Kaspar Hauserin tapaus

Jeder für sich und Gott gegen alle (1974)

| DVD
  • 4

Elokuva on Werner Herzogia omimmillaan. Se sijoittuu 1900-luvun ulkopuolelle; sen tutkimuksellinen kohde on ihmisyyden yksinkertaisia lokerointeja haastava ”luonnonoikku”.

julkaistu 2011-09-30 / päivitetty 22.08. klo 17:05

KUVA 4

Kaspar Hauserin tapaus
Kaspar Hauserin tapaus 

KUVA 3

Kaspar Hauserin tapaus
Kaspar Hauserin tapaus 

KUVA 2

Kaspar Hauserin tapaus
Kaspar Hauserin tapaus 

KUVA 1

Kaspar Hauserin tapaus
Kaspar Hauserin tapaus 

Kaspar Hauserin tapaus

Ohjaus Werner Herzog
Näyttelijät Bruno S., Walter Ladengast, Brigitte Mira
Maa Länsi-Saksa
Pituus 110 min
Ikäraja 11 vuotta
Lisätietoja IMDb / Kuvien ©

DVD

Kaspar Hauserin tapaus on Werner Herzogia omimmillaan. Se sijoittuu ajallisesti 1900-luvun ulkopuolelle. Sen tutkimuksellinen kohde on ihmisen ja ihmisyyden yksinkertaisia lokerointeja haastava ”luonnonoikku”. Ja sen päänäyttelijä Bruno Schleinstein oli eläessään melkein yhtä eksentrinen ja traaginen kuin esittämänsä hahmo.

Henkisesti elokuva kuuluu mikrohistorialliseen perinteeseen. ”Outo tyyppi” Kaspar Hauser toimii kuin camera obscura, yhden ihmisen kautta heijastuu suurempi kuva yhteiskunnasta. Toisin sanoen se, miten häneen suhtaudutaan, paljastaa jotain oleellista.

1820-luvun Saksa. Nuori mies (Schleinstein) on elänyt koko tähänastisen elämänsä lukittuna kellariin. Paikalle saapuva ottoisä opettaa miehen hieman kävelemään, tuhrimaan jotain paperille, toistamaan paria sanaa, ja vie hänet kaupunkiin. Torille jätetyn miehen kädessä on tilanteen selvittävä kirje. Hänen nimensä on Kaspar Hauser.

Elokuva seuraa parin vuoden ajan Hauseria tutustumassa uuteen ja ihmeelliseen. Elämän perustaidot puhetaidosta liikkumiseen täytyy oppia ensi kertaa. Aikuinen hän on vain näennäisesti, oikeastaan ei edes lapsikaan.

Kaspar painiskelee filosofian peruskysymysten äärellä: mitä on aika, tila, liike, logiikka, todellisuus. Ihmisten keskuuteen tuleminen, ei siihen kasvaminen, herkistää hänet näkemään ja kyseenalaistamaan vallitsevia käytäntöjä. Miksi naiset istuvat kotona? Eli: Miksi he eivät ole enemmän julkisessa sfäärissä?

Kirkonmiesten kanssa kahvipöydässä painotus on tabula rasa, maailma piirtää mielen kuin taulun, kun hän ei voi käsittää jumalan olemassaoloa. Se ei käynyt mielessäkään kellarissa, jumalasta hän kuuli vasta ulos päästyään. Ensimmäinen todella syvä tunne koetaan, kun sylissä pidetään vauvaa.

Elokuvaa voi katsoa rousseaulaisesta näkökulmasta. Kellarissa Kaspar ei osaa kaivata, hän ei tiedä muun maailman olemassaolosta, hän ei näe edes unia. Hän vain ”on”, niin kuin ihminen luonnontilassa ”on”. Ihmisten pariin astuttua hän alkaa oireilla, koska ”ihminen on susi”, niin pikkusieluinen ja ikävä lajitoverilleen.

Ehkä yllättäen Hauser ei päädy suoraa päätä silmittömän hyväksikäytön uhriksi. Häneen kohdistuva mielenkiinto ja halu auttaa ovat usein pyyteetöntä. Kohtaukset ensimmäisessä ”isäntäperheessä” kertovat tästä ainutlaatuisesta siteestä.

Kerran hänet laitetaan sirkukseen volttia heittävän karhun ja kääpiökuninkaan vierelle vetonaulaksi, mutta tämäkin episodi jää lyhyeen. Hänestä tulee varakkaan miehen suojatti, melkein englantilaisen hovin oma, mutta elokuva jonkinlaisena Jeesus-tarinan sovelluksena ei ole hahmolleen onnellinen.

Tarinasta välittyy ymmärrys luomakunnan moninaisuutta kohtaan. Edesmennyt Bruno, jota Herzog piti elokuviensa näyttelijöistä suurimpana, on aidosti ihminen, jolle ei toivo pahaa. Hän ei ollut näyttelijä, hän esiintyi vain muutamassa elokuvassa, joista tärkeimmät ovat tämä ja tätä seurannut Stroszek.

Bruno oli katusoittaja ja trukkikuski ja kuvataiteilija, eksentrikko, joka Klaus Kinskin tavoin vietti aikaa erinäisiin laitoksiin lukittuna. Siksi rooli tuntuu luontevalta, hänkin oli ikuinen ulkopuolinen, ”oikeaan maailmaan” vasta aikuisena päästetty.

Ja ulkopuolinen taitaa olla Herzogkin. Hän kasvoi syrjäisessä baijerilaisessa kylässä, näki ensimmäisen elokuvansa melko myöhään, soitti puhelimella ensimmäisen kerran vasta 17-vuotiaana ja liikkuu yhä mieluiten kävellen.

DVD: Elokuvan suomalaisen laitoksen on julkaissut Atlantic Film osana kolmen Herzog-elokuvan pakettia “Herzog Collection 1” (vko 32/2011). Kuva on kohtuullinen, ääniraita mono saksa. Lisämateriaalina on Herzogin kommenttiraita (englanti, mono). Katso tarkemmin pakkaamattomat kuvakaappaukset: kuva 1, kuva 2, kuva 3, kuva 4 ja kuva 5.

Teksti: © 2011 Jaakko Kuitunen

Seuraa meitä

PINNALLA

Ryan Gosling

Ensimmäisenä Kuussa

Samu Oksanen | 11.10.

Suru sinkoaa Neil Armstrongin historialliselle kuulennolle juhlitun sankarin sädekehän karistavassa avaruusdraamassa.

Lue lisää »
Nuri Bilge Ceylanin Under the Pear Tree

Rakkautta & Anarkiaa 2018

Aleksi Salonen | FESTIVAALI | 24.09.

Festivaalikattauksessa poimintoja Suomen suurimmalta, syyskuussa järjestetyltä elokuvafestivaalilta.

Lue lisää »
Constance Wu ja Awkwafina

Crazy Rich Asians

Samu Oksanen | 26.09.

Sosiokulttuurinen cause célèbre Singaporen dekadentista kerskakermasta huumaa romanttisella luksushömpällä.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

Saoirse Ronan ja Billy Howle

Rannalla

Samu Oksanen | 29.08.

Jo Pink Floyd sen tiesi: Ripustautuminen hiljaiseen epätoivoon on englantilainen tapa.

Lue lisää »
Anna Kendrick ja Blake Lively

Missä on Emily?

Kreeta Korhola | 19.09.

Designer-korkojen kopina enteilee vaaraa vetävässä trillerissä, joka tarkastelee naiseuden representaatioita kriittisen satiirisesti.

Lue lisää »
Jeff Harlan ja Jennifer Garner

Peppermint

Kreeta Korhola | 20.09.

Entiseen loistoonsa palannut toimintatähti Jennifer Garner kylvää vigilante-oikeutta leijonaemon raivolla.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

Seuraa meitä

Seuraa Filmgoeria Facebookissa
Seuraa Filmgoeria Twitterissä
Tilaa Filmgoerin sisältö RSS-syötteenä
Tsekkaa myös toimituksen leikekirja
Filmgoer Youtubessa
TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2018
ISSN 1798-7202