Valkoinen timantti

The White Diamond (2004)

  • 5

Werner Herzog seuraa ilmalaivahullua Guyanan viidakossa.

julkaistu 2009-04-01 / päivitetty 01.06. klo 16:04

KUVA 2

Taivaan valkoinen timantti
Taivaan valkoinen timantti 

KUVA 1

Graham Dorrington
Graham Dorrington 

Valkoinen timantti

Ohjaus Werner Herzog
Näyttelijät Werner Herzog, Graham Dorrington
Maa Saksa
Pituus 88 min
Lisätietoja IMDb
Kuvat © 2004 Marco Polo Film AG

Werner Herzogin ura on hämmentävä cocktail humanismia ja suuruudenhulluutta. Anekdootteja on kuin vitsejä politbyroon jäsenistöstä. Hän hävisi vedon Errol Morrisille ja söi kenkänsä, josta tehtiin lyhytfilmi Werner Herzog Eats His Shoes (1978). Hän käveli satoja kilometrejä Münchenista Pariisiin tavatakseen sairastuneen ystävänsä. Päiväkirja kokemuksista on julkaistu suomeksi nimellä Jäinen matka (Like 1990).

Elokuvassa Fitzcarraldo (1982) vedettiin höyrylaiva vuoren yli ja koitoksessa kuoli useita statisteja. Saman elokuvan kuvauksissa alkuasukkaat lupasivat ottaa päänäyttelijä Klaus Kinskin, mielisairaan primadonnan, hengiltä, jos Herzog niin tahtoi. Tammikuussa 2006 Los Angelesissa Herzogia ammuttiin ilmapistoolilla kesken BBC:n haastattelun. ”Se ei ole merkittävä haava”, sanoi lievästi alavatsastaan verta vuotava, mutta naureskeleva Herzog. Haastattelija Mark Kermode pyöri ympärillä silmät teelautasen kokoisina.

Herzog ohjasi peräkkäisinä vuosina kaksi hienoa dokumenttia. Grizzly Man (2005) on muistokirjoitus luontoaktivisti Timothy Treadwellista. Alkoholisoitunut Treadwell nousi pohjalta keskittymällä luontoon. Hän vietti vuosikausia Alaskassa petoeläinten parissa. Hän kuvasi satoja tunteja materiaalia. Hän kiersi tilaisuuksia puhumassa karhujen ahdingosta. Hän kuoli nälkiintyneen harmaakarhun hyökkäykseen. Kuolinkamppailu jäi nauhalle.

The White Diamond (2004) on niin ikään poikkeavan miehen muotokuva. Insinööri Graham Dorringtonin haave on kellua kevyellä ilmalaivalla Guyanan viidakon maaston yläpuolella, puiden oksien tavoittamattomissa. Hän on Herzogin muusa kuin Treadwell, Bruno Schleinstein ja Klaus Kinski aikaisemmin.

Ideaan liittyy paradoksi. Dorrington haluaa lipua ilmassa äänettä. Kokemuksen pitää vastata henkiruumiin leijuntaa unimaailmassa. Fantasia saavutetaan tieteen keinoin. Riisuttu, kustomoitu, kaksipaikkainen ilmalaiva on vuosien rakennus- ja tutkimustyön tulosta. Mutta sen neitsytlento viidakossa on samalla sen rakenteiden rasitustesti. Mitä tahansa voi mennä vikaan.

Herzog kiristää ruuvia. Kamera on kiinni Dorringtonin nahassa. Unelman naivistisuus värittyy vuosien takaisella murhenäytelmällä. Dorrington kokee olevansa osasyyllinen. Dokumentti muuttuu katumusharjoitukseksi. Pelastus ansaitaan todistamalla ilmalaivan prototyyppi toimivaksi koneeksi.

Usein dokumenteissa puheenvuorot ovat harjoiteltuja. Niiden arvo on informatiivinen. Asiantuntijaa kuunnellaan niin kauan kuin hän jakaa taustoittavaa tietoa. The White Diamond poikkeaa muotista. Herzog ei katkaise kohtausta siihen, kun esimerkiksi Dorrington on saanut puheensa loppuun. Kamera vaatii lisää. Hiostuksen kohde joutuu vaivaantuneena jatkamaan. Käsien ja silmien neuroottinen liikehdintä luo epävarman vaikutelman aivan kuin kehonkielen virheet olisivat tietoisesti alleviivattu.

Guyanan viidakko on Herzogin katsannossa maaginen. Dorringtonin rinnalle keskiöön nousee kuin sattuman kautta paikallinen kaivostyöläinen Marc Anthony. Nähdessään valkoisen ilmalaivan kokeilevan siipiään hän kuvailee sitä lentäväksi jalokiveksi, valkoiseksi timantiksi. Mietiskelypaikastaan Marc Anthony katsoo vesiputousta, alkuasukkaiden myyttien lähdettä, vesipisaran vääristävän kalvon läpi. Siinä on hetken koko maailma vangittuna nestetippaan.

Putouksen ryöppyävä vesi on verhoava huntu, joka eristää katseilta sen takana pesivien pääskysten parvet. Herzog pudottaa kameran köyden varassa kuvatakseen, mitä rajan, vesiputouksen, toisella puolella on. Hän kieltäytyy näyttämästä kameran tallentamaa kuvaa – jälleen toistuu valikoiva lähestymistapa hankittuun materiaaliin. Ulkopuolisena Herzog arvostaa paikallisen asukkaan toivomusta. Totuus olisi polttolinssi, joka saattaisi tuhota uskomukset vesiputouksen ja sen kätkemän maailman luonteesta.

Dokumentaristina Herzogin kyky seuloa ja löytää ainutlaatuisia asioita, joihin kohdistaa kamera, on melkein yhtä kadehtivaa kuin hänen avaramielinen suhtautuminensa likipitäen kaikkeen. Molemmat tekijät näkyvät The White Diamondissa.

Teksti: © 2009 Jaakko Kuitunen

Seuraa meitä

PINNALLA

Russell Crowe

Rattiraivo

| Blu-ray | 02.01.

Perkele, että on Russell Crowella hermo pinnassa!

Lue lisää »
Gerard Butler

Greenland

| Blu-ray | 22.12.

Ihmiskuntaa moukaroiva komeetta kiteyttää tuhobuumin muodonpalautuksessa koronavuoden kriisikäytöksen.

Lue lisää »
Amit Rahav ja Shira Haas

Unorthodox - harvinaislaatuinen hasididraama erilaisesta nuoresta huomioi hienosti historian

| 09.06.

Epäortodoksinen eroko? Netflixin menora-menestyjä tutustuttaa vanhakantaiseen juutalaisuuteen, jonka vivahteissa viihtyisi pidempäänkin…

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

Gary Oldman ja Amanda Seyfried

Mank

| Netflix | 19.01.

Hullu ja masentunut Hollywood synnytti Citizen Kanen, jonka myyttinen auteur saa Fincheriltä isällisen avokämmenen.

Lue lisää »
Gugu Mbatha-Raw ja Gemma Arterton

Kesämaa

| Blu-ray | 04.02.

Kotoilun lämmin ja pehmeä kaima The Blitzin ajoilta maalaa miedon lesbosuhteen.

Lue lisää »
Devin France

Wendy

| DVD | 27.02.

Peter Panin päivitys kaivaa keijupölyn alta keskiöön tarinamallin eksistentiaaliset väristykset aikuistumisesta.

Lue lisää »

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2021
ISSN 1798-7202