Traffic

Traffic (2000)

  • 4

Traffic on poikkeuksellisen puhutteleva elokuva, eikä sen toteutuksessa ole sen suurempia virheitä.

julkaistu 2001-01-08 / päivitetty 03.10. klo 16:04

KUVA 3

Poliisit häviävät autiomaahan
Poliisit häviävät autiomaahan 

KUVA 2

Michael Douglas
Michael Douglas 

KUVA 1

Benicio Del Toro
Benicio Del Toro  

Traffic

Ohjaus Steven Soderbergh
Näyttelijät Michael Douglas, Catherine Zeta-Jones, Benicio Del Toro
Maa Saksa / Yhdysvallat
Pituus 147 min
Lisätietoja IMDb
Kuvat © 2000 Bedford Falls Productions, Compulsion Inc., Initial Entertainment Group, Splendid Medien AG ja USA Films.

Ennen Traffic -elokuvaa Steven Soderbergh ilahdutti monia elokuvanystäviä elokuvalla Erin Brockovitch, ja molemmat näistä keräsivät edellisessä Oscar -gaalassa kiitettävän määrän pystejä. Toisin kuin ehkä Erin Brockovitch, Traffic tosiaan ansaitsee palkintonsa.

Traffic tuo selkeästi esille ongelmat tämän päivän huumeidenvastaisessa taistelussa, eikä elokuvan sanomaakaan tarvitse vääntää rautalangasta. Traffic ei yritäkään antaa vastauksia kysymyksiin ja ongelmiin, sen enempää kuin saarnata massoille asiasta, josta kaikki ovat hyvinkin tietoisia, varsinkin Yhdysvalloissa. Se antaa vain hyvin selkeän kuvauksen siitä, kuinka huumeet kulkeutuvat Meksikosta Amerikkaan (”Traffik“ -nimisessä brittiläisessä minisarjassa, jonka pohjalta Traffic on tehty, huumeet kulkeutuivat Pakistanista Eurooppaan ja erityisesti Britanniaan), kuinka sen levitys onnistuu, miksi se onnistuu ja kuinka huumekauppaa vastaan asetetut lait ja rajoitukset voidaan ongelmitta kiertää.

Huumeidenvastaisen taistelun epäonnistumisesta kertoo erityisen selkeästi elokuvan 18-vuotiaan Carolinen toteamus huumevieroituksessa: “Minun ikäiselleni nuorelle on helpompaa hankkia huumeita kuin alkoholia“. Sitä on kaikkialla koska se kannattaa. Nämä ovat ainakin Soderberghin ilmeisiä johtopäätöksiä.

Elokuva koostuu usean eri henkilön tarinasta, jotka kaikki omalta osaltaan valottavan ketjua, jossa huume kulkee tuottajalta käyttäjälle. Varsinaista päähenkilöä elokuvassa ei ole, vaikka eniten aikaa kuvassa saa Michael Douglas. Hän esittää Robert Wakefieldiä, tuomaria, joka valitaan Yhdysvaltojen uudeksi keulakuvaksi huumeidenvastaisessa taistelussa. Hän aloittaakin pontevasti ja suhtautuu työhönsä vakavasti. Huumeet, joita vastaan hän taistelee, ruummiillistuvat ikävästi hänen omassa perheessä, kun käy selville, että hänen oma tyttärensä Caroline (Erika Christensen) on addikti. Kokeilusta on vain lyhyt aika, mutta hyvin nopeasti huumeet ovat saaneet hänen tyttärensä valtaansa ja tilanne on etenemässä hyvin huolestuttavaa vauhtia.

Toinen erityisen mielenkiintoinen kuvaus Trafficissa on Meksikon puolella, jossa meksikolainen poliisi Javier Rodriguez (Oscar-palkinnon roolistaan saanut Benigio Del Toro) taistelee huumeita vastaan omalla tavallaan. Hän jää kahden hallitsevan huumekartellin ristituleen, jolloin pohjimmiltaan kunnollinen Javier jää vaaralliseen tilanteeseen. Hänen tilannetta vaikeuttaa entisestään moraalisesti heikompi kollega.

Kolmantena tarinana näemme San Diegon huumeparonin vaimon Helena Ayalan (Catherine Zeta-Jones) taistelun hänen olemassaolonsa ja perheensä puolesta. Hänen miehensä vangitaan, ja vasta silloin hän saa selville, ettei hänen rakas miehensä olekaan aivan niin kunniallinen kuin olisi voinut luulla. Totuus lyö häntä kasvoille kuin kymmenen kilon vasara. Mm. taloudellisten huolien takia hän joutuu itse jatkamaan miehensä liiketoimia, halusi hän sitä tai ei, sillä velkojat koputtelevat jo ovella.

Viimeinen päätarina elokuvassa kertoo californialaisesta keskisuuresta huumepomosta Eduardo Ruiz (Miguel Ferrer), jonka poliisit nappaavat rysän päältä. Ruizille tarjotaan suojelua, ja lopulta hän myöntyykin todistamaan suurempia pomoja vastaan. Mutta siitä hänen ongelmansa vasta alkavat.

Trafficissa nämä erilliset tarinat eivät lopulta nivoudu yhteen, kuten on nykyään usein tapana (esim. Pulp Fiction, Snatch), koska kyseessä ei ole yhteinäinen tarina. Soderbergh selvittää vain katsojille näiden erillisten tarinoiden kautta kuinka asiat toimivat.

Erillisten tarinoiden kuvaamisessa Soderbergh käyttää myös erilaisia kuvaustekniikoita, linssejä ja filttereitä. Raskain esimerkki on Meksikon puolen kuvaus, jossa kameraa käytetään käsivaralla ja värejä on manipuloitu hyvinkin runsaalla kädellä. Se antaa osuudelle lähes dokumentaarisen luonteen.

Michael Douglasin osuuksia on taas kuvattu vakaalla kameralla, mutta väreihin on lisäilty jopa ärsyttävissä määrin sinisen sävyjä, joka antaa kohtauksille hyvin kylmän sävyn.

Näyttelijätyö on kautta elokuvan erittäin onnistunutta ja tasaista. Michael Douglas tuo erinomaisesti esille roolihahmonsa turhautuneisuuden, kun taas Del Toro välittää katsojalle tehokkaasti ristiriitaisia tunteitaan mahdottomalta tuntuvasta työstään.

Sivuosissa nähdään hyvinkin nimekkäitä näyttelijöitä, kuten Dennis Quaid, Salma Hayek ja Benjamin Bratt.

Soderbergh on ansainnut paikkansa auringossa. Traffic on poikkeuksellisen puhutteleva elokuva, eikä sen toteutuksessa ole moitittavaa. Ennen kaikkea Trafficin ansio piilee sen aiheen merkittävyydessä ja todellisuudessa. Ehkä tällaiset elokuvat saavat vielä amerikkalaisen elokuvan tason nousuun. Ehkä ihmiset jaksavat sittenkin katsella muutakin kuin turhanpäiväistä viihdettä.

Teksti: © 2001 Antti Honkala

Seuraa meitä

PINNALLA

Laura Birn ja Tommi Korpela

Tyhjiö

| DVD | 01.02.

Tyhjiö on hilpeä viilto nykypäivän suomalaisen viihdekulttuurieliitin kantapäihin.

Lue lisää »
Satu Silvo on Lumikungatar

Lumikuningatar

| DVD | 08.12.

Päivi Hartzell sovitti Hans Christian Andersenin sadusta tarinan, joka näkee lapsuuden liikkeenä.

Lue lisää »
KiKi Layne ja Stephan James

If Beale Street Could Talk

| 13.02.

Harlemin runollisessa sielunmessussa rakkaus ei suojele rakenteelliselta rasismilta.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2019
ISSN 1798-7202