Valkoinen timantti

The White Diamond (2004)

  • 5

Werner Herzog seuraa ilmalaivahullua Guyanan viidakossa.

julkaistu 2009-04-01 / päivitetty 01.06. klo 16:04

KUVA 2

Taivaan valkoinen timantti
Taivaan valkoinen timantti 

KUVA 1

Graham Dorrington
Graham Dorrington 

Valkoinen timantti

Ohjaus Werner Herzog
Näyttelijät Werner Herzog, Graham Dorrington
Maa Saksa
Pituus 88 min
Lisätietoja IMDb
Kuvat © 2004 Marco Polo Film AG

Werner Herzogin ura on hämmentävä cocktail humanismia ja suuruudenhulluutta. Anekdootteja on kuin vitsejä politbyroon jäsenistöstä. Hän hävisi vedon Errol Morrisille ja söi kenkänsä, josta tehtiin lyhytfilmi Werner Herzog Eats His Shoes (1978). Hän käveli satoja kilometrejä Münchenista Pariisiin tavatakseen sairastuneen ystävänsä. Päiväkirja kokemuksista on julkaistu suomeksi nimellä Jäinen matka (Like 1990).

Elokuvassa Fitzcarraldo (1982) vedettiin höyrylaiva vuoren yli ja koitoksessa kuoli useita statisteja. Saman elokuvan kuvauksissa alkuasukkaat lupasivat ottaa päänäyttelijä Klaus Kinskin, mielisairaan primadonnan, hengiltä, jos Herzog niin tahtoi. Tammikuussa 2006 Los Angelesissa Herzogia ammuttiin ilmapistoolilla kesken BBC:n haastattelun. ”Se ei ole merkittävä haava”, sanoi lievästi alavatsastaan verta vuotava, mutta naureskeleva Herzog. Haastattelija Mark Kermode pyöri ympärillä silmät teelautasen kokoisina.

Herzog ohjasi peräkkäisinä vuosina kaksi hienoa dokumenttia. Grizzly Man (2005) on muistokirjoitus luontoaktivisti Timothy Treadwellista. Alkoholisoitunut Treadwell nousi pohjalta keskittymällä luontoon. Hän vietti vuosikausia Alaskassa petoeläinten parissa. Hän kuvasi satoja tunteja materiaalia. Hän kiersi tilaisuuksia puhumassa karhujen ahdingosta. Hän kuoli nälkiintyneen harmaakarhun hyökkäykseen. Kuolinkamppailu jäi nauhalle.

The White Diamond (2004) on niin ikään poikkeavan miehen muotokuva. Insinööri Graham Dorringtonin haave on kellua kevyellä ilmalaivalla Guyanan viidakon maaston yläpuolella, puiden oksien tavoittamattomissa. Hän on Herzogin muusa kuin Treadwell, Bruno Schleinstein ja Klaus Kinski aikaisemmin.

Ideaan liittyy paradoksi. Dorrington haluaa lipua ilmassa äänettä. Kokemuksen pitää vastata henkiruumiin leijuntaa unimaailmassa. Fantasia saavutetaan tieteen keinoin. Riisuttu, kustomoitu, kaksipaikkainen ilmalaiva on vuosien rakennus- ja tutkimustyön tulosta. Mutta sen neitsytlento viidakossa on samalla sen rakenteiden rasitustesti. Mitä tahansa voi mennä vikaan.

Herzog kiristää ruuvia. Kamera on kiinni Dorringtonin nahassa. Unelman naivistisuus värittyy vuosien takaisella murhenäytelmällä. Dorrington kokee olevansa osasyyllinen. Dokumentti muuttuu katumusharjoitukseksi. Pelastus ansaitaan todistamalla ilmalaivan prototyyppi toimivaksi koneeksi.

Usein dokumenteissa puheenvuorot ovat harjoiteltuja. Niiden arvo on informatiivinen. Asiantuntijaa kuunnellaan niin kauan kuin hän jakaa taustoittavaa tietoa. The White Diamond poikkeaa muotista. Herzog ei katkaise kohtausta siihen, kun esimerkiksi Dorrington on saanut puheensa loppuun. Kamera vaatii lisää. Hiostuksen kohde joutuu vaivaantuneena jatkamaan. Käsien ja silmien neuroottinen liikehdintä luo epävarman vaikutelman aivan kuin kehonkielen virheet olisivat tietoisesti alleviivattu.

Guyanan viidakko on Herzogin katsannossa maaginen. Dorringtonin rinnalle keskiöön nousee kuin sattuman kautta paikallinen kaivostyöläinen Marc Anthony. Nähdessään valkoisen ilmalaivan kokeilevan siipiään hän kuvailee sitä lentäväksi jalokiveksi, valkoiseksi timantiksi. Mietiskelypaikastaan Marc Anthony katsoo vesiputousta, alkuasukkaiden myyttien lähdettä, vesipisaran vääristävän kalvon läpi. Siinä on hetken koko maailma vangittuna nestetippaan.

Putouksen ryöppyävä vesi on verhoava huntu, joka eristää katseilta sen takana pesivien pääskysten parvet. Herzog pudottaa kameran köyden varassa kuvatakseen, mitä rajan, vesiputouksen, toisella puolella on. Hän kieltäytyy näyttämästä kameran tallentamaa kuvaa – jälleen toistuu valikoiva lähestymistapa hankittuun materiaaliin. Ulkopuolisena Herzog arvostaa paikallisen asukkaan toivomusta. Totuus olisi polttolinssi, joka saattaisi tuhota uskomukset vesiputouksen ja sen kätkemän maailman luonteesta.

Dokumentaristina Herzogin kyky seuloa ja löytää ainutlaatuisia asioita, joihin kohdistaa kamera, on melkein yhtä kadehtivaa kuin hänen avaramielinen suhtautuminensa likipitäen kaikkeen. Molemmat tekijät näkyvät The White Diamondissa.

Teksti: © 2009 Jaakko Kuitunen

Seuraa meitä

PINNALLA

Laura Birn ja Tommi Korpela

Tyhjiö

| DVD | 01.02.

Tyhjiö on hilpeä viilto nykypäivän suomalaisen viihdekulttuurieliitin kantapäihin.

Lue lisää »
Satu Silvo on Lumikungatar

Lumikuningatar

| DVD | 08.12.

Päivi Hartzell sovitti Hans Christian Andersenin sadusta tarinan, joka näkee lapsuuden liikkeenä.

Lue lisää »
KiKi Layne ja Stephan James

If Beale Street Could Talk

| 13.02.

Harlemin runollisessa sielunmessussa rakkaus ei suojele rakenteelliselta rasismilta.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

LUETUIMMAT – 6KK

ENSI-ILTA

BLU-RAY & STREAM

TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2019
ISSN 1798-7202