Auringonnousu

Sunrise: A Song of Two Humans (1927)

  • 5

Kaikkien aikojen kauneimpien elokuvien joukkoon lukeutuva Auringonnousu on “Laulu miehestä ja naisesta voi sijoittua minne tahansa ja mille hyvänsä aikakaudelle”. Saksalaismestari F. W. Murnaun ensimm…

Kari Glödstaf
julkaistu 2009-01-03 / päivitetty 13.03. klo 15:03

KUVA 4

George O'Brien, Janet Gaynor
George O'Brien, Janet Gaynor 

KUVA 3

George O'Brien, Janet Gaynor
George O'Brien, Janet Gaynor 

KUVA 2

George O'Brien, Janet Gaynor
George O'Brien, Janet Gaynor 

KUVA 1

George O'Brien, Margaret Livingston
George O'Brien, Margaret Livingston 

Auringonnousu

Ohjaus F. W. Murnau
Näyttelijät George O'Brien, Janet Gaynor, Bodil Rosing, Margaret Livingston
Maa Yhdysvallat
Pituus 91 min.
Lisätietoja IMDb
Kuvat © 1927 Fox Film Corporation.

“Auringonnousu on tarina kahdesta ihmisestä. Laulu miehestä ja naisesta voi sijoittua minne tahansa ja mille hyvänsä aikakaudelle. Kaikkialla, missä aurinko nousee ja laskee, kaupungin vilskeessä ja maaseudun raikkaudessa, elämä on paljolti samaa: joskus katkeraa, joskus suloista, kyyneleitä ja naurua, syntiä ja anteeksiantoa.”

“Maailman parhaan ohjaajan” epävirallisen kunnianosoituksen saanut F. W. Murnau jätti Faustin (1926) jälkeen kotimaansa taakseen ja suuntasi Hollywoodiin, kuten niin monet muutkin eurooppalaiset elokuvantekijät. Hollywoodissa hänet otettiin avosylin vastaan ja William Fox antoi hänelle täysin vapaat kädet elokuvan tekoa varten. Tuloksena oli Auringonnousu, Viimeisen miehen (1924) ohella Murnaun paras työ ja hienoimpia koskaan tehtyjä elokuvia.

Maalle saapunut kaupunkilaisnainen (Margaret Livingston) on vietellyt maatalon isännän (George O’Brien), joka on naisen rakkauden huumaamana ajamassa tilaansa hyvää vauhtia perikatoon. Nainen houkuttelee miestä muuttamaan luokseen kaupunkiin ja yhdessä he suunnittelevat kuinka mies murhaa vaimonsa (Janet Gaynor) siten, että tapahtuma näyttää onnettomuudelta. Mies houkuttelee vaimonsa veneretkelle, jonka aikana surmatyön on tarkoitus tapahtua.

Murnaun elokuva perustuu Hermann Sudermannin novelliin, josta käsikirjoituksen muokkasi alansa suurimpiin ja taidokkaimpiin tekijöihin lukeutunut Carl Mayer. Energinen tarina koostuu monenlaisista elementeistä aina puhtaasta kauhusta komediaan, koskettavasta draamasta suureen rakkaustarinaan. Tarinan yksinkertainen kolmiodraama on ladattu niin täyteen tunnetta, että hyppysellinenkin lisää, niin elokuva valahtaisi siirappisuuden ja ylisentimentaalisuuden syövereihin. Murnau luovii kuitenkin elokuvansa taidokkaasti ohi lähellä vaanivien karikoiden, eikä ylilyöntejä pääse tapahtumaan missään vaiheessa. Lukuisista eri lopetusvaihtoehdoista Murnau valitsi alkuperäistekstin täydellisen vastakohdan, joka sopii kuitenkin elokuvaan erinomaisesti.

Auringonnousu muistetaan ennen kaikkea visuaalisesta toteutuksestaan. Se on puhtainta, aidointa ja ensiluokkaisinta kuvallista kerrontaa ja toimisi erinomaisesti myös täysin ilman välitekstejä. Taidokkaasti rakennetut lavasteet kuljettavat katsojan toiseen maailmaan ja kaiken kruunaa ensiluokkainen kuvaus. Kamera on läsnä kaikkialla, paljastaen kaiken, mutta eläen omaa elämäänsä täysin luonnollisena ja huomaamattomana. Ensimmäistä kertaa vuonna 1929 kokoontunut Oscar-akatemia palkitsi Auringonnousun taidokkaan kuvauskaksikon Charles Rosher – Karl Struss oikeutetusti kultaisella patsaalla. Elokuva sai Oscar-palkinnon myös taiteellisesta toteutuksestaan.

Näyttelijätyöskentely on tyylikästä. Janet Gaynor sopii rooliinsa täydellisesti ja hänet palkittiin parhaan naispääosan Oscarilla, joka tosin tuli kolmen elokuvan perusteella (muut Seitsemännessä taivaassa, 1927 sekä Kadun enkeli, 1928). Fordin Rautahevossa (1924) läpimurtonsa tehnyt O’Brien tekee uransa kuuluisimman roolisuorituksen tyylillä, vaikkakin hänen näyttelemisensä on varsinkin alkupuolella hieman teatraalista.

Auringonnousu sai ristiriitaisen vastaanoton. Kriitikot ylistivät sen teknistä toteutusta, mutta moittivat yksinkertaista tarinaa ja roolihahmoja. Yleisö puolestaan oli pettynyt, sillä he odottivat automaattisesti Murnaun tasoisen ohjaajan luovan jotain ennennäkemättömän mahtavaa, heille Auringonnousu oli vain rakkauselokuva muiden joukossa. Auringonnousun menestymättömyyden seurauksena Murnau menetti miltei välittömästi taiteellisen vapautensa.

teksti: © 2005 Kari Glödstaf

Seuraa meitä

PINNALLA

Perdita Weeks ja Ben Feldman

As Above, So Below

Kreeta Korhola | 12.09.

Klaustrofobinen kauhujännäri johdattelee syvälle Pariisin sisuksissa kummitteleviin katakombeihin.

Lue lisää »
Colin Firth ja Emma Stone

Magic in the Moonlight

Kreeta Korhola | 29.08.

Pikkunäppärä romanttinen romanttinen komedia ei yllä Woody Allenin klassikkotuotannon tasolle.

Lue lisää »
Juliette Binoche ja Kristen Stewart

Clouds of Sils Maria

Aleksi Salonen | 04.09.

Juliette Binoche on vanheneva näyttelijätähti, jota karaistaan kuoleman ja epävarmuuden alasimella.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

Teini-ikäiset kilpikonnat

Teenage Mutant Ninja Turtles

Aleksi Salonen | 18.08.

Teinikilpikonnat houkutellaan huonojen ideoiden viemäristä osaksi ilottomia digitienajaisia.

Lue lisää »
Lambert Wilson ja Fabrice Luchini

Pyöräretkellä Moliéren kanssa

Aleksi Salonen | 06.08.

Hupaisa teatterielokuva on suunnattu Ranskan sisämarkkinoille.

Lue lisää »
Niels Arestrup ja André Dussollier

Diplomatia

Aleksi Salonen | 20.08.

Volker Schlöndorffin teatterillinen sotadraama on vanhojen herrojen juhlaa.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

Joaquin Phoenix on Theodor Twombly

Her

Jussi Toivola | Blu-ray | 25.07.

Miehen ja tietokoneen välinen romanssi on raikas tuulahdus romanttisen draaman genreen.

Lue lisää »
Tom Hanks on Walt Disney

Saving Mr. Banks

Jussi Toivola | Blu-ray | 25.07.

Tosipohjainen Saving Mr. Banks on realistinen kurkistus Maija Poppasen kulisseihin, jos Disneyn taikaan riittävästi uskoo.

Lue lisää »

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

Seuraa meitä

Seuraa Filmgoeria Facebookissa
Seuraa Filmgoeria Twitterissä
Tilaa Filmgoerin sisältö RSS-syötteenä
Tsekkaa myös toimituksen leikekirja
Filmgoer Youtubessa

PARASTA JUURI NYT


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Antti Honkala

VASTAAVA TOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Jouko Luhtala, Kreeta Korhola, Marjo Eskola, Marko Pekkanen, Tuija Pyhäranta, Jussi Toivola

SEURAA MEITÄ

Filmgoer RY 1999–2014
ISSN 1798-7202