To the Wonder

To the Wonder (2012)

  • 4

Terrence Malickin kultivoiman tyylin eräs lakipiste on vuoden rakkauselokuva.

julkaistu 2013-05-02 / päivitetty 22.10. klo 17:05

KUVA 3

Ben Affleck ja Rachel McAdams
Ben Affleck ja Rachel McAdams 

KUVA 2

Javier Bardem
Javier Bardem 

KUVA 1

Olga Kurylenko ja Ben Affleck
Olga Kurylenko ja Ben Affleck 

To the Wonder

Ohjaus Terrence Malick
Näyttelijät Olga Kurylenko, Ben Affleck, Rachel McAdams, Javier Bardem
Maa Yhdysvallat
Pituus 113 min
Ikäraja 7 vuotta
Lisätietoja IMDb / Kuvien ©

Mestariohjaaja Terrence Malickin nimi herättänee yhä mielipiteitä jakaneen Tree of Lifenkin jälkeenkin suurta mielenkiintoa. Mittakaava on nyt vaihtunut ja tyyli entistä tavattomampi.

To the Wonder, Malickin ensimmäinen nykypäivään sijoittuva elokuva, on myös ohjaajan puitteiltaan pienimuotoisin. Keskeisenä vertauskuvana toimivaa Mont Saint-Michelin saarta lukuun ottamatta kohtaukset sijoittuvat paljolti Oklahoman auringonpaahtamille niityille ja arjen sisätiloihin.

Ensi alkuun: Malickin elokuvista on syytä tiedostaa ainakin kaksi asiaa. Ensimmäiseksi, tapahtumat ja keskustelut eivät niissä ole tärkeitä. Ne pikemmin hämärtävät olemisen ja sen ohikiitävän elokuvallisen tavoittamisen luonnetta. Usko heideggerilaisin linssein näyttää olemista pysähtyneisyydessä ja sanattomassa ihmettelyssä.

Toiseksi, Malick ei kerro tarinoita syyn ja seurauksen kautta. Päähenkilöille tapahtuu jotain, mutta “miksi” jää arvoitukseksi. Tapa voi hiertää yksilöllisen toimijuuden mallilla elokuvakasvatettuja, mutta mistään itsetarkoituksellisesta vastahankaisuusuudesta se ei kieli. Kuten Tree of Lifen säkeet “luonnon tiestä”, tämä kerronnallinen tyyli puhuu pajunoksaisen taipuisuuden puolesta, joka ohjaajan mukaan vastaa parhaiten ihmiselämän vaikealle luonteelle.

Katsomiskokemus voi samaan tapaan vapauttaa klassisen kerronnan korskean ylimääräytyneistä, kuristavista konventioista, jos kuvien ja äänen virralle vain antaa mahdollisuuden.

Malickin filosofien ja To the Wonderin kohdalla kannattaa lisäksi mainita Søren Kierkegaardin vaikutus. Keskeisen sivuhenkilön, Javier Bardemin esittämän papin, osa on bergmannilaisittain kärsiä “Jumalan hiljaisuudesta”. Kun sielunpaimen saarnaa siitä, miten miehen rooli ei ole nähdä vaimoaan kauniina, vaan tehdä – tahdon aktilla – tästä kaunis, hän paitsi vakuuttelee itseään myös puhuu epäilemättä juuri siitä “uskon loikasta”, josta Kierkegaardkin.

Tämä onkin keskeinen vertaus: rakastuneen parin rakkaus sekä ihmisen ja Jumalan välinen rakkaus.

Näiden raskaan juhlavilta kalskahtavien sanojen kohdalla on hyvä hetki teroittaa, että To the Wonderissa kaikki luterilainen ankeus ja kristillinen fetisismi loistaa poissaolollaan.

Teos on tuttuja siivilöityvän auringon ja Jaakobin tikapuihin vihjaavien portaikkojen kuva-aiheitaan myöten uskonnollinen, mutta niin lavean hengellisesti, että se kiehtoo ketä vain mystisistä, uskonteoreettisista tai “ajankohtaisemmin” mindfulness-psykologisista merkityksellisen olemisen kysymyksistä kiinnostunutta.

Pariskunnan (luonnonlapsen lailla tanssiva Olga Kyrulenko, otosten laitojen hämyiseksi presesenssiksi leikattu Ben Affleck) rakkaus syttyy ja hiipuu. Katkeilevat, kuvan päällä kelluvat monologit kertovat mysteeriksi jäävästä puoliskosta, vuorovetten tulosta ja menosta.

Vertauksellisilta kuva-aiheiltaan elokuva on lähde: vuorovedet, upottava tai kannattava jouksuhiekka, sentrifugin lailla puristava huvipuistoajo, kehojen jatkuva, levoton tai kaunis liike sinne ja tänne, toisiinsa kiinni jääneet haarukat.

Tapa, jolla kerronta liikkuu tarinan ja realismin rinnalla, leikaten niistä oman kolmannen kokonaisuuden, hylkäämättä kumpaakaan perinteistä johtolankaa, on ainutkertainen. Malickia on kuitekin vaikea ajaa taide-elokuvan slummiin, kun tunnelataukset purkautuvat kuin Oopperassa, aikansa pop-taiteessa.

Fraasien, kuva-aiheiden ja teemojen käyttö noudattaa musiikillista logiikkaa; toistuvien, hetkellisen intensiteetin ja seesteisyyden jaksojen kautta saavutaan merkillisen voimakkaan intuitiivisen latauksen purkavaan finaaliin. Viimeinen otos, kooda, on paluu Mont Saint-Michelille, hetkeen ennen vuorovetten nousua, takaisin jännittyneen epätietoisuuden tilaan.

Teksti: 2013 Aleksi Salonen

PS. Elokuvan käännöksessä on merkittävähkö erhe: Ben Affleckin väitetään “tekevän pientä korjailua”, kun roolihahmo tosiasiassa sanoo “tekevänsä vähän mediahommia”. Repliikki on ainoa, joka vahvistaa hahmon ammatin ja käännös voi aiheuttaa hämmennystä.

Elokuva nähtiin myös osana vuoden 2013 Season Film Festivalia.
Lue raportti »

Seuraa meitä

PINNALLA

Get Out, Daniel Kaluuya

Vuoden parhaat (elokuvat) 2017

Aleksi Salonen | 10.01.

Elämää vuonna 2017 värittivät Get Out ja Twin Peaksin paluu sekä kymmenet muut taideteokset. Listasimme kiinnostavia.

Lue lisää »
Michelle Williams ja Mark Wahlberg

All the Money in the World

Kreeta Korhola | 10.01.

Ridley Scottin jännäri löysi itsensä elokuva-alaa ravistelevan ahdistelukeskustelun myrskyn silmästä.

Lue lisää »
Daisy Ridley

Star Wars: The Last Jedi

Aleksi Salonen | 14.12.

Komiteakäsikirjoitukselta maistuva jediseikkailu taistelee löytääkseen jonkin syyn olemassaololleen.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

Kenneth Branagh ja Daisy Ridley

Idän pikajunan arvoitus

Kreeta Korhola | 21.11.

Mestarietsivä Hercule Poirot palaa valkokankaille hyppäämällä murhajunan kyytiin Agatha Christien klassikkokertomuksessa.

Lue lisää »
Daisy Ridley

Star Wars: The Last Jedi

Aleksi Salonen | 14.12.

Komiteakäsikirjoitukselta maistuva jediseikkailu taistelee löytääkseen jonkin syyn olemassaololleen.

Lue lisää »
Dwayne Johnson, Karen Gillan, Kevin Hart, Jack Black, Nick Jonas

Jumanji: Welcome to the Jungle

Aleksi Salonen | 18.12.

Sukkela jatko-osa päivittää Jumanjin konsolipeliaikaan, mutta hahmot ovat suoraan 90-luvulta.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

Emma Watson

The Circle

Aleksi Salonen | Blu-ray | 11.12.

The Circle pyrkii varoittavassa sävyssäänkin erottumaan Black Mirrorin teknopessimismistä, mutta erottuu lähinnä epämääräisyydessään.

Lue lisää »
Anselm Elgort

Baby Driver

Aleksi Salonen | Blu-ray | 11.12.

Stomp ja Drive menevät naimisiin Edgar Wrightin riemukkaassa ryöstömusikaalissa.

Lue lisää »
Cara Delevigne ja Dane Dehaan

Sarjakuvista kankaalle: Valerian ja Atomic Blonde

Aleksi Salonen | Blu-ray | 11.12.

Arviossa Luc Bessonin suuri avaruusooppera ja Charlize Theronin tähdittämä ultraväkivaltapommi ala John Wick.

Lue lisää »

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

Seuraa meitä

Seuraa Filmgoeria Facebookissa
Seuraa Filmgoeria Twitterissä
Tilaa Filmgoerin sisältö RSS-syötteenä
Tsekkaa myös toimituksen leikekirja
Filmgoer Youtubessa
TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2018
ISSN 1798-7202