Ainutlaatuisen juurevuuden tärkeyttä korostavan musiikkielokuvan ei ehkä kannattaisi muistuttaa hyväntuulen mainoskollaasia.
Ohjaaja John Carney on lähtenyt moduloimaan pikkuruista indie-hittiään Once, mutta Keira Knightleyn ja Mark Ruffalon tähtivoiman ja kunnollisen budjetin säestyksellä. Nyt soi silti halvemmin, kuten musiikkielokuvan kliseisesti sanoitetut alkuperäiskappaleet.
Itsenäinen musiikintuottaja (Ruffalo) on pohjalla, potkittu omasta yhtiöstään. Sieltä hän kuulee parisuhteen murjoman laulaja-lauluntekijän (Knightley) kertaesiintymisen new yorkilaisessa kuppilassa. Tuottaja vakuuttuu kuulemastaan (kaiketi päihtyneisyyttään) ja päättää tehdä levyn, kaupungin kaduilla, sen äänimaailmaa käyttäen. Taustalla komppaavat laulajan suhde popissa äkkimenestyneeseen exään (Adam Levine) sekä tuottajan ongelmainen tytärsuhde (tyttärenä Hailee Steinfeld).
Ruffalon huuruinen karisma puree, oireilu ja kiihko antavat jotain. Elämän särmät hiovan musiikkibisneksen kevytkritiikkinä Uusia alkuja epäonnistuu, koska juonenkuljetus on tyystin satukirjamaista ja tuotettu musiikki juuri sellaista, jota vastustetaan. Kaikki menee kuin Strömsössä ja sekös vasta on tylsää.
Teksti: 2014 Aleksi Salonen
Kuosmasen lämmin ja vilpitön ihmisyysusko kolahtaa kroppaan ja sydämeen petollisen vaatimattomassa Cannes-junassa.
Lue lisää »Kuka uskoisi raiskattua naista keskiajan armottomassa oikeuskulttuurissa?
Lue lisää »Daniel Craig päättää salaisen agentin kiertopestinsä spektakulaariseen, tunteikkaaseen ja tyylikkään perinnetietoiseen pamaukseen.
Lue lisää »Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
PÄÄTOIMITTAJA