The Savages

The Savages (2007)

  • 4

Isän dementoituminen saa jälkikasvun miettimään elämäänsä vähäeleisessä draamassa.

Anton Vanha-Majamaa
julkaistu 2008-07-25 / päivitetty 26.07. klo 16:04

KUVA 4

Laura Linney ja Philip Bosco
Laura Linney ja Philip Bosco 

KUVA 3

Philip Seymour Hoffman ja Laura Linney
Philip Seymour Hoffman ja Laura Linney 

KUVA 2

Philip Seymour Hoffman ja Laura Linney
Philip Seymour Hoffman ja Laura Linney 

KUVA 1

Laura Linney ja Philip Seymour Hoffman
Laura Linney ja Philip Seymour Hoffman 

The Savages

Ohjaus Tamara Jenkins
Näyttelijät Laura Linney, Philip Seymour Hoffman, Philip Bosco
Maa Yhdysvallat
Pituus 110 min
Lisätietoja IMDb
Kuvat © 2007 Fox Searchlight Pictures, Lone Star Film Group, This Is That Productions, Ad Hominem Enterprises, Cooper's Town Productions ja Savage Productions

Beverly Hillsin slummeilla pienen yleisön huomion herättäneeltä Tamara Jenkinsiltä ehti kulua liki kymmenen vuotta, ennen kuin hänen seuraava pitkä ohjauksensa pääsi valkokankaille asti. Pääosiin hän sai kaksi aikamme arvostetuinta luonnenäyttelijää, Laura Linneyn ja Philip Seymour Hoffmanin. Molemmat ovat rooleissaan ihailtavan luontevia, Linney aina kolmannen Oscar-ehdokkuutensa veroisesti.

Jenkinsin käsikirjoittama The Savages kertoo nimensä mukaisesti Savagen perheestä – teatteridraamaa opettavasta Jonista, julkaisemattomia näytelmiä rustaavasta Wendystä sekä heidän vuosia kaukaisessa vanhuskylässä naisystävänsä luona asuneesta isästään, Lennystä (Philip Bosco). Tarina alkaa, kun Lennyn elinkumppani kuolee, ja isästään erkaantuneet sisarukset joutuvat etsimään dementoituneelle miehelle uuden kodin. Lopulta sellainen löytyy läheisestä vanhainkodista Buffalosta, joka on ankean lumisine maisemineen kuitenkin hurjassa kontrastissa ukon entiseen, miamilaisittain pastelliräjähtäneeseen kotiin.

The Savages on kasvutarina, jossa yksinkertainen juoni tarjoaa vain puitteet henkilöhahmojen painille oman identiteettinsä kanssa: hylätyn isän kohtaaminen vuosien jälkeen tekee suuren vaikutuksen tämän jälkikasvuun, ja miehen hitaasti dementoituessa alkaa Jonin ja erityisesti Wendyn näkö puolestaan kirkastua.

Laura Linneyn pillereitä popsiva, kehittämillään valheilla omaa surkeaa keski-ikäistyvää olemustaan pönkittävä yksinasuja on suhteessa naapurin kaljuuntuvan ukkomiehen kanssa, eikä tilanteen vaikeudesta huolimatta osaa irtautua siitä, mikä saa hänen olonsa hyväksi edes hetkeksi – vaikka seksuaalinen kliimaksi on ollut kateissa jo pitkään, eikä muussakaan ole kehumista.

Lopulliseen sitoutumiseen kykenemätön Jon puolestaan suree puolalaisen tyttöystävänsä asuinluvan vanhentumista, mutta ei rakkaan menetyksestä huolimatta näe itseään astumassa avioliiton satamaan. Ylipainoinen professori hukuttaa itsensä Brecht-kirjaprojektiinsa, ja tutkimuskohteensa tavoin pyrkii pitämään järjen vallassa tunteista.

Syyllisyys vanhenevan Lennyn hylkäämisestä kiusaa molempia siitä huolimatta, että tämä itse on huonona isähahmona ollut sisarusten henkilökohtaisten ongelmien katalysaattorina. Onko isän laittaminen parhaaseen mahdolliseen vanhushoitoon enemmän lääkettä Lennylle, vai vastuun painamille lapsille?

Jenkinsin osuvan tummalla huumorilla ryydittämä käsikirjoitus on huoliteltu ja eheä kokonaisuus, jossa pienet nyanssit rakentavat sen realistisen mutta toiveikkaan alavireen. Vaikka tarinan henkilöt saavat lopussa vapautuksensa, ei se ole suureellinen antikliimaksi, vaan vähäeleisesti kuvailtu käännekohta, joka jättää lopullisen vastuun hahmoilleen.

Realistisesti kuvattu ja hienolla ääniraidalla (mm. The Velvet Undergroundia ja Kinksiä) viimeistelty The Savages on tarina vastuun ottamisesta omassa elämässään ja oman ja toisten vanhenemisen hyväksymisestä. Sen päähenkilöt joutuvat vaikeassa tilanteessa sopeutumaan, ja pääsevät lopulta sen kautta lähemmäksi omaa itseään. Lenny-isän hiljattainen turmio toimii tässä keskeisenä tukijalkana Jonin ja Wendyn identiteettikriisin ratkaisijana ja elämänilon näyttäjänä.

Teksti: © 2008 Anton Vanha-Majamaa

Seuraa meitä

PINNALLA

Mahershala Ali ja Viggo Mortensen

Green Book

| 18.01.

Hassu, siirappinen tie-elokuva rasismin voittamisesta ei ole erityisen hyvä konsepti, mutta Oscar-voittaja se on.

Lue lisää »
KiKi Layne ja Stephan James

If Beale Street Could Talk

| 13.02.

Harlemin runollisessa sielunmessussa rakkaus ei suojele rakenteelliselta rasismilta.

Lue lisää »
Annihilation, Natalie Portman

Vuoden parhaat 2018

| ELOKUVAVUOSI | 22.02.

Oscareiden aikaan on kätevää muistella viime vuoden parhaita elokuvia ja sarjoja.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

Saoirse Ronan

Kaksi kuningatarta

| 31.01.

Kaksi kuningatarta, yksi saari, sama viesti: pää poikki, faktoista viis! Robbie ja Ronan ylevöittävät tunkkaista periodidraamaa.

Lue lisää »
KiKi Layne ja Stephan James

If Beale Street Could Talk

| 13.02.

Harlemin runollisessa sielunmessussa rakkaus ei suojele rakenteelliselta rasismilta.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

Saoirse Ronan ja Billy Howle

Rannalla

| DVD | 01.02.

Jo Pink Floyd sen tiesi: Ripustautuminen hiljaiseen epätoivoon on englantilainen tapa.

Lue lisää »
Laura Birn ja Tommi Korpela

Tyhjiö

| DVD | 01.02.

Tyhjiö on hilpeä viilto nykypäivän suomalaisen viihdekulttuurieliitin kantapäihin.

Lue lisää »
John David Washington ja Adam Driver

BlacKKKlansman

| Blu-ray | 01.02.

Spike Leen Oscar-ehdokkaaksi nostettu musta komedia kommentoi rasistisen vihan nykytilaa.

Lue lisää »

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2019
ISSN 1798-7202