HENKILÖ
Ohjaaja: Peter Greenaway
PÄIVITETTY 12.04.2011 21:09
Kuva: Prix Italia
AKTIIVISET VUODET: 1962—
MERKKITEOKSET: The Falls (1980), The Draughtsman's Contract (1982), A Zed & Two Noughts (1985), The Cook the Thief His Wife & Her Lover (1989)
GENRET: Art house, Draama, Klassikot, Rikos
Internet Movie Database
Wikipedia

Englannista Hollantiin asettuneen, avantgarde-lyhytelokuvista kokopitkiin ja sitten takaisin installaatioihin kulkeneen Peter Greenawayn (s. 1942) elokuvat ovat polkuja eurooppalaisen (maalaus)taiteen valioista koostettuun maailmaan. Hänen elokuvansa ovat eräänlaisia wagnerilaisia kokonaistaideteoksia, joihin on sulautettu ja liitetty osaksi taiteenlajien koko kirjo.

Outous syntyy yhtäältä selkeän narratiivin vastaisuudesta ja toisaalta hänen vaalimastaan ”maagisen realismin” tyylistä. Surrealismin mielivaltaisuudesta se poikkeaa siten, että Greenawayn luomien, usein taidesitaattien synnyttämien (tai niistä raskaana olevien) maailmojen tapahtumat ovat epätodennäköisiä mutta mahdollisia.

Greenawayn elokuvat ovat usein itsestään tietoisia. Ne eivät pyri manipuloinnilla upottamaan katsojaa valheelliseen todellisuuteen. Katsojan johdattelemattomuus on tässä eettistä toimintaa — tai ainakin se on, että näytetään manipulaation työkalut. Tästä syntyy tietty teatterimainen vaikutelma, ”epärealistisuus”.

Numeroiden käyttö kehikkona, mikä näkyy läpi Greenawayn uran, on keino paikata tavanomaisen narratiivin jättämää aukkoa. Lukujen lisäksi nähdään aakkosia.

Greenawaylle elokuva on kuvien taidetta, minkä todellista potentiaalia ei ole ymmärretty. Tähän pohjautuu hänen esittämänsä synkkä arvio tekijöiden kyvyttömyydestä viedä elokuvaa seuraavalle tasolle, tehdä pesäeroa iänikuisiin ratkaisuihin.

Ambivalenssi näkyy suhteessa tarinankerrontaan. Yhtäältä hän pitää elokuvaa liian rikkaana lajina pelkille sepittäjille, toisaalta hänellä itsellään on tarve kertoa tarinoita.

Suurimpia tyylillisiä vaikuttajia ovat flaamilaiset mestarit Jan Vermeer ja Rembrandt. Heistä jälkimmäisen maalauksesta Yövartio (1642) Greenaway on ohjannut sekä oivaltavan dokumentin (Rembrandt’s J’Accuse…!, 2008) että fiktioelokuvan Yövartio (Nightwatching, 2007). Niissä taulu ja sen syntyhistoria kätkevät sisäänsä trillerin aineksia. (Jaakko Kuitunen)

Elokuvatyöläinen CDON-verkkokaupassa

Arviot ja artikkelit


Klassikko- ja DVD-arvio: Kohtalokkaat numerot (1988)
Kohtalokkaissa numeroissa katsojaan iskee sen henkinen ilmasto. Ihmiset ovat toisillensa pirun julmia. Toiminta on tukalaa, fatalismin sävyttämää. Pakkomielteiset leikit ja sen variaatiot ovat kuin tieteellisen metodin esitystä, jolla avuttomat yrittävät avata greenawaylaista maailmankaikkeutta. (Jaakko Kuitunen)

Klassikko- ja DVD-arvio: Prosperon kirjat (1991)
Purettuna osiin William Shakespearen Myrsky-näytelmän sovitus koostuu perityypillisestä greenawaylaisesta kuvavirrasta. John Gielgud, aateloitu Shakespeare-tulkitsija, lausuu otteita näytelmästä, joka on saanut muun muassa tanssiesityksen, sirkuksen, avantgarde-elokuvan ja oopperan muodon. (Jaakko Kuitunen)

Klassikko- ja DVD-arvio: The Baby of Mâcon (1993)
Ohjaaja Peter Greenaway kutsuu seitsemättä kokopitkäänsä The Baby of Mâcon keskiaikaiseksi moraalinäytelmäksi. Yhteen punoutuvia tarinoita siinä on oikeastaan kaksi, teknisiä ja eettisiä tapoja hämätä katsojaa useampia. Hovikuvaajaa Sacha Vierny maalaa valolla. (Jaakko Kuitunen)

DVD-arvio: The Pillow Book (1996)
The Pillow Book on toki Greenawaylle tyypillisesti rankka ja katkeransuloinen, ratkaisuiltaan shakespearelainen ihmissuhdedraama, mutta ei kuitenkaan nihilistisen tyrmäävä. Sitä voisi kutsua jopa romanttiseksi elokuvaksi, jossa rakkauskaan ei lopulta paljastu vitsiksi. Se on, sanotaanko suoraan, vähemmän vittumainen kuin voisi odottaa. (Jaakko Kuitunen)

DVD-arvio: Yövartio (2007)
Tarkan elämäkerran tai edes juonielokuvan sijaan Yövartio on pikemminkin elävöitetty maalaus, jossa lörpötellään pienoisromaanin verran. Rembrandtin kuuluisimman maalauksen työstöprosessin lisäksi siinä käsitellään hänen naissuhteitaan. (Jaakko Kuitunen)



Lisää henkilökuvia


PINNALLA

Ben Affleck

Batman V Superman: Dawn of Justice

Aleksi Salonen | Blu-ray | 04.08.

Kumpi ja kampi tappeli, kaikki hävis.

Lue lisää »
Love and Friendship päättää Espoo Cinén.

Espoo Ciné 2016: Avajais- ja päätöselokuvat

Aleksi Salonen | FESTIVAALI | 19.08.

Draamakomedia Isäni Toni Erdmann avaa ja satiirinen Love and Friendship päättää elokuvajuhlat.

Lue lisää »
Carey Mulligan

Suffragette

Aleksi Salonen | Blu-ray | 19.08.

Naisten äänioikeustaistelua kuvataan yksilön näkökulmasta. “Yksityinen on poliittista” voi tarkoittaa muutakin, kuin modernia identitee…

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

Burj Khalifa tekee cameon.

Independence Day: Uusi uhka

Aleksi Salonen | 01.07.

Uusi uhka, vanhat temput: Independence Day 2 on 90-lukulaista toimintakomediaa omimmillaan.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

Ben Affleck

Batman V Superman: Dawn of Justice

Aleksi Salonen | Blu-ray | 04.08.

Kumpi ja kampi tappeli, kaikki hävis.

Lue lisää »
Michael Moore

Where to Invade Next

Aleksi Salonen | Blu-ray | 23.08.

Michael Moore pihistää hyviä ideoita Euroopasta: 8 viikkoa palkallista lomaa, lyhyt koulupäivä ja turvavankila, jossa vangeilla on avai…

Lue lisää »
Anomalisa

Anomalisa

Aleksi Salonen | Blu-ray | 01.07.

Onko vika maailmassa vai minussa, kysyy Anomalisa.

Lue lisää »

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

Seuraa meitä

Seuraa Filmgoeria Facebookissa
Seuraa Filmgoeria Twitterissä
Tilaa Filmgoerin sisältö RSS-syötteenä
Tsekkaa myös toimituksen leikekirja
Filmgoer Youtubessa

PARASTA JUURI NYT

Espoo Ciné 2016

Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Jouko Luhtala, Marjo Eskola, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer RY 1999–2016
ISSN 1798-7202