Ridley Scottin huono avaruuskomedia ylistää tiedettä ja idiotismia käsikirjoittamisessa.
Yksin Marsissa alkaa avaruusmyrskyllä Marsissa, suoraan juoksusta. Dialogi hipoo heti jo rimaa. Silti ei arvaisi mitä on tiedossa. Pian luulee nauraen katsovansa jonkinlaista satiiria scifi-kliseistä, mutta siitähän hypähdetäänkin paatokselliseen draamaan ja patrioottiseen NASA-viisasteluun.
Ridley Scottin ohjaustyö muistuttaa toisen visuaalisesti kunnianhimoisen Hollywood-ohjajaan, Michael Mannin tuoreehkosta Blackhat-hakkerijännäristä. Molemmissa kerronta on niin häthätää kyhätyn oloista ja epärytmistä, että tekijä tuntuu nauravan niin katsojalle kuin tuottajalle.
Katsokaa minkälaista roskaa te annatte minun tuottaa ja te toiset, te maksatte tästä lähes huvipuistolipun verran!
Myös kuvallisesti molemmat väliin loistavat, sitten taas tyytyvät standardimössöön. Scottin elokuva on rullaa parhaiten, kun kukaan ei puhu tai Matt Damon yksin. Muut osat ovat tuskallisia.
Yksin Marsissa on ilmeisesti jokseenkin tieteellisesti tarkka. Elokuvan käytäntönä se kuuluu roolihahmojen suuhun survottuna kompositionaalisena puhkiselittämisenä, jota on enemmän kuin huonossa CSI-jaksossa. Enkä yritä tällä vähättellä suositun proseduraaliperheen sietämätöntä rautalangastavääntämistä.
Ja kuka kaipaa vakavaa Jeff Danielsia? Aaron Sorkinia ja Newsroomia on kiittäminen tästä itsetärkeästä pauhaajasta, nyt NASA-päälliköstä, joka ankeuttaa jokaisen kohtauksensa turpealla läsnäolollaan.
Lisämateriaali:
Teksti: 2015 Aleksi Salonen
Perkele, että on Russell Crowella hermo pinnassa!
Lue lisää »Ihmiskuntaa moukaroiva komeetta kiteyttää tuhobuumin muodonpalautuksessa koronavuoden kriisikäytöksen.
Lue lisää »Epäortodoksinen eroko? Netflixin menora-menestyjä tutustuttaa vanhakantaiseen juutalaisuuteen, jonka vivahteissa viihtyisi pidempäänkin…
Lue lisää »Perkele, että on Russell Crowella hermo pinnassa!
Lue lisää »Hullu ja masentunut Hollywood synnytti Citizen Kanen, jonka myyttinen auteur saa Fincheriltä isällisen avokämmenen.
Lue lisää »Kotoilun lämmin ja pehmeä kaima The Blitzin ajoilta maalaa miedon lesbosuhteen.
Lue lisää »Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
PÄÄTOIMITTAJA