Tomorrowland – A World Beyond

Tomorrowland (2015)

  • 2

Tulevaisuususkoa valava lasten pamflettielokuva kiepsahtaa positiivisuuden diktatuuriin.

julkaistu 2015-05-21 / päivitetty 18.06. klo 11:11

KUVA 2

Britt Robertson
Britt Robertson 

KUVA 1

Britt Robertson
Britt Robertson 

Tomorrowland – A World Beyond

Ohjaus Brad Bird
Näyttelijät Britt Robertson, George Clooney, Hugh Laurie, Raffey Cassidy, Tim McGraw, Kathryn Hahn, Keegan-Michael Key, Thomas Robinson
Maa Yhdysvallat
Pituus 129 min
Ikäraja 12 vuotta
Lisätietoja IMDb / Kuvien ©

Käsikirjoittaja Damon Lindelofilla ja ohjaaja–käsikirjoittaja Brad Birdillä on Tomorrowlandissä kova sanomisen halu, mikä on sinällään virkistävää. Synkkyys, pessimismi ja fatalismi valtaavat alaa ja se ei käy päinsä. Tekijöiden pamflettimainen vastaviesti on kohdistettu etenkin teineille ja ilmastokriisin torjuntaan.

Hollywoodin tartuttaneista, tummista menestys-Batmaneistään tunnetut Nolanin veljekset halusivat arvatenkin tehdä jotain samansuuntaista Interstellarilla. Sen alussa, kuten viihteellisessä Tomorrowlandissä, ihmiskunnan parhaat toivot ovat miltei luovuttaneet ja alistuneet lajin hitaaseen tuhoon.

Mutta siinä missä Interstellar löysi utooppista energiaa rakkaudella temperoidusta selviytymisvietistä, on Tomorrowland analyysissään jyrkkä ja naiivi. Oikeastaan sen viestin voi tiivistää näin: negatiiviset yksilöt ovat saaneet liikaa valtaa ja positiivisten pitäisi siksi ponnistella entistä kovemmin. Interstellarin rakkaus – joka monien mielestä on elokuvan pilaavaa siirappia – on kuitenkin keskeisesti ei-itsekästä, sukupolvienvälistä, kollektiivista.

Tomorrowland palaa lähtöasetelmissaan alkuperäisen kuuohjelman syntyvuosille
, vuoden 1962 maailmannäyttelyyn. Maailmannäyttely oli päähenkilö Frank Walkerin (George Clooney) lapsuuden huippuhetki, lähtölaukaus halulle muuttaa maailmaa.

Disneymäisen näsäviisaassa kehyskertomuksessa Walker ja lupaava nykynuori Casey Newton (lempeäkasvoinen Britt Robertson), elokuvan varsinainen päähenkilö, kertovat miten kaikki näytti ensin hyvältä, mutta sitten pessimismi voitti. Maailmannäyttelyssä Walker näkee vilahduksen ihmeellisestä tulevaisuudesta, joka ei sitten toteudukaan.

Lindelof on työstänyt tällaisia nostalgisen retrofuturismin aihelmia, aina kuvallista kieltä myöten, jo menestysarjassaan Lost. Kuten Lostissa, myös Tomorrowlandissä joukko tieteilijöitä ja visiönäärejä vetäytyy eristykseen pelastaakseen ihmiskunnan; vailla poliitikkojen ja byrokraattien estelyjä, kuten elokuva naiivisti painottaa.

Ei ole sattumaa, että niin Interstellar, Tommorrowland kuin Lostkin viittaavat juuri tähän aikakauteen. 60-luku oli amerikkalaisen yhteiskunnan tulevaisuususkon vuosikymmen, ennen Vietnamia ja kulttuurisotia. Maailmansodan kurjuus oli ohitettu, ilmassa oli toivoa.

On varsin paradoksaalista, että yhteinen vihollinen – paha kollektivistinen Neuvostoliitto – yhdisti individualismia ylistävän kansakunnan juuri suurimpaan kollektiiviseen ponnistukseensa. Tekee mieli lisätä, että noina Toisen maailmansodan jälkeisinä ja voimakkaan tasaisen kasvun vuosikymmenininä taloutta johdettiin keynisiläispainotteisin sopimusopein, ei “vapaiden globaalien markkinoiden” pyörremyrskyllä.

Tällaiset nyanssit, toisin sanoen selitykset, uupuvat Tomorrowlandistä. Se panee kaiken asennekysymykseksi.

Tai ehkä ero onnistuneen pelkistyksen ja hurmoshenkisen monomaanisuuden välillä on sittenkin elokuvakerronnallinen. Animaatioistaan tunnettu ohjaaja Brad Bird on työstänyt erinomaisten yksilöiden teemaansa paljon hienovaraisemmin ainakin Ratatouillessa ja Ihmeperheessä.

Kehystä lukuunottamatta juttu alkaa lupaavasti. Toinen käsikirjoittaja Lindelof on tunnettu myös J.J. Abramsin työparina. Herkuttelevina välähdyksinä aukeava rakentelu voisi olla tämän Spielberg-pastissi Super 8:sta. Tarina kuitenkin jumiutuu ylipitkään keskimmäiseen näytökseen, jossa puikkelehditaan paikasta toiseen disneymäisesti sanailevan teinikomedian tyylilajissa.

Viimeinen näytös ei lunasta alussa luotuja odotuksia. Pitkitettyä keskivaihetta seuraa antikliimaksi, jossa tilaa jää vain Hugh Laurien tieteilijäneron monologille ekokatastrofista ja ihmiskunnan lyhytnäköisyydestä. Kunnes Casey keksii, että juuri tiede-eliitin pessimismi on ruokkinut yleistä tappiomielialaa.

Ihmeperheen kohdalla Birdiä syytettiin jopa jonkinlaisten yli-ihmisajatusten levittämisestä. Nyt, Tomorrowlandin sävyttömyydessä, noissa syytteissä on jo hitusen perää. Elokuvan keskeinen vertauskuva “negatiivisen” kulttuurin itseääntoteuttavuudesta lähestyy hysteerisyydessään jonkin herätysliikkeen – skientologian tai libertarismin – ehdottomuutta.

Teksti: 2015 Aleksi Salonen

Seuraa meitä

PINNALLA

Mahershala Ali ja Viggo Mortensen

Green Book

| 18.01.

Hassu, siirappinen tie-elokuva rasismin voittamisesta ei ole erityisen hyvä konsepti.

Lue lisää »
Clint Eastwood

The Mule

| 15.01.

Uusi alku vai viimeinen suora? Menneen maailman haurastunut hortonomi vaihtaa vararikossa puutarhapuolelta huumehommiin.

Lue lisää »
Lily Franky ja Kairi Jyo

Shoplifters - perhesalaisuuksia

| 27.12.

Varasteleva perhe pysyy yhdessä – japanilainen löytöperhedraama rikoksesta ja rakkaudesta kukoistaa kutsuvassa kurjuudessa.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

Matthias Schoenaerts ja Léa Seydoux

Kursk

| 14.12.

Sukellusveneonnettomuuden uhreja ja omaisia muistavassa tuomionluvussa syytettyinä seisovat sydämettömät sedät.

Lue lisää »
Michael B. Jordan ja Sylvester Stallone

Creed II

| 28.11.

Läski tummuu ja sydän turpoaa uuden sukupolven Rocky/Drago-revanssissa isien korkeammaksi kunniaksi.

Lue lisää »
Taron Egerton

Robin Hood

| 05.12.

Sherwoodin populistisankarin pointiton ja ponneton päivitys luokkapetturi-poikabändiläiseksi ryövää katsojan aikaa ja rahaa.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

Saksanhirvet

Kosketuksissa

| DVD | 08.12.

Metafyysinen rakkaustarina teurastamossa ja unissa toisiaan etsivistä sieluista dominoi Berliinin elokuvajuhlia vuonna 2017.

Lue lisää »
Kurt Russell

The Christmas Chronicles

| Netflix | 10.12.

Ho ho ho ja hehkuviiniä pullo! Kurt Russellin valkoparta cowboy-ukki palauttaa uskon jouluun hyperglykeemisessä sesonkiseikkailussa.

Lue lisää »
Satu Silvo on Lumikungatar

Lumikuningatar

| DVD | 08.12.

Päivi Hartzell sovitti Hans Christian Andersenin sadusta tarinan, joka näkee lapsuuden liikkeenä.

Lue lisää »

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2019
ISSN 1798-7202