4

Alexille tarjotaan valkokangasväkivaltaa
Alexille tarjotaan valkokangasväkivaltaa 

KUVA 3

Kellopeliappelsiini
Kellopeliappelsiini 

KUVA 2

Malcolm McDowell
Malcolm McDowell 

KUVA 1

Kellopeliappelsiini
Kellopeliappelsiini 

Kellopeliappelsiini

Ohjaus Stanley Kubrick
Näyttelijät Malcolm McDowell, Patrick Magee, Michael Bates, Adrienne Corri, Carl Duering, Warren Clarke, James Marcus
Maa Iso-Britannia / Yhdysvallat
Pituus 130 min
Lisätietoja IMDb
Kuvat © 1971 Warner Bros. Pictures, Hawks Films

Stanley Kubrickin ihailluimpiin ja kehutuimpiin teoksiin lukeutuva, Anthony Burgessin samannimiseen romaaniin (1962) perustuva Kellopeliappelsiini (A Clockwork Orange, 1971) oli ilmestymisvuotensa kohutuimpia elokuvia. Eikä pelkästään positiivisessa mielessä, sillä Kubrickin teos sai suursuosion ohella osakseen myös runsaasti kritiikkiä ja paheksuntaa. Se myös innoitti ihmisiä väkivaltaisuuksiin ja johti lopulta siihen, että Kubrick veti elokuvan pois englantilaisista teattereista eikä sitä esitetty saarivaltakunnassa julkisesti ennen ohjaajan kuolemaa (1999). Paheksunnasta huolimatta Kellopeliappelsiini oli myös monen kriitikon mieleen ja elokuva saikin mm. neljä Oscar-ehdokkuutta, joista se ei tosin voittanut ainoatakaan.

Jonnekin määrittelemättömään tulevaisuuteen sijoittuvan Kellopeliappelsiinin päähenkilö ja kertoja on vakavaraisen perheen ainoa vesa Alexander DeLarge (loistava Malcolm McDowell). Alex ei ole kiinnostunut sen enempää opiskelusta kuin työssä käymisestäkään, vaan mieluiten hän viettää aikaansa kolmen huligaaniystävänsä seurassa tapellen, ryöstellen ja yleistä sekasortoa kylväen. Lopulta Alex menee toimissaan liian pitkälle ja hänestä tulee uuden, psyyken järkyttämiseen perustuvan parannuskeinon koekaniini.

Kubrickin teoksen saama vastaanotto ei tunnu näin jälkikäteen yllättävältä, sillä kuvaus vastuutonta elämää viettävästä kaveriporukasta on vielä tänäänkin kylmäävä – ja mikä pahinta, aivan samankaltainen meininki tuntuu olevan vallalla nykyäänkin. Silmitön ja tunteeton väkivalta elää ja voi hyvin meidänkin ajassamme, siitä esimerkkiä näyttää vaikkapa Michael Haneken Funny Games (1997). Vaikka aika onkin kohdellut Kellopeliappelsiinia siedettävästi, ei se pysty enää shokeeraamaan, mutta Michael Powellin Peeping Tomista (1960) järkyttyneille brittikatsojille Kellopeliappelsiinin ultraväkivalta on varmasti ollut melkoinen moukarinisku.

Kellopeliappelsiinia syytettiin väkivallan ihannoimisesta, mutta tosiasiassa elokuvassa on kyse aivan muusta ja se antaakin katsojalle koko joukon kysymyksiä pohdittavaksi. Kuinka yhteiskunnan tulisi suhtautua Alexin kaltaiseen, mistään kiinnostumattomaan sosiopaattiin? Tulisiko hänet parantaa ja jos tulisi, millaisia keinoja olisi käytettävä? Voiko tällaista henkilöä ylipäätään parantaa vai onko koko kriminaaliohjelma vain kulloinkin vallassa olevien päättäjien poliittista peliä? Missä vaiheessa yhteiskunta kiinnittää huomionsa syihin eikä ainoastaan seurauksiin? Sekä lopulta: kumpi onkaan raakalaismaisempaa, Alexin silmittömät väkivallanteot vai yhteiskunnan rikollisilla testaamat parannuskeinot? Kellopeliappelsiini käy jatkuvaa vuoropuhelua katsojan kanssa sortumatta kuitenkaan yksiselitteisiin ratkaisumalleihin.

Elokuvan voima on niin sen sisällöllisessä kuin ulkoisessakin ajattomuudessa, mutta samalla Kubrickin viileän analyyttisestä esittämistavasta muodostuu myös Kellopeliappelsiinin kompastuskivi. Yksikään tarinan henkilöistä ei vaikuta sen enempää inhimilliseltä kuin sympaattiseltakaan, joten heihin tai heidän tekemisiinsä ei muodostu minkäänlaista sidettä. Alexin elämä rikoksineen ja paranemisineen on aivan yhtä yhdentekevää, samoin se, mikä onkaan lopulta hänen kohtalonsa. Kubrickin tyyli on varmasti ollut tietoinen valinta, mutta itse olisin kaivannut Kellopeliappelsiiniin edes hitusen inhimillistä väreilyä.

Teksti: © 2009 Kari Glödstaf

Seuraa meitä

PINNALLA

Rooney Mara, Michael Fassbender ja Ryan Gosling

Song to Song

Aleksi Salonen | 27.04.

Malickin on sanottu menettäneen otteensa, mutta oikeastaan Song to Song on aivan kelvollinen huitaisu.

Lue lisää »
To the Wonder

Maailma Terrence Malickin kameran läpi

Jussi Toivola | ARTIKKELI | 06.05.

Uuden Malick-ensi-illan kunniaksi on ajankohtaista juhlistaa mestariohjaajan uraa, ja katsastaa mitä tuleman pitää.

Lue lisää »
Julian Dennison ja Sam Neill

Hunt for the Wilderpeople

Kreeta Korhola | Blu-ray | 20.04.

Vähälle huomiolle jäänyt uusi-seelantilaishelmi on yksi viime vuoden parhaista elokuvista.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

Hugh Jackman

Logan

Kreeta Korhola | 02.03.

Wolverinen joutsenlaulu on paitsi paras X-Men-elokuva, myös vahvin Marvel-filmatisointi.

Lue lisää »
Janelle Monáe, Taraji P. Henson ja Octavia Spencer

Hidden Figures - varjoon jääneet

Kreeta Korhola | 06.03.

Kaunis ylistyslaulu kolmelle afrikkalais-amerikkalaiselle naiselle, joiden nerokkuus auttoi Yhdysvaltoja pääsemään avaruuteen.

Lue lisää »
Kong: Pääkallosaari

Kong: Pääkallosaari

Kreeta Korhola | 08.03.

King Kongin tarpeeton uudelleenkäynnistys on kerronnallisesti sieluton, mutta visuaalisesti vertaansa vailla.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

Doctor Strange ja kaleidoskooppinen näkymä.

Doctor Strange

Aleksi Salonen | Blu-ray | 30.03.

Marvel-soppa on liian sakeaa uusille mausteille. Doctor Stange on parhaimmillaan, kun se pyrkii omilleen.

Lue lisää »
Ben Affleck

The Accountant

Aleksi Salonen | Blu-ray | 30.03.

Ben Affleck on superautisti, joka hoitaa rikollisten kirjanpidon, kunnes liittovaltion tutkinta ajaa laillisuuksien ja todellisten onge…

Lue lisää »
Julian Dennison ja Sam Neill

Hunt for the Wilderpeople

Kreeta Korhola | Blu-ray | 20.04.

Vähälle huomiolle jäänyt uusi-seelantilaishelmi on yksi viime vuoden parhaista elokuvista.

Lue lisää »

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

Seuraa meitä

Seuraa Filmgoeria Facebookissa
Seuraa Filmgoeria Twitterissä
Tilaa Filmgoerin sisältö RSS-syötteenä
Tsekkaa myös toimituksen leikekirja
Filmgoer Youtubessa
TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.

PARASTA JUURI NYT


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Jouko Luhtala, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2017
ISSN 1798-7202