Zero Dark Thirty

Zero Dark Thirty (2012)

| Blu-ray
  • 2

Huippuvetävä tiedusteluproseduraali bin Ladenin salamurhasta haluaa olla sekä fiktiota että historiankirjoitusta.

julkaistu 2013-06-25 / päivitetty 25.06. klo 17:05

KUVA 4

Jessica Chastain
Jessica Chastain 

KUVA 3

Viimeisen kohtauksen pimeänäköestetiikkaa
Viimeisen kohtauksen pimeänäköestetiikkaa 

KUVA 2

Jessica Chastain
Jessica Chastain 

KUVA 1

Jessica Chastain
Jessica Chastain 

Zero Dark Thirty

Ohjaus Kathryn Bigelow
Näyttelijät Jessica Chastain, Jason Clarke, Joel Edgerton, Jennifer Ehle, Mark Strong, Kyle Chandler, Edgar Ramirez
Maa Yhdysvallat
Pituus 157 min
Ikäraja 16 vuotta
Lisätietoja IMDb / Kuvien ©

Musta kangas. Ääniraidalla toistuvat syyskuun 11. terrori-iskuissa kuolleiden viimeiset, itkuisat puhelut. “Tarina pohjautuu ensi käden tietoihin bin Ladenin etsinnöistä”. Tunnelma on luotu: tästä se alkoi ja myös: näin se tapahtui.

Yhdysvalta-keskeinen näkökulma maailmanpolitiikkaan on Hollywoodin perustila. Oletuksenmukaisesti Mark Boalin (myös mm. ohjaaja Bigelow’n edellinen sotaelokuva Hurt Locker) käsikirjoittama Zero Dark Thirty on sankaritarina, yhden naisen taistelu todennäköisyyksiä ja heikkouskoisia vastaan, Osama bin Ladenin saattamiseksi vastuuseen teoistaan. Elokuvan maailmassa se oletetaan ongelmattomasti terroristijohtajan tappamiseksi.

Tässä ei vielä ole kohun aineksia. Se syntyy vasta elokuvan välinpitämättömästä asenteesta kidutusta koskeviin yksityiskohtiin. Alun puhelinnauhoja pian seuraavat kohtaukset eivät sinällään pehmittele CIA:n 2000-luvun alkupuolella harjoittaman vesikidutuksen, unenriiston ja nöyryytyskeinojen luonnetta. Vika on lähinnä siinä, kuinka haluttomia Boal ja ohjaaja Kathryn Bigelow ovat valottamaan kidutusohjelman haitallisuutta tai päätöksiä sen takana.

Hurt Lockerissa sotatila kuitattiin miesluonnon addiktiolla aggressioon. Nytkin lähestymistavaksi on valittu suuret historialliset valinnat naturalisoiva yksilökeskeinen näkökulma. Vaikka oikeita ihmisiä yhdistelevän päähenkilön, CIA-agentti Mayan (Jessica Chastain) päättäväisyys vaikuttaa lähiympäristöön, ei terrori-iskuilla, niitä ympäröineillä kahdella sodalla, kidutusohjelman käynnistämisellä ja lopettamisella kuin bin Ladenin jäjityksen vaiheiden eri intensiteeteilläkään näytä olevan mitään täsmällisiä syntymekanismeja.

Zero Dark Thirtyn maailmassa ei ole kysymystä etteikö “terrorismin vastainen sota” todella olisi ollut sota – yleensä siviiliterroria ei pidetä legitiiminä sodankäyntinä – tai ettei “Yhdysvaltain kansallinen turvallisuus olisi ollut vakavavasti uhattuna” (Bigelow).

Kotimaan patrioottisiin – joku sanoisi fasistisiiin piirteisiin – samaistuminen on vahvimmillaan viimeisissä otoksessa, kun bin Laden on tapettu. Päähenkilö Maya istuu yksin suuren rahtikoneen ruumassa ja itkee. Hän, toisin sanoen Yhdysvallat, joutui uhraamaan liikaa bin Ladenin kiinni saamiseksi. Eivät syyttöminä kidutetut. Eivät siviiliuhrit Afganistanissa ja Irakissa, jotka ylittävät monikymmenkertaisesti terrori-iskuissa kuolleiden määrän. Yhdysvallat joutui uhraamaan liikaa.

Elokuvateknisesti dokumentaarista reaktiota ja käsivaraa harkiten ja monipuolisesti käyttävä, Alexander Desplat’n intensiivisellä musiikkiraidalla jännitetty ja kaikkiaan erinomaisesti rytmitetty Zero Dark Thirty on loistava. Trillerin huipentava, pimeänäkölaitteiden estetiikkaa hyödyntävä salamurhakeikka Abbotabadissa on suvereenia jännityskerrontaa.

Blu-ray: Julkaisussa 1080p 1.85:1 -laajakuva ja DTS-HD MA 5.1 -ääniraita.

Ekstroina neljä lyhyttä ja tekstittämätöntä koostetta (yht. 23 min) sekä viisiminuuttinen haastattelu Jessica Chastainin kanssa.

Teksti 2013: Aleksi Salonen

Lue myös artikkeli:
Puhuuku Zero Dark Thirty Dick Cheneyn äänellä?

Seuraa meitä

PINNALLA

Mahershala Ali ja Viggo Mortensen

Green Book

| 18.01.

Hassu, siirappinen tie-elokuva rasismin voittamisesta ei ole erityisen hyvä konsepti, mutta Oscar-voittaja se on.

Lue lisää »
KiKi Layne ja Stephan James

If Beale Street Could Talk

| 13.02.

Harlemin runollisessa sielunmessussa rakkaus ei suojele rakenteelliselta rasismilta.

Lue lisää »
Annihilation, Natalie Portman

Vuoden parhaat 2018

| ELOKUVAVUOSI | 22.02.

Oscareiden aikaan on kätevää muistella viime vuoden parhaita elokuvia ja sarjoja.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

Saoirse Ronan

Kaksi kuningatarta

| 31.01.

Kaksi kuningatarta, yksi saari, sama viesti: pää poikki, faktoista viis! Robbie ja Ronan ylevöittävät tunkkaista periodidraamaa.

Lue lisää »
KiKi Layne ja Stephan James

If Beale Street Could Talk

| 13.02.

Harlemin runollisessa sielunmessussa rakkaus ei suojele rakenteelliselta rasismilta.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

Saoirse Ronan ja Billy Howle

Rannalla

| DVD | 01.02.

Jo Pink Floyd sen tiesi: Ripustautuminen hiljaiseen epätoivoon on englantilainen tapa.

Lue lisää »
Laura Birn ja Tommi Korpela

Tyhjiö

| DVD | 01.02.

Tyhjiö on hilpeä viilto nykypäivän suomalaisen viihdekulttuurieliitin kantapäihin.

Lue lisää »
John David Washington ja Adam Driver

BlacKKKlansman

| Blu-ray | 01.02.

Spike Leen Oscar-ehdokkaaksi nostettu musta komedia kommentoi rasistisen vihan nykytilaa.

Lue lisää »

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2019
ISSN 1798-7202